Resultat: Bör det vara förbjudet att hjälpa en hemlös på Flashback?
Ja, det bör vara förbjudet
36,52%
103 röster
Nej, här är regeln för hård
63,48%
179 röster
2015-09-15, 13:15
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
C) Det är ju inte precis så att vi förbinder oss att ha detta i all framtid. Varför inte testa, visar det sig att nackdelarna överväger och de som var skeptiska hade rätt så är det ju bara att ändra reglerna.

EDIT: jag röstar inte i pollen

Det är ju det bästa alternativet. Det kostar ingenting och då ser vi hur det fungerar. Nu gissar vi bara vad som kommer att hända utan att ha ett vettigt beslutsunderlag.
Citera
2015-09-15, 13:28
Medlem
Ricolas avatar
Om det blir tillåtet så kommer nog många användare att starta trådar där dom tycker synd om sig själva för att få lite snabba pengar till e blöt utekväll.

Menar inte att han som det pratas om i denna tråd har gjort det, för det gjorde han ju inte, men många andra kommer att missbruka det tror jag.
Citera
2015-09-15, 13:32
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är en öppen diskussion. Du väljer var man drar gränsen.
Ok! ja det är intressant detta om hemlöshet. Det är tuffare nu än någonsin om man är etnisk svensk att få bostad eller hjälp.

Hur många som vänder sig till flashback och kan sitta på bibliotek eller skriva i sin telefon långa berättelser om sin hemlöshet får man se, likaså hur många troll som kommer trolla sig blå om det blir ett populärt ämne men det problemet finns alltid och ja, troll kan väl också vara intressanta och lustiga som det kommits fram till i andra trådar, det är inte förbjudet att trolla.

Citat:
Att lägga ut sitt bankkonto eller motsvarande, eller indirekt försöka få användarna att ge ekonomiska bidrag eller motsvarande ska givetvis även i framtiden vara förbjudet.
Det låter bra, det tar väl bort den största invändningen jag hade. Finns det annat som kan tänkas bestraffas än reda pengar när det gäller att be om hjälp? Kommer inte direkt på något själv.
Citera
2015-09-15, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är en öppen diskussion. Du väljer var man drar gränsen.

Att lägga ut sitt bankkonto eller motsvarande, eller indirekt försöka få användarna att ge ekonomiska bidrag eller motsvarande ska givetvis även i framtiden vara förbjudet.

admin

Det är här det bör vara en gräns, tycker jag. Annars blir det nog väldigt många i behov av "hjälp" plötsligt. Annars är det ju trevliga och inspirerande inlägg. Onödigt att ta bort.
Citera
2015-09-15, 13:34
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det är väl här i en av problemen ligger.

Det hela öppnar för ett visst godtycke. Det går i en trådstart att formulera sig, eller leda diskussionen i en riktning så att det framgår underförstått att hjälp behövs och uppskattas. Formulerar man sig väl nog undgår man 1.01, medan den TS som är mer rakt på sak / klumpig i sina formuleringar stängs av för 1.01.

Om vi öppnar för att det ska vara okej att erbjuda hjälp i trådarna (utöver PM) ökar vi också incitamenten för dessa gråzonstrådar. Därmed uppstår en situation där det är okej att be om materiell/ekonomiskt stöd på Flashback så länge som man formulerar sig väl nog.

Så, det är inte det att jag tycker att inläggen ska bestraffas, men jag är rädd för konsekvenserna om de tillåts.

Skillnaden är syftet, eftersom "att be om materiell/ekonomiskt stöd på Flashback" redan idag hanteras av regel 1.01. Givetvis kan det finnas gränsfall, men dessa hanterar vi ju redan idag i andra sammanhang. Min poäng är att i situationer där det inte finns någon orsak att tro att tråden är en "tiggartråd" och där användare vill hjälpa någon, så anser jag inte att detta borde vara förbjudet.

Syftet med reglerna är att göra forumet bättre, inte att straffa användarna. I det aktuella fallet tycker jag att de raderade inläggen tillförde diskussionen något, och att det bara fanns vinnare. Jag anser inte att de som ville hjälpa till gjorde något dåligt, och därför ska straffas för detta.

Gällande godtycke och att formulera sig, så anser jag att vi har möjlighet att göra vår egen tolkning av vad som hänt. Men i de fall där det inte finns någon orsak att tro att personen försöker lura regelverket, så bör vi inte heller agera.

admin
Citera
2015-09-15, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Hur skall man veta att det verkligen är en person i nöd man hjälper? Det kryllar ju av troll och knäppgökar här. Jag röstar ja, det bör vara förbjudet, och tycker hemlösa får söka hjälp 'normala' vägar.

Sedan är det ju så att de "normala" vägarna inte sällan misslyckas. Ideella krafter är ofta de som hjälper mest, även om det inte bör vara så.
Citera
2015-09-15, 13:51
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag tycker att vi kan prova, se hur det fungerar och utvärdera det om ett tag. Vi kommer ju inte annonsera och be om att dylika trådar ska skapas, så någon explosion av sådan här trådar har jag svårt att se.

Jag gillar hjälpandan som råder i olika delforum, inte minst i trådar där folk mår riktigt psykiskt dåligt, men visst kan det bli problem med gränsdragning ibland
Citera
2015-09-15, 14:00
Medlem
zBr9s avatar
Jag tror att så fort man tillåter att användare på forumet på olika sätt överför pengar/varor till varandra så suddar man ut gränserna för vad som ska gälla under 1.01.

Om man får hjälpa en hemlös, varför ska man då inte få hjälpa en som är fattig, men inte hemlös? Var drar man gränsen för hemlös, räcker det med att en person temporärt inte har tillgång till lägenhet för att kunna vända sig till Flashback för pengar?

Ännu mer diffust blir det ju av att alla transaktioner sköts genom PM, där folk skickar över bankkontonummer eller swishnummer till varandra, utan insyn. Kan bara se att det här snabbt skulle eskalera till en situation där folk skapar "nödtrådar" för att kunna sälja varor/tjänster över PM, där tråden för att se vilka användare som känns lockade att ställa upp med pengar, och sedan erbjuda dessa olika affärer i PM.

Alltså ett grovt exempel kan vara en tråd med innehållet "Jag är en snygg tjej som precis blivit utan bostad, vad kan jag göra för att få livet på rätt bana igen?" varpå användaren bombarderas med PM av typen "sug min kuk för 200 spänn". Givetvis är det ett överdrivet exempel, men liknande saker skulle ju uppstå direkt.

Går ju extremt bra att ha trådar om hur man klarar sig i hemlöshet/utsatta lägen utan inlägg där folk erbjuder sig att swisha över pengar osv.

Men att straffa folk för deras välvilja är ju också fel. Ta bort inlägg där folk bara erbjuder pengar/varor utan motprestation, men straffa inlägg där folk kräver något tillbaka för den utsatte.

Bottom line: 1.01 blir väldigt svårtolkad om man i vissa situationer tillåter den här "hjälpen".
Citera
2015-09-15, 14:08
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Tråden i sig är inget regelbrott, vilket är ganska tydligt och den har ett gott diskussionsunderlag med en personlig kontext. Skulle man hävda att tråden utgör ett regelbrott får man väldigt svårt med gränsdragning när det kommer till att beskriva kontexten för en tråd ur ett personligt perspektiv men, som sagt, det är inte vad som är problemet här.

Vad gäller inläggen som exemplifieras av admin så strider de mot 1.01 i strikt bemärkelse om man inte läser exemplen:

Citat:
Privata eller kommersiella annonser ... är förbjudna.

men läser man exemplifieringen (... ovan) så verkar den mjukas upp något och där talas det uttryckligen om annonser där användare får ut något av det. Bortskänkes annonser utan personlig vinning nämns dock inte in om man inte klassar välbefinnande av att hjälpa till som fördelen. Jag anser inte att "välbefinnande av att hjälpa till" kan anses vara fördel i regelbemärkelse (det hade gett konsekvenser som är högst problematiska).

Går vi vidare till förtydlingen så hamnar den kritiska punkten på:
Citat:
...detta på grund av att Flashback i första hand är ett diskussionsforum och inte ett köp- och säljforum

En annons om bortskänkes är rimligen inte en del av en diskussion och kan ses som en del av "köp- och sälj" i viss bemärkelse (speciellt eftersom vi har "Recycle your stuff"-forumdelen). Med tanke på avsaknaden av fördelar från "annonseringen" ser jag inte att varning/avstängning är befogad.
Användare som vill skänka saker till en användare hade lika gärna kunnat använda pm-funktionen för detta vilket medfört att diskussionen inte "spårar ur".

