2015-09-15, 16:30
Medlem
olasvenssons avatar
Hej.

Jag har förstått att ärtsoppan är mycket underskattad, i alla fall inom min bekantskapskrets. Själv tycker jag att ärtsoppa är det bästa som finns. Jag brukar skiva ner lite falukorv och tillsätta kryddor, men även vanlig ärtsoppa är jättegott. Knäckebröd och mjölk till.

Vilken är din mest underskattade maträtt eller dryck men som du ändå gillar skarpt?
Citera
2015-09-15, 16:32
Medlem
Ricolas avatar
Håller tyvärr inte med om ärtsoppan :/
Pölsa är nog min favorit av dom mer "underskattade", annars kräftsoppa är nog det bästa som finns!
Citera
2015-09-15, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hej.

Jag har förstått att ärtsoppan är mycket underskattad, i alla fall inom min bekantskapskrets. Själv tycker jag att ärtsoppa är det bästa som finns. Jag brukar skiva ner lite falukorv och tillsätta kryddor, men även vanlig ärtsoppa är jättegott. Knäckebröd och mjölk till.

Vilken är din mest underskattade maträtt eller dryck men som du ändå gillar skarpt?

Förstärkt ärtsoppa är gott! Testa med en tärning köttbuljong till en förpackning soppa.

Bruna bönor är också underskattat av många....fin husmanskost.
Citera
2015-09-15, 16:35
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricola
Håller tyvärr inte med om ärtsoppan :/
Pölsa är nog min favorit av dom mer "underskattade", annars kräftsoppa är nog det bästa som finns!

Kräftsoppa kan jag tänka mig är gott, men har varken testat pölsa eller kräftsoppa.
Citera
2015-09-15, 16:36
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Förstärkt ärtsoppa är gott! Testa med en tärning köttbuljong till en förpackning soppa.

Bruna bönor är också underskattat av många....fin husmanskost.

Köttbuljong i ärtsoppan ska testas.
Citera
2015-09-15, 16:37
Medlem
Ricolas avatar
För att få den bästa kräftsoppan måste du ha min morfars gamla systers recept! Har ej smakat någon annans så vet inte om de är gott
Citera
2015-09-15, 16:43
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricola
För att få den bästa kräftsoppan måste du ha min morfars gamla systers recept! Har ej smakat någon annans så vet inte om de är gott

Skicka mig receptet om du har lust
Citera
2015-09-15, 17:16
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Hej.

Ärtsoppa (med fläsk) och kokt fläskkorv, stark senap och massor med timjan är verkligen en underskattat kulinarisk höjdare. Givetvis skall den inmundigas varje torsdag!
Citera
2015-09-15, 17:27
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Ärtsoppa (med fläsk) och kokt fläskkorv, stark senap och massor med timjan är verkligen en underskattat kulinarisk höjdare. Givetvis skall den inmundigas varje torsdag!

Man lägger senap i ärtsoppan antar jag utan att röra runt? Timja brukar jag också lägga i.
Citera
2015-09-15, 17:28
Medlem
psflaxs avatar
Håller med om ärtsoppan, försöker äta den minst varannan vecka.
Dessutom är det billig mat.

Förövrigt är all husmanskost underskattad, rätt tillagat är det underbart gott.
Kålpudding, bruna bönor, raggmunkar, kåldolmar osv.

Helvete vad det kurrar i magen nu, får bli en tur till Ica.....
Citera
2015-09-15, 17:36
Medlem
Flashbabe!s avatar
Citat:
Hej.

Soldatens ärtsoppa är grymt god!
Annars tycker jag det enkla rätterna som falukorv och makaroner är gravt underskattade, även de flesta klassiska husmanskost-rätter. Köttbullar med potatis, gräddsås och lingon, pannbiff med stekt lök, potatisbullar med stekt bacon, klassisk söndagsstek, isterband med stuvad potatis mm mm...

Underskattad dryck är vatten, särskilt om man fattar vilket bra och gott vatten vi har i Sverige.
Citera
2015-09-15, 17:54
Medlem
Köttfärssås och spaghetti.

Kötbullar med koktpotatis, brunsås och rårörda lingon.

Makaroner, wienerkorv, vitsås (bechamel) + ketchup.

Första rätten äter man ju ibland, men när jag inte har ätit det på några månader får jag alltid sån jävla ångest över hur gott det är med en enkel köttfärssås och spaghetti. Damn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in