• 1
  • 2
2015-09-14, 18:52
Medlem
Hej,
Är 27 bast. Nyligen hoppat av universitetet pga utbrändhet.
Skall börja jobba som lärarvikarie förmodligen.

Min dröm är att köpa en Segelbåt och bo där (bor i sthlm btw).
Priset för min drömsegelbåt är kring en halv miljon.

Hur skall jag gå tillväga för att spara ihop till en halv miljon?
Vill helst skaffa dessa pengar så snabbt som möjligt kanske 5 år ungefär.

Finns det något sätt jag kan göra detta på? Är det någon som lyckats?

Det som är tråkigt är att min lägenhet kostar en hel del. Hyran kostar 3 tusen därtill ränta på 5500 eftersom den är köpt. Så 8500 totalt. Den är på 40 kvm. Så vet inte om jag pallar dela boendet med någon då jag känner att jag behöver egentid ibland speciellt då man är i sitt hem.

Har även läst lite om att öppna sparkonto på Volvofinans de hade en ränta på 3,15 procent och insättningsgaranti. Men den räntan är ju inte särskilt hög egentligen?

Funderar även på att jobba som Läxhjälp under helgerna.
Dock eftersom jag är utbränd vill jag inte gå in för hårt nu i början.
Senast redigerad av Palfrey 2015-09-14 kl. 18:55.
Citera
2015-09-14, 19:52
Medlem
Isnatts avatar
1) Ät ungfär samma sak, varje dag. Billigare att hålla sig till ett par rätter än att köpa hem massor av varor. Du som är ensam, storhandla inte 'så du har hemma'. Det kanske är bra om man har familj men varför ska du ha tomater liggandes 'utifall att', köp istället tomaten NÄR du vill ha den. Annars kommer du få slänga massa mat i onödan. Det gäller alltså färskvaror.
Kolla priser på appen matpriskollen så ser du vad som är bra i pris.

2) Använd inte ditt betalkort på vardagar. Jag handlar på fredagar, då köper jag det jag behöver för helgen och kommande vecka, har en lapp där jag skriver upp vad som är slut, och sen handlar jag det på fredagen. Tar även ut 2-300:- som jag har i plånboken utifall att jag behöver köpa mjölk eller fil eller så, dessa kontanter får jag använda på vardagarna om det behövs. Det är ju mest en psykologisk fint mot mig själv, för jag vet att om jag går in på ica och ska betala med kortet så är det enklare att handla saker som 'är lika bra' att handla när jag ändå är där.

Skär ner dina fasta utgifter, skit i netflix, ta ett slöare bredband, ställ bilen om du kan (jag har inte ens nån bil), sluta prenumerera på tidningar som du till slut bara läser för 'dom ändå ligger där'..

Sätt undan pengar direkt när du får dom, och pengar du får över varje månad sätter du också undan. 500 000:- är ingen orimlig slant på 5 år och om du säljer bostadsrätten?

Skaffa appen tink så ser du var dina pengar tar vägen.

Och så vidare. Finns trådar om hur man sparar/tjänar pengar. Det viktigaste är att komma igång och ändra sitt tankesätt. Det kan ta rätt lång tid men kommer ge dig en 'vakenhet' om ekonomi och hur idiotiska dom flesta i din omgivning är.

Och det där med sparkonto hos volvo:
SPARKONTO (fr.o.m 8 juli 2015)
Sparränta 0,75% (-0,10)

https://www.volvofinans.se/privat/sp...randring11111/
Senast redigerad av Isnatt 2015-09-14 kl. 19:54.
Citera
2015-09-14, 19:56
Medlem
Crashs avatar
3,15% kan du nog glömma att få.

Ska du spara ihop 500k på 5 år så är det 8300 per månad. Du måste ha ca 20 in per månad för att klara det, och då måste du leva väldigt sparsamt
Citera
2015-09-14, 21:30
Medlem
Kul att du funderar på att bo på en båt. Får man fråga vilken din drömbåt är? Vilken modell alltså.

Jag skall försöka ge lite tips men undrar först:
- Hur stora lån har du på lägenheten och vilken ränta har du?
- Hur mycket tror du att du skulle få för lägenheten om du sålde idag?
- Har du någon aning om vad kajplats kostar för båten du tänker dig? Går det ens att få kajplats i sthlm?
Citera
2015-09-14, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiller
Kul att du funderar på att bo på en båt. Får man fråga vilken din drömbåt är? Vilken modell alltså.

Jag skall försöka ge lite tips men undrar först:
- Hur stora lån har du på lägenheten och vilken ränta har du?
- Hur mycket tror du att du skulle få för lägenheten om du sålde idag?
- Har du någon aning om vad kajplats kostar för båten du tänker dig? Går det ens att få kajplats i sthlm?

1. Föräldrar som köpt den belägen i Solna.
Jag vet bara att den kostar 1,7 miljoner (dock har den nu stigit till 2,7 enl. Booli d.v.s. det var ngn som sålde den för så mkt). Vet att hyran är på 3 tusen samt 5500 kr går till lånet/räntan.
2. Som sagt 2,5 minst.
Dock får jag ju inte så mycket av vinsten eftersom föräldrarna köpt den.
Tippar på att jag kan tala mig till kanske 10% av vinsten.
3.
Tyvärr inte. Jag är en amatörseglare.
Har blivit fascinerad av segling efter att jag läste en självbiografi och provat på det och tyckte det var lugnande. Typ som meditation. Tycker dock det inte är särskilt kul att segla i Sveriges vatten eftersom allt är så mörkt så drömmen hade väl varit att segla till Karibien, Kap verde samt Nya zeeland.
Citera
2015-09-14, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
3,15% kan du nog glömma att få.

Ska du spara ihop 500k på 5 år så är det 8300 per månad. Du måste ha ca 20 in per månad för att klara det, och då måste du leva väldigt sparsamt

Tack.
Men 20 in är inte särskilt mycket.
Ska försöka jobba som läxhjälp under helgerna också.
Ska lägga in en annons och jobba privat och då får vi se om det är möjligt!
Citera
2015-09-15, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palfrey
Jag vet bara att den kostar 1,7 miljoner (dock har den nu stigit till 2,7 enl. Booli d.v.s. det var ngn som sålde den för så mkt). Vet att hyran är på 3 tusen samt 5500 kr går till lånet/räntan.
2. Som sagt 2,5 minst.
3.
Har blivit fascinerad av segling efter att jag läste en självbiografi och provat på det och tyckte det var lugnande. Typ som meditation. Tycker dock det inte är särskilt kul att segla i Sveriges vatten eftersom allt är så mörkt så drömmen hade väl varit att segla till Karibien, Kap verde samt Nya zeeland.

Så du betalar kapitalkostnaden för din lägenhet men dina föräldrar ska få uppsidan? (Har dom gått in med kontanter bör dom såklart få igen dessa med rimlig avkastning) men detta låter konstigt och girigt.

För övrigt tror jag inte du kommer lyckas med dina planer. Avhoppade universitetsstudier, lösa planer på lärarvik och inte mindre än två gånger nämner du ursäktande din utbrändhet.

Hur du ska få ihop en halv miljon till en segelbåt skulle jag säga är ett av dina mindre bekymmer. Fokusera på att få ordning på ditt liv och mående först.
Citera
2015-09-15, 10:21
Medlem
Härligt med folk som har drömmar.........men hur tänkte du egentligen nu? Du hoppar av högskolan för att du är utbränd, du har alltså ingen utbildning, du ska börja jobba heltid plus att du ska agera läxhjälp på helgerna, SAMTIDIGT som du är utbränd???????????
Det jag undrar över är hur du ska få jobb som lärare om du inte har legitimationen, för vad jag har fattat så måste lärare vara legitimerade idag.
Mitt tips är nog att du börjar med att lära dig segla på en liten jolle, sedan kan du jobba dig uppåt, att köpa en stor segelbåt utan att kunna segla kan bara sluta på ett sätt, du sitter på ett grund.
http://www.blocket.se/sodermanland/H....htm?ca=10&w=3
annars är det väl något liknande som du ska satsa på. Kan du stoppa in 20% kontant har du väl en månadskostnad på cirka 4 000 kronor per månad i ränta och amortering.
Ska du spara ihop till den istället för att låna så bör du väl lägga undan 16 000 i månaden, då har du båten på två år, under förutsättning att du får loss 100 000 vid försäljningen av din bostad.
Citera
2015-09-15, 13:04
Medlem
seusss avatar
Citat:
2. Som sagt 2,5 minst.
3.

Från vad jag förstår av ovan så har de en ränta på över 4% på sitt bolån vilket låter helt sjukt. Har de bundit den räntan när du föddes månntro..

