• 1
  • 2
2005-10-26, 23:12
Medlem
Hej!

Jag sitter enligt uppgift från Telia i en KC-station, och kan därför i princip inte få ADSL-tjänster av högre hastighet än 0,5. Suger, men vad gör man? Går det att hoppas på något annat än att Telia helt plötsligt bestämmer sig för att bygga ut stationen, eller går det att fixa på något vis?

Tomas
Citera
2005-10-27, 04:26
Medlem
TuXIs avatar
Nja, detta tycker jag är mer en diskussion.. Skickar därför till övriga data

/mod
Citera
2005-10-27, 09:08
Medlem
yendors avatar
Är du driftig så kan du nog lösa problemet.
Först identifierar du upp stationen, den borde finnas ganska nära i omgivningarna.
Sedan tar du och besöker ett s.k. MOB-förråd om det finns några sådana kvar. Är dom alla borta så kan ett vägbygge eventuellt vara bra att besöka. Där lånar du reaktiva substanser som du applicerar på tidigare nämnda station.
Det betyder visserligen att ni är utan telefon under en period och du får nog ganska mycket abstinens av att vara fullständigt nedkopplad men va fasen du vill ju surfa snabbare.

Var god och notera att jag inte uppmanar till något brott utan helt cyniskt anser att telia inte är får tummen ur och uppgraderar stationer så länge dom inte är helt obrukbara.

Alternativt så börjar du ringa dig igenom organisationen på jakt efter planeringsavdelningen.
Citera
2005-10-27, 18:00
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yendor
Är du driftig så kan du nog lösa problemet.
Först identifierar du upp stationen, den borde finnas ganska nära i omgivningarna.
Sedan tar du och besöker ett s.k. MOB-förråd om det finns några sådana kvar. Är dom alla borta så kan ett vägbygge eventuellt vara bra att besöka. Där lånar du reaktiva substanser som du applicerar på tidigare nämnda station.
Det betyder visserligen att ni är utan telefon under en period och du får nog ganska mycket abstinens av att vara fullständigt nedkopplad men va fasen du vill ju surfa snabbare.

Var god och notera att jag inte uppmanar till något brott utan helt cyniskt anser att telia inte är får tummen ur och uppgraderar stationer så länge dom inte är helt obrukbara.

Alternativt så börjar du ringa dig igenom organisationen på jakt efter planeringsavdelningen.

Har funderat på samma sak själv under en längre tid, men har kommit fram till att Telia förmodligen inte skulle "bygga ut" stationen bara för det. Förmodligen bygger de helt sonika upp en helt ny station, likadan som den förra, och även där ger fan i att stoppa in någon DSLAM-utrustning.

Jag menar, vad jag vet är det inte alltför ovanligt att Telia monterar ut DSLAM-utrustningen från vissa telestationer, vilket renderar i att alla kunder som sitter på denna KC blir utan ADSL. Varför man gör detta? För att det finns fler potentiella kunder i en annan ort (där man inte kan ha ADSL), då flyttar man utrustningen till denna istället.

Jävligt idiotiskt, jag vet. Varför hålla på att flytta runt med utrustning över hela Sverige, varför inte helt enkelt försöka få utvecklingen att gå framåt istället? Med detta menar jag alltså att rikta in sig på att alla ska kunna ha någon form av bredband (och nej, jag räknar inte satellituppkopplingar som bredband, min egen minimumkriterie för att något ska få kallas för "bredband" är att det både är markbundet och av en hastighet av minst 0.5 mbit).

Personligen anser jag att alla Sveriges invånare, alla alltså, skall få ha tillgång till 10/10 mbit fiberoptik.
Citera
2005-10-27, 18:54
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Har funderat på samma sak själv under en längre tid, men har kommit fram till att Telia förmodligen inte skulle "bygga ut" stationen bara för det. Förmodligen bygger de helt sonika upp en helt ny station, likadan som den förra, och även där ger fan i att stoppa in någon DSLAM-utrustning.

Jag menar, vad jag vet är det inte alltför ovanligt att Telia monterar ut DSLAM-utrustningen från vissa telestationer, vilket renderar i att alla kunder som sitter på denna KC blir utan ADSL. Varför man gör detta? För att det finns fler potentiella kunder i en annan ort (där man inte kan ha ADSL), då flyttar man utrustningen till denna istället.

