• 1
  • 2
2015-09-15, 19:49
Medlem
Du verkar ha frikostigt stöd från dina föräldrar du. Jag kan säga att om du verkligen vill så kan du bosätta dig på en båt i stort sett nu direkt. Möjligtvis kommer du behöva flytta från sthlm eftersom det inte är helt enkelt och billigt att hitta lämplig hemmahamn där.

Den halva miljonen löser du genom att låna pengarna av dina föräldrar. Kan de köpa och betala månadskostnaden för en sån dyr lägenhet åt dig kan de väl låna ut en smärre summa till en hyffsad bobåt.

En grov uppsakttning av hur kostnaderna kommer bli:
Kajplats inkl. el och tillgång till dusch och tvätt: 2000 kr per månad
Underhåll och försäkring på båten: 800 kr per månad
Ränta till föräldrarna: 700 kr per månad

Nu snackar jag alltså om att bo på båten och jobba och slita i land. Då behöver du inga större seglingskunskaper. Skall du däremot segla iväg så har du en hel del och lära. Dock kan jag säga att det finns exempel på drivna äventyrare som gett sig iväg utan erfarenhet och istället förkovrat sig på vägen.

Ekonomiskt blir det också en helt annan historia då underhållskostnaderna stiger ju mer man är ute och framförallt blir det svårt att få inkomster.
Citera
2015-09-16, 07:53
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palfrey
Tack.
Men 20 in är inte särskilt mycket.
Ska försöka jobba som läxhjälp under helgerna också.
Ska lägga in en annons och jobba privat och då får vi se om det är möjligt!

Om man anser att man ska ha 20 netto behöver du ju tjäna runt 28-30 väl och att få in det på läxhjälp och kortare arbetsdagar är nog inte det lättaste.

I övrigt verkar du ju vara väldigt curlad så om du ber mamsen och papsen så fixar de nog en båt till dig också redan nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in