Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-09-15, 03:59
Medlem
GeneralPoops avatar
http://unvis.it/www.expressen.se/nyheter/brand-i-asylboende-for-ensamkommande/

"Ett asylboende för ensamkommande flyktingbarn i Boden började brinna under natten mot tisdag. Några har utsatts för brandrök, skriver polisen i Norrbotten på sin hemsida.".

Ingen ska vara skadad, utredning om mordbrand inledd.

När tror ni mediadrevet drar igång, politikerna gör uttalande om dödsnazist-svenskar, och demonstrationerna anordnas?

Min gissning är dock att det är ungarna som eldat upp det. Ungefär som Mosken i E-tuna.
Citera
2015-09-15, 04:18
Medlem
Har Expressen själva tänt på?
Ligger Jan Helin och smyger med tändstickor i buskarna?
Är det en pommesfritespanna som stekts för länge?
Är det en extremnationalistisk våldsbejakande revolution som börjar ta form?
Frågorna är många.
Media bär ett ansvar, de har ensidigt visat svårigheterna hos vissa, medan andras problem glömts bort och det hela har kanske börjat koka.
Citera
2015-09-15, 04:24
Medlem
NEXUS100s avatar
http://www.expressen.se/nyheter/brand-i-asylboende-for-ensamkommande/

Citat:
– Inga är allvarligt skadad men några har behandlats på plats, säger Veronica Utterström, vakthavande befäl vid polisen i Luleå.
Ingen person saknas och en misstanke om mordbrand har upprättats.

Precis som tidigare användare skrev så tror jag att det är männen själva som tänt på,
men i vanlig ordning ska väl media ha det till en rasistattack.
Citera
2015-09-15, 05:11
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NEXUS100
http://www.expressen.se/nyheter/brand-i-asylboende-for-ensamkommande/

Precis som tidigare användare skrev så tror jag att det är männen själva som tänt på,
men i vanlig ordning ska väl media ha det till en rasistattack.

Att polisen rubricerar det som misstänkt mordbrand beror nog mest på att man inte har någon orsak ännu.
Och då blir det väl automastisk mordbrand iom att det fanns folk där.

Men självklart kommer media spinna loss på det här.
Citera
2015-09-15, 05:30
Medlem
Bollregs avatar
Citat:
– Det har ändå gått förhållandevis bra i all tragedi, säger Veronica Utterström, vakthavande befäl vid polisen i Norrbotten.

Är det vad som kallas tragedi numera? Hon måste leva i en skyddad verkstad.
Citera
2015-09-15, 05:32
Medlem
Gissar på naturliga orsaker. Elfel eller nåt.
Citera
2015-09-15, 05:37
Bannlyst
Det är de asylsökande själva som har tänt på , är ett av fulknepen det använder för att få stanna att simulera att det är sinnes störda. Synd att några skäggbarn inte kunde framlida de skulle vara en vinst för moder svea.
Citera
2015-09-15, 05:38
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lestrec
Gissar på naturliga orsaker. Elfel eller nåt.

Jag gissar på att man lagat mat mitt i natten och nått har tagit eld.
Vet inte hur många automatlarm på olika flyktingboenden jag vart på där man lagar mat mitt i natten. Det är torrkokningar, brödrostar där det är två kolbitar till bröd i, det är gardiner som tagit eld osv osv.

Så naturliga orsaker, dont think so.
Citera
2015-09-15, 05:47
Medlem
JohnMiliuss avatar
Något uttalande om var branden startat än?

Hade väl inte varit så svårt att bara säga att det brann i köket eller att någon slängt en molotov genom fönstret.
Senast redigerad av JohnMilius 2015-09-15 kl. 05:56.
Citera
2015-09-15, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Jag gissar på att man lagat mat mitt i natten

Menar du att barnen skulle ha gjort detta?
Citera
2015-09-15, 06:03
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lestrec
Menar du att barnen skulle ha gjort detta?

"Barnen"

Du ska inte tro att det här är några femåringar.
Det är med stor sannolikhet tonåringar, förmodligen i övre tonåren.
Och jag är rätt säker på att du klarade av att både rosta bröd och laga mat när du var 15+

Edit nr 1.
Och för att styrka min tes, så bifogar jag här även vad Aleris skriver själva om sitt asylboende. Samt länk till det.

"Aleris Ensamkommande är ett kombinerat permanent uppehållstillstånd/Asylboende för ungdomar mellan 14-18 år. Boendet är bemannat dygnet runt och ligger med gångavstånd från centralorten Boden, omgivet av sjö och berg."
http://www.aleris.se/Har-finns-vi/Boden/Aleris-Ensamkommande-Boden/

Verkar även bara vara killar där då det står uttryckligen "Pojkarna på boendet går i grund- och gymnasieskola, dit de cyklar eller åker buss. På fritiden utövar de sina hobbies och deltar i gemensamma aktiviteter. Verksamheten bedrivs utifrån ett salutogent synsätt."

Edit nr 2.
Kollar man på DN så står det
"En brand bröt natten till tisdagen ut i ett boende för ensamkommande flyktingbarn i Boden. En tvårumslägenhet eldhärjades men räddningstjänsten lyckades hindra elden från att sprida sig."

Det får mig att direkt misstänka att man klantat sig vid just matlagning eller tända ljus. Skulle nägon försöka mordbränna så känns entren som ett enklare mål än att kasta in nått i en lägenhet.
Senast redigerad av GeneralPoop 2015-09-15 kl. 06:12.
Citera
2015-09-15, 06:05
Bannlyst
Visst är det ett brott men politikerna kör över folkviljan då kör folket över politikerna. Men det är nog något elfel eller handhavande fel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in