Jävligt idiotiskt, jag vet. Varför hålla på att flytta runt med utrustning över hela Sverige, varför inte helt enkelt försöka få utvecklingen att gå framåt istället? Med detta menar jag alltså att rikta in sig på att alla ska kunna ha någon form av bredband (och nej, jag räknar inte satellituppkopplingar som bredband, min egen minimumkriterie för att något ska få kallas för "bredband" är att det både är markbundet och av en hastighet av minst 0.5 mbit).

Personligen anser jag att alla Sveriges invånare, alla alltså, skall få ha tillgång till 10/10 mbit fiberoptik.
Har jag aldrig hört talas om och då känner jag flera personer på Televerket
som jobbar med bl.a nätutbyggnad. Däremot så är det en seg strid mellan
andra operatörer och Telia. Telia vet att de andra operatörerna vill ge sig
in i ett område men operatörerna vill inte investera i vad utbyggnaden skulle kosta.
Så de väntar på att Telia bygger ut. När Telia väl har gjor det så kommer de andra
operatörerna efter och behöver bara betala en bråkdel av vad det kostade
att bygga ut stationen. Resultatet blir att Telia väntar de också tills de har
tillräckligt med kunder så att de inte gör en förlust. Helt sjukt att man
spelar ekonomiskt vändåtta med vår infrastruktur. Okey, jag förstår både
Telia och de andra operatörerna. Men det var väl inte såhär det var tänkt?
Citera
2005-10-27, 19:33
Medlem
Är här ingen som har hört talas om huruvida det går att byta plats med någon i stationen? Tanten mittemot kommer ju inte direkt skaffa bredband. Eller om det finns en annan telestation inom min räckvidd?
Citera
2005-10-27, 20:38
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paus
Är här ingen som har hört talas om huruvida det går att byta plats med någon i stationen? Tanten mittemot kommer ju inte direkt skaffa bredband. Eller om det finns en annan telestation inom min räckvidd?

Telia vill inte koppla över dig till en annan telestation, åtminstonde ville de inte det med mig, trots att det enligt dem var tekniskt möjligt, men de har ju sina ologiska myskoregler så att säga...
Citera
2005-10-27, 22:28
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
Telia vill inte koppla över dig till en annan telestation, åtminstonde ville de inte det med mig, trots att det enligt dem var tekniskt möjligt, men de har ju sina ologiska myskoregler så att säga...

KC = Koncentrator = Utflyttat abonnentsteg. Det betyder att när kapaciteten
i steget och fibern till stationen är full så finns det ingen mer plats utan man
måste uppgradera/bygga ut. Innan det fanns KC:s så var det enkelt löst då
alla var inkopplade in den stora telestationen. Då behövde man bara bygga
ut raden med utrustning. Nu så sitter all denna utrustning ute i bl.a alla
bostadsområden vilket gör att man även måste titta på kapaciteten fram
till KC:n. Så att flytta till en annan KC kan innebära att den andra KC:n
blir överbelastad. Det handlar om en fråga om tillgång till kapacitet. Man
får inte glömma att andra operatörer kan ha reserverat plats i samma KC
men som de ännu inte har utnyttjat.
Citera
2005-10-27, 23:37
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeus
KC = Koncentrator = Utflyttat abonnentsteg. Det betyder att när kapaciteten
i steget och fibern till stationen är full så finns det ingen mer plats utan man
måste uppgradera/bygga ut. Innan det fanns KC:s så var det enkelt löst då
alla var inkopplade in den stora telestationen. Då behövde man bara bygga
ut raden med utrustning. Nu så sitter all denna utrustning ute i bl.a alla
bostadsområden vilket gör att man även måste titta på kapaciteten fram
till KC:n. Så att flytta till en annan KC kan innebära att den andra KC:n
blir överbelastad. Det handlar om en fråga om tillgång till kapacitet. Man
får inte glömma att andra operatörer kan ha reserverat plats i samma KC
men som de ännu inte har utnyttjat.

Ja, det där kan nog stämma. Förjävligt tråkigt dock att ISP:ernas primära satsningar är att se till att några få människor får tillgång till extrema bandbredder, iställetför att göra som de borde göra; se till att hela Sveriges befolkning får tillgång till någotsånär höga bandbredder.

Men så går det när man lever i ett högersamhälle där pengarna bestämmer - då blir folket lidande. Jag personligen tar dock allt avstånd från vänstern, gillar inte den klädstil många vänstervridna tjejer har och detta skall jag snart skriva en artikel om.
Citera
2005-10-28, 00:31
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ja, det där kan nog stämma. Förjävligt tråkigt dock att ISP:ernas primära satsningar är att se till att några få människor får tillgång till extrema bandbredder, iställetför att göra som de borde göra; se till att hela Sveriges befolkning får tillgång till någotsånär höga bandbredder.

