2015-09-14, 22:53
Medlem
Jag har bott i comhemhus hela livet och där är det ju fortfarande bekymmersfritt analogt TV-nät. Men har nu flyttat och får inte ihop det här med marksänd digital-TV.

Är bara intresserad av de fria kanalerna, inget annat. Har en TV som vad jag kan hitta ska stödja DVB-T, en LG 42LM340T. Har också köpt mig en antenn, en Thomson ANTUSB300.

Borde inte detta funka? TV'n hittar inga kanaler alls nämligen..
Citera
2015-09-14, 23:01
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axxila
Borde inte detta funka? TV'n hittar inga kanaler alls nämligen..
Antagligen har du satt TV:n att söka efter analoga kanaler, alternativt efter kabelkanaler.

Ställ om så att den söker efter digitala DVB-T-kanaler via antennen, så bör du få in de fria kanalerna förutsatt att antennen inte är för illa placerad gentemot din närmsta sändare.
Citera
2015-09-15, 00:18
Medlem
Det finns ingen sådan inställning utan den säger sig söka efter både digitala och analoga kanaler. Antennen står ungefär i höjd med fönsterbrädan cirka en meter från ett fönster. Åt vilket håll signalerna kommer från vet jag ju inte.

Teracoms hemsida angav riktningen i grader vilket inte säger mig ett skit.
Citera
2015-09-15, 00:25
Medlem
Mindes fel, för den frågar faktiskt om jag har antenn eller kabel i själva kanalsöken, där väljer jag ju såklart antenn. Sen söker den och kollar efter "TV-kanaler", "Radio" och "DTV-kanaler". Och hittar ingenting på nån av de.
Citera
2015-09-15, 07:54
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axxila
Det finns ingen sådan inställning utan den säger sig söka efter både digitala och analoga kanaler. Antennen står ungefär i höjd med fönsterbrädan cirka en meter från ett fönster. Åt vilket håll signalerna kommer från vet jag ju inte.

Teracoms hemsida angav riktningen i grader vilket inte säger mig ett skit.

Den måste vara riktad åt rätt håll (karta/kompass eller Google Maps to the rescue) och ett vanligt fönster dämpar signalen väldigt mycket. Ett modernt treglasfönster dämpar den ännu mer.

Sen är ju frågan om du har en aktiv eller passiv antenn. En passiv liten antenn är ganska så värdelös inne inne i ett hus om man inte bor väldoft fördelaktigt i förhållande till sändaren.

dTV-kanaler är vad du skall söka på.
Citera
2015-09-15, 09:34
Medlem
ultramagnuss avatar
du måste ha en antenn som stödjer dvb-t2 för att f de gratis hd kanalerna

du måste ändra kanalsökningen till antenn istället för kabel.

du måste ändra till att söka på digitala kanaler. Då det analoga nätet är nedstängt för längesedan.
Citera
2015-09-16, 20:18
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultramagnus
du måste ha en antenn som stödjer dvb-t2 för att f de gratis hd kanalerna

Nej, men däremot en digitalbox som stödjer det. Antennen har ingenting med det att göra mer än i vissa delar av landet så behöver man en VHF-antenn för att få in vissa av sändarnäten (muxarna).
Citera
2020-06-07, 11:36
Medlem
Quietdrives avatar
Jag har inte haft TV på många år och har precis flyttat till en lägenhet med ComHem-uttag i väggen.
Jag har internet via Bahnhof i väggen istället för att skaffa tv och bredband via ComHems uttag.

Nu har jag köpt en ny TV där jag kör en vanlig antenn-sladd via uttaget till TVn. Jag hittar kanaler men dessa är inte i HD utan i mycket dålig kvalité, värre än på 90-talet.

Hur löser jag detta utan att behöva köpa box från ComHem? Måste jag köpa en random billig digital-tv-box eller kommer det inte funka alls via ComHems uttag om jag inte köper abonnemang från dem?

Trodde faktiskt att man kunde få in t.ex SVT HD utan problem på en ny TV år 2020...
Utvecklingen har inte gått framåt.
Citera
2020-06-07, 23:40
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Hur löser jag detta utan att behöva köpa box från ComHem?

Sök in de digitala kanalerna istället för de analoga, de försvinner ändå i september.

HD får du dock inte, men väl SD som iaf är bättre än analogt.
Citera
2020-06-08, 00:29
Medlem
Quietdrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Sök in de digitala kanalerna istället för de analoga, de försvinner ändå i september.

HD får du dock inte, men väl SD som iaf är bättre än analogt.

Sökte om kanalerna på nytt. Hade fel sökval förra gången. Bättre nu, men jag hade för mig att t.ex SVT HD är gratis? Kan man få ännu bättre bild om man köper en dyrare, guldpläterad, antennsladd?
Citera
2020-06-08, 06:31
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
men jag hade för mig att t.ex SVT HD är gratis? Kan man få ännu bättre bild om man köper en dyrare, guldpläterad, antennsladd?

SVT sänds fritt i marknätet och hos vissa andra operatörer ja, men inte hos Com Hem.

Citat:
Ursprungligen postat av www.comhem.se
INGÅR I

TV Bas HD
TV Silver Flex
TV Guld

Nej, det hjälper inte med någon guldpläterad kabel för att få bättre bild, den digitala tekniken fungerar inte så. Dessutom är det inte guldpläterat någon enda stans hela vägen från Com Hems playout i Nacka till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in