2019-10-19, 15:56
Medlem
Gosifs avatar
Isterband och blodpudding
Citera
2019-10-19, 16:57
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Kanske ett tråkigt svar?
Men Pizza, har många gånger klassats som snabbmat.
Variationer i oändlighet och kan vara fantastiskt gott!
Jag själv, fast jag gillar att laga mat köper Pizza några gånger i månaden.
Alltid lika "jävla" gott om man vågar tar något utan för det traditionella.

Rullkragen
Citera
2019-10-19, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Isterband och blodpudding

Isterband är väl inte underskattat?
Det är en av våra mest älskade matprodukter.
Citera
2019-10-19, 17:16
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hej.

Jag har förstått att ärtsoppan är mycket underskattad, i alla fall inom min bekantskapskrets. Själv tycker jag att ärtsoppa är det bästa som finns. Jag brukar skiva ner lite falukorv och tillsätta kryddor, men även vanlig ärtsoppa är jättegott. Knäckebröd och mjölk till.

Vilken är din mest underskattade maträtt eller dryck men som du ändå gillar skarpt?

Har länge tyckt om ärtsoppa och då med nån prinskorv i! Men det var innan jag fattade att det skall vara köttkorv i!! Svingott.
Citera
2019-10-19, 17:19
Medlem
CyberIngmars avatar
Potatisbullar, broccoli och lingonsylt. För den som gillar det går det att ta bacon till. Något annat som är jäkligt enkelt är omelett en klassisk omellet i ugn.
Citera
2019-10-19, 17:51
Medlem
mjukmjukares avatar
Potatisen.
Citera
2019-10-20, 02:59
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Isterband är väl inte underskattat?
Det är en av våra mest älskade matprodukter.

Är det verkligen en av våra mest älskade matprodukter? Jag har fått intrycket att det inte är särskilt vanligt att folk i den yngre generationen äter isterband, och att svenskar överlag föredrar andra korvar och matprodukter snarare än isterband.
Citera
2019-10-20, 20:11
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Är det verkligen en av våra mest älskade matprodukter? Jag har fått intrycket att det inte är särskilt vanligt att folk i den yngre generationen äter isterband, och att svenskar överlag föredrar andra korvar och matprodukter snarare än isterband.

Tror jag med.

Isterband hittar man fortfarande som lunch på hantverkarbarer och liknande, men har svårt se den i matkorgen hos yngre.
Citera
2019-10-20, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Tror jag med.

Isterband hittar man fortfarande som lunch på hantverkarbarer och liknande, men har svårt se den i matkorgen hos yngre.

Handlade tråden om maträtter som är underskattade bland yngre?
Det missade jag.
Citera
2019-10-20, 21:41
Moderator
manamanahs avatar
Älskar fläskpannkaka, i ugn då.
Man ska ha mkt lingonsylt till men senast hade jag ingen och blåbär gick bra det med. Kändes lite amerikanskt.
Vet inte om den är direkt underskattad, men glamorös mat är det ju inte. Väldigt lätt att göra.
Senast redigerad av manamanah 2019-10-20 kl. 21:43.
Citera
2019-10-23, 10:35
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Handlade tråden om maträtter som är underskattade bland yngre?
Det missade jag.

Nej, inte specifikt bland yngre. Men du frågade ju Gosif om isterband verkligen är underskattat. Då du påstod att det är en av våra mest älskade matprodukter. Jag frågade om det verkligen stämde, för jag har inte alls fått intrycket av att det är en av våra mest älskade matprodukter. Då svenskar överlag hellre väljer andra korvar och matprodukter, sedan är isterband särskilt ovanlig i den yngre generationen. Att folk väljer bort isterband, och väljer annat. Så att isterband håller på att bli ovanlig. Mitt intryck.

morkfromork höll med i vad jag skrev. Det handlade alltså inte om att det är en underskattad rätt bland yngre. Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att Gosif tycker att isterband är en underskattad rätt. För det är det, i alla åldersgrupper.

Så är isterband verkligen en av våra mest älskade matprodukter, så att det inte kan vara underskattat?
Citera
2019-10-23, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Nej, inte specifikt bland yngre. Men du frågade ju Gosif om isterband verkligen är underskattat. Då du påstod att det är en av våra mest älskade matprodukter. Jag frågade om det verkligen stämde, för jag har inte alls fått intrycket av att det är en av våra mest älskade matprodukter. Då svenskar överlag hellre väljer andra korvar och matprodukter, sedan är isterband särskilt ovanlig i den yngre generationen. Att folk väljer bort isterband, och väljer annat. Så att isterband håller på att bli ovanlig. Mitt intryck.

morkfromork höll med i vad jag skrev. Det handlade alltså inte om att det är en underskattad rätt bland yngre. Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att Gosif tycker att isterband är en underskattad rätt. För det är det, i alla åldersgrupper.

Så är isterband verkligen en av våra mest älskade matprodukter, så att det inte kan vara underskattat?

Egentligen är det svårt att kalla en maträtt eller råvara underskattad, eller?
Det ligger ju alltid i betraktarens ögon att avgöra om något är gott eller inte.
Vi har alla unika paletter och ”aqquired tastes”.
”Underskatta” innebär per defenition att klassa eller betrakta något som sämre än det egentligen är, då jag tycker att det är svårt att applicera ordet på maträtter, där alla har olika smak.
Tycker man inte om isterband så beror det förmodligen på att syran och rökigheten inte lirar med ens palett, inte att man underskattar produkten.

Iallafall.
När jag pratar mat med folk i min ålder (medel) så är det väldigt många som säger att isterband är det godaste dom vet.
Många i min ålder har isterband som en householdrätt och när jag drev lunchrestaurang så var var isterbandsdagarna bland dom bästa dagarna gästmässigt.
Jag har svårt att tänka mig att gemene man i medelåldern hade valt Chorizo eller Bratwurst framför isterband.

Så, i min värld är isterband inte underskattat per defenition.

Vad ungdomar lägger i sina korgar har jag dålig koll på, men det vore kul att höra varför yngre konsumenter betraktar isterband som ”sämre än det egentligen är”, och varför dom väljer andra korvar framför isterband.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in