Tråden i sig är inget regelbrott, vilket är ganska tydligt och den har ett gott diskussionsunderlag med en personlig kontext. Skulle man hävda att tråden utgör ett regelbrott får man väldigt svårt med gränsdragning när det kommer till att beskriva kontexten för en tråd ur ett personligt perspektiv men, som sagt, det är inte vad som är problemet här.
Vad gäller inläggen som exemplifieras av admin så strider de mot 1.01 i strikt bemärkelse om man inte läser exemplen:
Citat:
Privata eller kommersiella annonser ... är förbjudna.
men läser man exemplifieringen (... ovan) så verkar den mjukas upp något och där talas det uttryckligen om annonser där användare får ut något av det. Bortskänkes annonser utan personlig vinning nämns dock inte in om man inte klassar välbefinnande av att hjälpa till som fördelen. Jag anser inte att "välbefinnande av att hjälpa till" kan anses vara fördel i regelbemärkelse (det hade gett konsekvenser som är högst problematiska).
Går vi vidare till förtydlingen så hamnar den kritiska punkten på:
Citat:
...detta på grund av att Flashback i första hand är ett diskussionsforum och inte ett köp- och säljforum
En annons om bortskänkes är rimligen inte en del av en diskussion och kan ses som en del av "köp- och sälj" i viss bemärkelse (speciellt eftersom vi har "Recycle your stuff"-forumdelen). Med tanke på avsaknaden av fördelar från "annonseringen" ser jag inte att varning/avstängning är befogad.
Användare som vill skänka saker till en användare hade lika gärna kunnat använda pm-funktionen för detta vilket medfört att diskussionen inte "spårar ur".
Enligt min mening så bör inläggen raderas med anledning av att de inte tillför något till diskussionen, men övertrampen faller inte nödvändigtvis in på syftet av regel 1.01 och varning eller avstängning känns hårt utan återkommande eller väldigt grova övertramp. Radering samt tillsägelse/förklaring via pm hade varit att föredra då det kan tänkas hamna under regel 0.03.
Vill man hjälpa en användare direkt så kan man rimligen använda pm-funktionen.