1) Ät ungfär samma sak, varje dag. Billigare att hålla sig till ett par rätter än att köpa hem massor av varor. Du som är ensam, storhandla inte 'så du har hemma'. Det kanske är bra om man har familj men varför ska du ha tomater liggandes 'utifall att', köp istället tomaten NÄR du vill ha den. Annars kommer du få slänga massa mat i onödan. Det gäller alltså färskvaror.
Kolla priser på appen matpriskollen så ser du vad som är bra i pris.
2) Använd inte ditt betalkort på vardagar. Jag handlar på fredagar, då köper jag det jag behöver för helgen och kommande vecka, har en lapp där jag skriver upp vad som är slut, och sen handlar jag det på fredagen. Tar även ut 2-300:- som jag har i plånboken utifall att jag behöver köpa mjölk eller fil eller så, dessa kontanter får jag använda på vardagarna om det behövs. Det är ju mest en psykologisk fint mot mig själv, för jag vet att om jag går in på ica och ska betala med kortet så är det enklare att handla saker som 'är lika bra' att handla när jag ändå är där.
Skär ner dina fasta utgifter, skit i netflix, ta ett slöare bredband, ställ bilen om du kan (jag har inte ens nån bil), sluta prenumerera på tidningar som du till slut bara läser för 'dom ändå ligger där'..
Sätt undan pengar direkt när du får dom, och pengar du får över varje månad sätter du också undan. 500 000:- är ingen orimlig slant på 5 år och om du säljer bostadsrätten?
Skaffa appen tink så ser du var dina pengar tar vägen.
Och så vidare. Finns trådar om hur man sparar/tjänar pengar. Det viktigaste är att komma igång och ändra sitt tankesätt. Det kan ta rätt lång tid men kommer ge dig en 'vakenhet' om ekonomi och hur idiotiska dom flesta i din omgivning är.
Och det där med sparkonto hos volvo:
SPARKONTO (fr.o.m 8 juli 2015)
Sparränta 0,75% (-0,10)
https://www.volvofinans.se/privat/sp...randring11111/