Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-16, 20:13
  #1
Medlem
Hej där!

Har under hela min livshistoria alltid blivit röd i ansiktet vid obekväma situationer. Gällande min sociala förmåga att prata med folk etc så är det inga problem, dock så känner jag extremt mycket obehag när jag blir röd i ansiktet då jag vet att alla ser det. Och då kollar alla på än ännu mer.. Har aldrig vetat om man kan fixa detta, det enda som har lindrat detta för mig är att få en solbränna då man inte blir lika mycket röd då.

Men, finns det något annat sätt? Alternativt hur ska man lära sig att kontrollera detta? Jag tror/antar att jag är väldigt varm i mitt ansikte rent generellt och kan i stort sätt bli röd i ansiktet när som helst. Om jag t.ex går in till lägenheten så kan jag helt plötsligt bli röd och känna mig jätte varm i ansiktet, även om det är kallt ute. Detta känns ju oerhört pinsamt när man t.ex. sittar och pratar med några tjejer och sedan blir helt röd i ansiktet. Man känner ju inte direkt att man kan vara så självsäker då..
What to do?
Citera
2015-09-16, 20:33
  #2
Medlem
Temporarias avatar
Har själv det, men jag gör inget för att motverka det. Det är väl vidgade blodkärl som får det att hända. Det finns ett par metoder att motverka det, exempelvis smink har föreslagits i en annan tråd som bearbetar samma ämne. Annars kanske Inderal motverkar det en aning, fråga läkarn vid nästa besök.
Citera
2015-09-16, 22:01
  #3
Medlem
Fûrims avatar
Du kommer nog växa ur det, jag är ganska rödflammig i ansiktet och besvarades av det förut, funderade till och med på att ta någon laserbehandling som jag läste om vid tidpunkten. Gick till läkare, tänkte om det var rosesea eller hur det stavas men det var det ej. Fick rådet att dra ner på sprit och kaffe.

Hur som helst nu tänker jag inte på det. Ett skägg kan funka för att ta bort lite fokus.
Det är mer du som överreagerar på hela situationen, vad gäller kvinnor så tror jag inte de besväras av det. Har själv aldrig haft problem med det.
Citera
2015-10-07, 18:22
  #4
Medlem
iflys avatar
Furim: ursäkta men såna idioter som dig borde inte uttala sig om sånt här. Du vet inte ens vad du pratar om.
Citera
2015-10-07, 18:40
  #5
Avstängd
Inderal är lösningen på ditt problem. Med ett par såna i kroppen kan du hålla tal på nobelmiddagen utan problem.
Citera
2017-10-10, 04:16
  #6
Medlem
För att komma tillbaks till tråden så har det blivit mycket bättre. Bör vara att man vuxit till sig och att man hängt med sköna grabbar upprepade gånger vilket lett till att man fått mer lugn och ro i sociala situationer och chillar lite mer Dock så händer det fortfarande ibland. Ett exempel var ju att jag nästan blev illröd när jag skulle betala i kassan hela tiden förut men nu är det hel lugnt om jag är i ett bra mode. Dock någon gång ibland i kassan så kan jag bli illröd haha. Väldigt lustigt det där faktiskt. Måste jag vara i detta feel good mode eller fuck off mode konstant liksom?

Juste, en annan tanke bara OT: Någon nämnde vidgade blodkärl. Så om man blir illröd som jag väldigt lätt har man lättare att få typ mer pump i sina muskler då för att man har vidgade blodkärl eller dylikt? Bara en tanke hehe

Så det är allmänt lugnt för mig nu iallafall fast fortf. problem ibland, men inderal är nog inget jag behöver. Dock så läste jag lite om det och det verkar inte vara några större bieffekter, så skulle va kul och pröva bara för att någon gång. Annars använder jag nu snus ibland lite som min inderal/ chill pill typ Det funkar redigt bra faktiskt + att jag inte blir beroende.
__________________
Senast redigerad av genietErik192 2017-10-10 kl. 04:18.
Citera
2017-10-10, 21:49
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av anpejada
Inderal är lösningen på ditt problem. Med ett par såna i kroppen kan du hålla tal på nobelmiddagen utan problem.

Det är faktiskt ingen överdrift. Jag hade samma problem som ts - presentation i skolan var katastrof. I synnerhet då jag i övrigt inte hade några problem att umgås med folk kände jag mig som en bluff när jag stod där.
På högskolan läste jag om inderal och provade det och har sedan dess levererat mycket bra presentationer. Sen växer väl sån där skit bort med åldern när man blir bekvämare med sig själv och struntar i vad andra tycker.
Citera
2017-10-18, 09:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kantarellbok
Det är faktiskt ingen överdrift. Jag hade samma problem som ts - presentation i skolan var katastrof. I synnerhet då jag i övrigt inte hade några problem att umgås med folk kände jag mig som en bluff när jag stod där.
På högskolan läste jag om inderal och provade det och har sedan dess levererat mycket bra presentationer. Sen växer väl sån där skit bort med åldern när man blir bekvämare med sig själv och struntar i vad andra tycker.

Är sugen och testa Inderal.. Antar att man måste kontakta läkare och få det utskrivet, men det är kanske inga problem?
Citera
2017-10-18, 22:31
  #9
Medlem
Solituders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genietErik192
Hej där!

Har under hela min livshistoria alltid blivit röd i ansiktet vid obekväma situationer. Gällande min sociala förmåga att prata med folk etc så är det inga problem, dock så känner jag extremt mycket obehag när jag blir röd i ansiktet då jag vet att alla ser det. Och då kollar alla på än ännu mer.. Har aldrig vetat om man kan fixa detta, det enda som har lindrat detta för mig är att få en solbränna då man inte blir lika mycket röd då.

Men, finns det något annat sätt? Alternativt hur ska man lära sig att kontrollera detta? Jag tror/antar att jag är väldigt varm i mitt ansikte rent generellt och kan i stort sätt bli röd i ansiktet när som helst. Om jag t.ex går in till lägenheten så kan jag helt plötsligt bli röd och känna mig jätte varm i ansiktet, även om det är kallt ute. Detta känns ju oerhört pinsamt när man t.ex. sittar och pratar med några tjejer och sedan blir helt röd i ansiktet. Man känner ju inte direkt att man kan vara så självsäker då..
What to do?




Led av social fobi i 10 år och lyckades själv bota den vilket är sjukt skönt.
Började arbeta på ett ställe, industri, gjöt betong, vilket inte var så socialt.
Men på rasterna satt jag alltid själv i början.
Tillslut satte jag mig närmare och närmare dom andra tills jag tillslut satt med dom och snackade
skit.

Det låter enkelt. Men så kom jag över min 10 år långa störning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback