Citat:
Ursprungligen postat av
Spyrran
Nej, inte specifikt bland yngre. Men du frågade ju Gosif om isterband verkligen är underskattat. Då du påstod att det är en av våra mest älskade matprodukter. Jag frågade om det verkligen stämde, för jag har inte alls fått intrycket av att det är en av våra mest älskade matprodukter. Då svenskar överlag hellre väljer andra korvar och matprodukter, sedan är isterband särskilt ovanlig i den yngre generationen. Att folk väljer bort isterband, och väljer annat. Så att isterband håller på att bli ovanlig. Mitt intryck.
morkfromork höll med i vad jag skrev. Det handlade alltså inte om att det är en underskattad rätt bland yngre. Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att Gosif tycker att isterband är en underskattad rätt. För det är det, i alla åldersgrupper.
Så är isterband verkligen en av våra mest älskade matprodukter, så att det inte kan vara underskattat?
Egentligen är det svårt att kalla en maträtt eller råvara underskattad, eller?
Det ligger ju alltid i betraktarens ögon att avgöra om något är gott eller inte.
Vi har alla unika paletter och ”aqquired tastes”.
”Underskatta” innebär per defenition att klassa eller betrakta något som sämre än det egentligen är, då jag tycker att det är svårt att applicera ordet på maträtter, där alla har olika smak.
Tycker man inte om isterband så beror det förmodligen på att syran och rökigheten inte lirar med ens palett, inte att man underskattar produkten.
Iallafall.
När jag pratar mat med folk i min ålder (medel) så är det väldigt många som säger att isterband är det godaste dom vet.
Många i min ålder har isterband som en householdrätt och när jag drev lunchrestaurang så var var isterbandsdagarna bland dom bästa dagarna gästmässigt.
Jag har svårt att tänka mig att gemene man i medelåldern hade valt Chorizo eller Bratwurst framför isterband.
Så, i min värld är isterband inte underskattat per defenition.
Vad ungdomar lägger i sina korgar har jag dålig koll på, men det vore kul att höra varför yngre konsumenter betraktar isterband som ”sämre än det egentligen är”, och varför dom väljer andra korvar framför isterband.