2015-09-14, 20:54
Medlem
Reko45s avatar
Jag har har varit dålig med att betala min hyra i tid....så visst, jag förstår varför jag fått brev från Intrum....men de konstiga kan jag tycka är att jag aldrig fått en påminnelse om hyran? så direkt PANG har man fått brev av justitia....

jag har betalt av "skulden" nu....skulle aldrig kalla det skuld då jag alltid betalar min hyra men kanske inte riktigt är så bra på att hålla dagarna....

men varför har jag inte fått en påminelse innan jag fått brev av intrum?
Citera
2015-09-14, 21:01
Medlem
finns inget stöd i lagen för att du ska få en påminnelse så din hyresvärd har inte gjort något fel. Däremot ska du se till att ha hyran på autogiro så att du aldrig kommer in med hyran försent. Teoretiskt sett kan hyresvärden vräka dig om du är en dag för sent med hyran och om det upprepas.
Citera
2015-09-14, 21:01
Medlem
Cuzco1s avatar
Jag tror att din hyresvärd kan besvara den frågan bättre än oss flashbackare, tror inte du?
Citera
2015-09-14, 22:08
Medlem
Hör ALLTID av dig till din hyresvärd om du har problem att betala. När jag hade dåligt med pengar när jag pluggade så sköt jag upp hyran 1 månad i ett par månader i rad. Var inga som helst problem bara man hör av sig innan förfallodatumet. Dock så är ju vissa hyresvärdar schysstare än andra
Citera
2015-09-15, 01:12
Medlem
freXers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needcounseling
Hör ALLTID av dig till din hyresvärd om du har problem att betala. När jag hade dåligt med pengar när jag pluggade så sköt jag upp hyran 1 månad i ett par månader i rad. Var inga som helst problem bara man hör av sig innan förfallodatumet. Dock så är ju vissa hyresvärdar schysstare än andra
Gjorde det också och kom överens om en avbetalning på 500 i månaden
Citera
2015-09-15, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
finns inget stöd i lagen för att du ska få en påminnelse så din hyresvärd har inte gjort något fel. Däremot ska du se till att ha hyran på autogiro så att du aldrig kommer in med hyran försent. Teoretiskt sett kan hyresvärden vräka dig om du är en dag för sent med hyran och om det upprepas.

Korrekt att ingen påminnelse behöver skickas innan inkasso eller t.o.m. direkt till kronofogden, däremot stämmer det inte att man kan vräka någon för 1 dag sen betalning. Så här ser processen ut:

http://www.socialstyrelsen.se/hemlos...ningsprocessen
Citera
2015-09-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Korrekt att ingen påminnelse behöver skickas innan inkasso eller t.o.m. direkt till kronofogden, däremot stämmer det inte att man kan vräka någon för 1 dag sen betalning. Så här ser processen ut:

http://www.socialstyrelsen.se/hemlos...ningsprocessen
En sanning med modifikation, det där du länkade. Har hyresgästen varit sen vid upprepade tillfällen gäller inte 8 dagar längre. Jag fattade det som att TS är sen med hyran lite då och då.
Citera
2015-09-15, 12:33
Medlem
Reko45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra

hade det förut men haft knaper ekonomi ett tag så tog bort autogiro. har dock börjat få bättre nu igen så tänkte fixa nytt men minns fan inte hur jag gjorde då mitt förra autogiro gjordes 2011 :S

ska höra med päronen
Citera
2015-09-15, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reko45
hade det förut men haft knaper ekonomi ett tag så tog bort autogiro. har dock börjat få bättre nu igen så tänkte fixa nytt men minns fan inte hur jag gjorde då mitt förra autogiro gjordes 2011 :S

ska höra med päronen
Du kan gå in här och läsa på http://www.autogiro.se/. Du kan nog anmäla dig där också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in