Men så går det när man lever i ett högersamhälle där pengarna bestämmer - då blir folket lidande. Jag personligen tar dock allt avstånd från vänstern, gillar inte den klädstil många vänstervridna tjejer har och detta skall jag snart skriva en artikel om.
Man kan väl för fan inte dra fiber till varenda liten sur norrlänning? Om ISP:erna skulle göra det skulle dom konka redan innan dom har nått ditt hus.
Och ja, jag har 100Mbit/s - eftersom jag bor i ett tättbebyggt område. Marknaden styr, pengarna styr. Skulle du vilja jobba gratis eller? Det är snarare så att några få inte har tillgång till bredband men den stora majoriteten har det.
Du är helt enkelt sur på ett personligt plan för att du inte kan fildela, vilket f.ö. tydligen är olagligt. Flytta eller gilla läget.
Citera
2005-10-28, 01:20
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Man kan väl för fan inte dra fiber till varenda liten sur norrlänning?

Vad är detta för jävla fördomar? Antyder du att vi Norrlänningar skulle vara sura? Vill du diskutera något IRL så får du kontakta mig via PM, jag är inte den som tackar Nej till att diskutera saker och ting IRL.

Citat:
Om ISP:erna skulle göra det skulle dom konka redan innan dom har nått ditt hus.

Nej, det skulle de inte göra. Det finns fiber draget bara några hundra meter från mitt hus, varför i helvete får jag inte använda det? Jag menar, de går ju knappast i konkurs bara för att jag själv gräver ner en fiberkabel och ansluter den till fiberskarvdosan, detta gör jag gärna själv tack, jag gillar att gräva ned saker och ting under marken.

Citat:
Och ja, jag har 100Mbit/s - eftersom jag bor i ett tättbebyggt område. Marknaden styr, pengarna styr. Skulle du vilja jobba gratis eller?

Det är ju precis det jag säger. Vi lever i ett högervridet samhälle (ja, vi gör faktiskt det) och här är ju resultatet av det - befolkningen kan inte kommunicera och sköta sina arbeten hemifrån pga. avsaknaden av bredband. Inte heller kan vi roa alla andra genom att skänka bort mina pengar till de som vill ha, allt pga. bredbandsbristen.

Citat:
Det är snarare så att några få inte har tillgång till bredband men den stora majoriteten har det.

Hahaha! Skrattar så att jag gråter.
Nej, det är det absolut inte. Det var det dummaste jag hört.

Sanningen: 60 % av Sveriges befolkning är 56 kbps-modemanvändare. Hur många av de resterande 40 % som använder satellit har jag dock ingen koll på, men skulle anta att det rör sig om en ganska stor siffra då satellit är ett bra alternativ till modem (även om det dock inte är på långa vägar lika bra som 0.5 mbit ADSL, men det håller åtminstonde månadskostnaden på en acceptabel nivå).

Citat:
Du är helt enkelt sur på ett personligt plan för att du inte kan fildela, vilket f.ö. tydligen är olagligt. Flytta eller gilla läget.

För det första; Jag är väldigt mycket emot piratkopiering då det skadar upphovsmännen, skivbolagen, ja, det skadar det mesta. Om du vill kan jag överväga att skriva en artikel om det? För övrigt: Läs alla artiklar på http://www.home.no/seagate/

För det andra; Nej, jag vill ha bredband så att jag kan driva de servrar jag planerar att driva (ja, jag gillar att arbeta gratis, det är därför jag samlar pengar till att betala cirka 50 000 kronor, enbart för att tillfredsställa omvärlden. Givetvis utan att tjäna ett öre på det. Skulle inte du skänka några tusenlappar till mig om du visste att jag blev glad genom att du gjorde det?).

Oh, vad dessa 50 000 kronor skall användas för? Främst multipla UPS:er, routrar och några serverdatorer. Inget som jag kommer att tjäna ett öre på, däremot kommer det kosta mig en hel del i strömförbrukning. Varför jag gör det? För att jag gillar att tillfredsställa mina medmänniskor, de som jag inte hatar vill säga, de blir IP-bannlysta direkt till att börja med.
Citera
2005-10-28, 01:23
Medlem
Hålla sig till ämnet? Nån som är sugen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem