2015-09-15, 00:02
Medlem
Hej flashback!

Jag köpte en begagnad macbook air mid 2013 förra veckan & har inte lyckats formatera om datorn ännu!

Det står i guider att jag ska trycka ner cmd+r i vissa guider & alternativ i andra när jag startar datorn.

Men oavsett vilket av dessa jag trycker ner så kommer jag till en skärm som vill att jag ska välja ett internet att ansluta till/felsöka.
Men den går inte vidare..
Detta steg kommer inte ens upp på guiderna eller på youtube.

Vad gör jag för fel?
Mvh första gångs användare
Citera
2015-09-15, 00:07
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flankert
Hej flashback!

Jag köpte en begagnad macbook air mid 2013 förra veckan & har inte lyckats formatera om datorn ännu!

Det står i guider att jag ska trycka ner cmd+r i vissa guider & alternativ i andra när jag startar datorn.

Men oavsett vilket av dessa jag trycker ner så kommer jag till en skärm som vill att jag ska välja ett internet att ansluta till/felsöka.
Men den går inte vidare..
Detta steg kommer inte ens upp på guiderna eller på youtube.

Vad gör jag för fel?
Mvh första gångs användare

Om du har en Mac till, alternativt en kompis med Mac, så ladda ner operativsystemet på ett USB-minne, och starta från det istället genom att hålla ned ALT-tangenten under uppstart. Finns bra guider för detta på google.
Citera
2015-09-15, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Om du har en Mac till, alternativt en kompis med Mac, så ladda ner operativsystemet på ett USB-minne, och starta från det istället genom att hålla ned ALT-tangenten under uppstart. Finns bra guider för detta på google.

Känner ingen som har en macbook där jag bor :/
Tack ändå, såg det tipset också på google, men det fungerar som sagt inte..
Citera
2015-09-15, 01:21
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flankert
Känner ingen som har en macbook där jag bor :/
Tack ändå, såg det tipset också på google, men det fungerar som sagt inte..

Då är mitt tips att du går med i 99mac.se och försöker hitta någon där, som bor i närheten av dig, och kan hjälpa dig fixa biffen med ett USB-minne. Det är väldigt enkelt fixat på det sättet. Lycka till!
Citera
2015-09-15, 11:15
Medlem
En dum fråga kanske, men har du datorn ansluten till Internet när du försöker starta om?

Enligt Apple's egen hjälpsida ska du trycka cmd + R för att komma till Recovery mode. Sedan ska du kunna radera och installera om OS X via Internet.

Läs här, om du inte redan har gjort det:

https://support.apple.com/en-us/HT201314
Citera
2015-09-15, 11:21
Medlem
Förutsatt att din dator startar normalt så kan du själv ladda ner operativsystem till ett USB-minne. Det finns en länk längre ner så sidan som jag länkade till som talar om hur man ska göra. Orkar inte läsa själv, min dator fungerar än så länge.
Citera
2015-09-16, 20:15
Medlem
Anslut datorn till Internet.
Starta om med cmd + R nedtryckta.
Om installera från Internet.

Klart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto