2008-02-06, 20:43
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Att kalla sig "brödrar och syskon" är något mycket viktigt inom kristendomen. Det rimmar med att överge sin familj för att följa Jesus precis som man ombes att göra. Detta är en stammentalitet där de som inte har blodsbandet blir mindre värda. Lite som rasmedvetenhet. Min mor kallade min sambo för hedning i förmiddags för att min sambo inte vill arbeta på kristen förskola. Hon känner inte till att jag lämnat kristendomen. Undrar vad hon säger då hon får veta. Det är sättet att se ner på andra som stör mig och det är skälet till att jag tog avstånd från religionen. Men detta är offtopic såklart.

Precis, stammen, flocken osv. är ju en nedärvd struktur som vi inte är mindre beroende av bara för att vi blir kristna.

Jag tycker att det är härligt med beskrivningar som "Du samlar åt dig ett heligt folk"...
Citera
2008-02-06, 20:45
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Precis, stammen, flocken osv. är ju en nedärvd struktur som vi inte är mindre beroende av bara för att vi blir kristna.
Jag tycker att det är härligt med beskrivningar som "Du samlar åt dig ett heligt folk"...

Ett religiöst apartheid.
Citera
2008-02-06, 20:48
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ett religiöst apartheid.

Ja på ett sätt. Men Jesus går och ställer sig bland de fattiga och svaga och säger att detta är mitt folk. Det är således ett apartheid där övriga ställer sig över.
Citera
2008-02-06, 20:56
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ja på ett sätt. Men Jesus går och ställer sig bland de fattiga och svaga och säger att detta är mitt folk. Det är således ett apartheid där övriga ställer sig över.

Nej. Han rekryterar bland utstötta, inklusive banditer, för att skaffa sig följeslagare. Han råder de fattiga att betala till överheten så att de förblir fattiga, sen festar han under större delen av sin predikan. De svaga som han helar beskyller han för att ha syndat, andra stöter han bort. Betänk hur mycket pengar kyrkan roffade åt sig under den tid den ägde Europa fram till den avsattes makten. Det bästa är ju att man inte behöver ha Jesus som ett ideal utan man kan istället ha godhet, välvilja, fred och medmänsklighet som ett ideal. Då behöver man inte nervärdera kvinnor, ickekristna, homosexuella, snälla människor ur andra religioner m.m.
Citera
2008-02-06, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Det vore hemskt trevligt om du kunde citera dessa fina bibelställen så att man kan läsa dem, snarare än att kasta versnumrena i ansiktet på oss.
Skulle speciellt uppskattas för oss som inte har en NT att bläddra i hemma.

Du igen.
Varför tror du att jag "kastade" verserna "i ansiktet" på dig?
Dramatiskt uttryckt.
Citera
2008-02-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Jag har läst bibeln två gånger.
Om man ska förstå bibeln helt så måste man läsa den betydligt fler gånger.
Men vad jag har förstått så är jesus och gud samma sak?

Nej Jesus och Gud är inte samma person. Jesus är Guds son.
Citera
2008-02-06, 22:34
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus

Jesus är Faderns son, men är del i Gudomen. Att Jesus är Gud är bekänns i den nicenska trosbekännelsen och har varit kyrkans tro i 2000 år.
Citera
2008-02-06, 22:36
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Nej. Han rekryterar bland utstötta, inklusive banditer, för att skaffa sig följeslagare. Han råder de fattiga att betala till överheten så att de förblir fattiga, sen festar han under större delen av sin predikan. De svaga som han helar beskyller han för att ha syndat, andra stöter han bort. Betänk hur mycket pengar kyrkan roffade åt sig under den tid den ägde Europa fram till den avsattes makten. Det bästa är ju att man inte behöver ha Jesus som ett ideal utan man kan istället ha godhet, välvilja, fred och medmänsklighet som ett ideal. Då behöver man inte nervärdera kvinnor, ickekristna, homosexuella, snälla människor ur andra religioner m.m.

Nu blandar du ihop kyrkan med Jesus...
Citera
2008-02-06, 22:50
Medlem
Citat:
Jesus är Faderns son, men är del i Gudomen. Att Jesus är Gud är bekänns i den nicenska trosbekännelsen och har varit kyrkans tro i 2000 år.

Jag har så svårt att förstå hur detta kan fungera rent praktiskt.
Vem uppväckte Jesus? Att han överhuvudtaget dog betyder då att Gud är dödlig?
En annan sak som står i bibeln är ju att ingen kan se Gud och leva...hur kommer det in i detta?
Att Jesus är den förstfödde av alla skapelse måste betyda att han e skapad...?
Förde han in sig själv i Marias livmoder? Vem bad Jesus till den sista kvällen..till sin Fader...? Till sig själv?
Citera
2008-02-06, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ja så har jag alltid trott.
Men, hur tolkar du detta:

Citat:
Gud, en enda till sitt väsen, men samtidigt tre hypostaser eller personer — Fadern, Sonen (Jesus Kristus) och Anden (Den Helige Ande).
Citera
2008-02-06, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Ja så har jag alltid trott.
Men, hur tolkar du detta:

Vart kommer det där ifrån?
Citera
2008-02-06, 23:21
Medlem
Citat: