Jag hade utifrån denna situation tryckt in från sparkontot för att få belåning på <70% (gärna 60%) och därmed amorteringsfritt, visst, sparkontot sjunker en del, men om ni haft dessa i fonder/aktier har ni säkerligen åtnjutit en skön utveckling på pengarna som ni säkrar genom att stoppa in i ert boende.
Detta bör frigöra en del pengar varje månad för att öka på erat månadssparande - som rimligen då kan vara hyggligt långsiktigt och sparar ni bra varje månad så behöver ni inte oroa er så mycket för börskrascher om det är 3-5-10 års perspektiv på pengarna - kraschar det så fortsätter ni ju månadsspara och får fler andelar/månad så att säga.
Men, det är jag det.
Dessutom säkrar ni ju då ett amorteringsfritt lån på en vettig belåningsgrad innan några nya amorteringskrav träder i kraft.
(Vad gäller den senare frågeställningen kring en eventuell framtida separation så vet jag inte alls hur banken resonerar - men det torde ju bero på många yttre omständigheter ändå - hur har värdet utvecklats på bostaden och hur ser den dagens regler kring amortering ut? Det blir ju spekulation hur som helst så jag hade inte tagit någon jättestor hänsyn till detta mer än att ju mer ni sparar ELLER amorterar desto troligare att någon kan bo kvar vid en sådan händelse)