Det här med multiplar kan vara krångligt i början.
Börja med att se vad P/E-talet faktiskt är, det är aktiens pris dividerat på företagets vinst per aktie.
För Opcon kan du se det som att du betalar 543 gånger vinsten för företaget, vilket känns lite väl högt.
Om jag hade ett företag, med en total vinst om 1 Miljon på årsbasis, skulle du då betala 543 miljoner för det företaget? Antagligen inte, skulle du kunna tänka dig att betala 1 miljon för det? Antagligen.
Alltså finner vi att ett rimligt P/E tal lär ligga någonstans mellan 1 och 543 för det här fiktiva företaget
I Fingerprints fall är det så att de redovisar en förlust, alltså att företagets vinst per aktie är negativ.
Om den dessutom är relativt liten och priset är högt, blir P/E-talet ännu större. Ett tips är att leka lite med P/E-talen och se vad företagen bör tjäna för att du ska tycka att P/E-talet ska vara attraktivt.
Om Fingerprint handlas till 210 SEK med en vinst per aktie på 10 SEK får de ett P/E-tal på 21, vilket är okej enligt mig för ett företag som växer. Multiplicera sedan denna vinst per aktie med antal aktier för att få fram företagets nettoresultat, är det rimligt inom en överskådlig framtid?
Slutligen vill jag poängtera att inte stirra sig blind på P/E-tal eller multiplar överlag, många bra och välskötta företag handlas till höga multiplar. Kvalitet kostar.