Enligt min mening så bör inläggen raderas med anledning av att de inte tillför något till diskussionen, men övertrampen faller inte nödvändigtvis in på syftet av regel 1.01 och varning eller avstängning känns hårt utan återkommande eller väldigt grova övertramp. Radering samt tillsägelse/förklaring via pm hade varit att föredra då det kan tänkas hamna under regel 0.03.
Vill man hjälpa en användare direkt så kan man rimligen använda pm-funktionen.
Citera
2015-09-15, 14:15
Medlem
TheGamers avatar
Ren och skär tiggeri, som t.ex tråden om killen med Paypal, bör förbjudas.

Men att skriva om sin hemlöshet, be om råd m.m, om just sin situation tycker jag ska vara tillåtet ( och inte ska vara i en gigantisk tråd om hemlöshet, då situation till situation kan variera ). Finns det t o m folk som kan tänka sig att hjälpa till så är det bara trevligt, erbjuda ett mål mat, kläder eller en sovplats för natten.

Så det som borde avgöra om tråden ska vara kvar eller inte är pengarna, vill TS i tråden ha pengar, lås tråden eller helt ta bort den, om TS ( som Shonne99 ) vill diskutera sin situation och kan t o m tänka sig ta emot hjälp ( i ting och inte pengar ) så varför inte, det blir som "Recycle Your Stuff".
Citera
2015-09-15, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Ren och skär tiggeri, som t.ex tråden om killen med Paypal, bör förbjudas.

Men att skriva om sin hemlöshet, be om råd m.m, om just sin situation tycker jag ska vara tillåtet ( och inte ska vara i en gigantisk tråd om hemlöshet, då situation till situation kan variera ). Finns det t o m folk som kan tänka sig att hjälpa till så är det bara trevligt, erbjuda ett mål mat, kläder eller en sovplats för natten.

Så det som borde avgöra om tråden ska vara kvar eller inte är pengarna, vill TS i tråden ha pengar, lås tråden eller helt ta bort den, om TS ( som Shonne99 ) vill diskutera sin situation och kan t o m tänka sig ta emot hjälp ( i ting och inte pengar ) så varför inte, det blir som "Recycle Your Stuff".

Det här tycker jag faktiskt var det bästa so far (kanske mest för att jag läst typ varannat inlägg och delvis för att jag är partisk, såklart), men tycker att man ska vara så tydlig som möjligt med att man inte ber om hjälp.

Jag skrev tidigt i tråden att jag förespråkade materiell hjälp till tiggare istället för ren ekonomisk hjälp, då man aldrig vet var pengarna kan hamna/vad de kan gå till. Om man sedan som användare vill ge pengar till TS tycker jag att man kan ta det per PM, så att man håller den delen av hjälpen "off the chart". Materiellt tycker jag sedan att hjälpen inte bryter mot 1.01, som (typ) säger att man inte får annonsera m.m. för egen vinning.
Citera
2015-09-15, 14:41
Medlem
Xeliouss avatar
Exemplet admin tar upp är någon som är hemlös 2-3 dagar. I Stockholm. Som tydligen inte har en släkting i eller vän världen. Om det är någon som mot förmodan är långvarigt hemlös och har tid att skriva om det hela på flashback, hur kan man hjälpa denne annat än att hänvisa till socialtjänsten? Ge husrum? Det är ganska mycket som kan gå väldigt fel när man bara har den förmodat hemlöses uppgifter att gå efter. En del är naiva och allt för snälla för sitt eget bästa. Jag har hjälpt halvt hemlös och det ligger ofta mer bakom än vad man får veta. Det är ont om bostäder men hur många hemlösa kommer vi se som i övrigt har ordnade liv utan drogmissbruk och med inkomst? Det är ett stort åtagande och det drar ofta ner hjälparen i misären om denne blir för engagerad. Man bör ha varningstext i en avdelning där reglerna står speciellt i trådstart etc om vad man ska tänka på vad gäller att hjälpa okända?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in