Citat:
Ursprungligen postat av
Lestrec
Menar du att barnen skulle ha gjort detta?
"Barnen"
Du ska inte tro att det här är några femåringar.
Det är med stor sannolikhet tonåringar, förmodligen i övre tonåren.
Och jag är rätt säker på att du klarade av att både rosta bröd och laga mat när du var 15+
Edit nr 1.
Och för att styrka min tes, så bifogar jag här även vad Aleris skriver själva om sitt asylboende. Samt länk till det.
"Aleris Ensamkommande är ett kombinerat permanent uppehållstillstånd/Asylboende för ungdomar mellan 14-18 år. Boendet är bemannat dygnet runt och ligger med gångavstånd från centralorten Boden, omgivet av sjö och berg."
http://www.aleris.se/Har-finns-vi/Boden/Aleris-Ensamkommande-Boden/
Verkar även bara vara killar där då det står uttryckligen "Pojkarna på boendet går i grund- och gymnasieskola, dit de cyklar eller åker buss. På fritiden utövar de sina hobbies och deltar i gemensamma aktiviteter. Verksamheten bedrivs utifrån ett salutogent synsätt."
Edit nr 2.
Kollar man på DN så står det
"En brand bröt natten till tisdagen ut i ett boende för ensamkommande flyktingbarn i Boden. En tvårumslägenhet eldhärjades men räddningstjänsten lyckades hindra elden från att sprida sig."
Det får mig att direkt misstänka att man klantat sig vid just matlagning eller tända ljus. Skulle nägon försöka mordbränna så känns entren som ett enklare mål än att kasta in nått i en lägenhet.