Har de en lgh för över 2,5 miljon och mindre än 1,7 i lån behöver de ju inte amortera alls. Betalar du alltså 5500 i enbart ränta? Alternativet är att du amorterar på dina föräldrars bolån vilket inte heller låter som något optimalt upplägg för dig.
Citera
2015-09-15, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Härligt med folk som har drömmar.........men hur tänkte du egentligen nu? Du hoppar av högskolan för att du är utbränd, du har alltså ingen utbildning, du ska börja jobba heltid plus att du ska agera läxhjälp på helgerna, SAMTIDIGT som du är utbränd???????????
Det jag undrar över är hur du ska få jobb som lärare om du inte har legitimationen, för vad jag har fattat så måste lärare vara legitimerade idag.
Mitt tips är nog att du börjar med att lära dig segla på en liten jolle, sedan kan du jobba dig uppåt, att köpa en stor segelbåt utan att kunna segla kan bara sluta på ett sätt, du sitter på ett grund.
http://www.blocket.se/sodermanland/H....htm?ca=10&w=3
annars är det väl något liknande som du ska satsa på. Kan du stoppa in 20% kontant har du väl en månadskostnad på cirka 4 000 kronor per månad i ränta och amortering.
Ska du spara ihop till den istället för att låna så bör du väl lägga undan 16 000 i månaden, då har du båten på två år, under förutsättning att du får loss 100 000 vid försäljningen av din bostad.

Har pluggat en del innan.
Kan faktiskt ta ut en högskoleexamen som det ser ut i dagsläget i Biomedicin. Enda som återstår är ett examensarbete på 7,5 HP.
Alltså, jag har blivit utbränd precis det stämmer därtill har jag en genetisk blodbrist.
Så långa arbetsdagar är inget jag klarar av i dagsläget. Dock klarar jag av korta arbetsdagar.
Därför tänkte jag agera läxhjälp på helger någon timme eller så.
Ja det stämmer jag skall faktiskt gå på två intervjuer. Jag kommer att jobba som VIKARIE. Notera inte lärare. Utan lärarvikarie. Stor skillnad enl. mig iaf.
16 lakan alltså oj då. Okej!
Jo det låter nog sunt att börja med en liten båt. I dagsläget är jag inte bra på att segla faktiskt. Riktig amatör. Men jag har ännu inte kapsejsat haha =D Det kanske kommer? Vi får se ..
Citera
2015-09-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seuss
Från vad jag förstår av ovan så har de en ränta på över 4% på sitt bolån vilket låter helt sjukt. Har de bundit den räntan när du föddes månntro..

Har de en lgh för över 2,5 miljon och mindre än 1,7 i lån behöver de ju inte amortera alls. Betalar du alltså 5500 i enbart ränta? Alternativet är att du amorterar på dina föräldrars bolån vilket inte heller låter som något optimalt upplägg för dig.

Fattade inte riktigt vad du sa kan du ta det i enklare ordalag?
Skall faktiskt fråga mina föräldrar hur mycket räntan ligger på så återkommer jag.

Men bör vi omvärdera lägenheten? Den har ju stigit eftersom det enligt Booli såldes en PRECIS likadan för 2,7 miljoner. Samt en för 2,5. Så där i kring kan man säga.

Just nu står föräldrarna för allt. men jag planerar att betala allt själv. Jag vill inte vara beroende av dem.
Citera
2015-09-15, 13:58
Medlem
seusss avatar
Citat:
Fattade inte riktigt vad du sa kan du ta det i enklare ordalag?
Skall faktiskt fråga mina föräldrar hur mycket räntan ligger på så återkommer jag.

Men bör vi omvärdera lägenheten? Den har ju stigit eftersom det enligt Booli såldes en PRECIS likadan för 2,7 miljoner. Samt en för 2,5. Så där i kring kan man säga.

Just nu står föräldrarna för allt. men jag planerar att betala allt själv. Jag vill inte vara beroende av dem.

De bör ju absolut värdera om lägenheten om den gått upp drygt en miljon. De flesta banker schablonvärderar lägenheten bara ni ringer dem.

Om lägenheten kostade 1,7 miljoner när de köpte den så tog de antagligen lån för mindre än 1,5 miljoner. Det bör nu ligga som ett bottenlån med runt 1,5 procent i ränta. Du bör alltså inte ha mer än ca 1800 kr i ränta att betala varje månad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in