2015-09-14, 18:15
Bannlyst
Det är väl rent vett att man ska ha hunden kopplad när man är ute och går. När jag vistades med min hund som är relativ stor så har jag alltid koppel. Men sedan möter jag massvis med människor som tror att de kan gå runt med sina hundar, utan koppel för att hunden är liten?

Jag var ute och joggade och mötte en gammal man med en liten hund som gick utan koppel. Jag bad genast han att ta koppel på eftersom jag absolut skulle bli tillbad att ge min hund ett koppel eftersom den är stor. Det slutade med en lång, onödig diskussion över vilka hundar som ska ha koppel. Men vem vet, det kanske är bara jag som resonerar såhär? Kanske bör endast stora hundar ha koppel, eller?

Vad gör ni? Ser ni någon skillnad på liten eller stor hund? Varför ska jag som hundägare behöva ha koppel om min hund håller sig vid mig och inte hoppar på och tafsar på annat folk. Då har väl jag samma rätt som dem, att inte använda koppel.
Senast redigerad av Henrik.N 2015-09-14 kl. 18:17. Anledning: Korrigering
Citera
2015-09-14, 18:25
Medlem
C8H11Ns avatar
Koppel bör alltid användas om man inte är i typ en hundpark/rastplats där hunden kan springa fritt. Oavsett storlek.
Citera
2015-09-14, 18:44
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag har en liten hund och tänker samma som du TS. Jag har alltid min hund kopplad om det finns risk att träffa andra människor och hundar. Även små hundar kan skrämma folk.
Citera
2015-09-14, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag har en liten hund och tänker samma som du TS. Jag har alltid min hund kopplad om det finns risk att träffa andra människor och hundar. Även små hundar kan skrämma folk.

Tack! Så sant!
Citera
2015-09-14, 19:20
Medlem
Ducken11s avatar
Rent juridiskt så spelar inte koppel någon som helst roll oavsett hundras.
Du ska ha kontroll på din hund, oavsett om den är kopplad eller inte.

En hundägare med lös hund som hen har kontroll över - helt ok
En hundägare med kopplad hund som hen inte har kontroll på - inte ok.

Min hund får gå både lös o kopplad, vad jag väljer beror på min förmåga att ha kvar kontrollen över han, mest baserat på omgivningen.
Senast redigerad av Ducken11 2015-09-14 kl. 19:22.
Citera
2015-09-14, 21:17
Medlem
Versus-s avatar
Var hunden vild och okontrollerbar eller ville du bara att han skulle följa samma regler som du?
Citera
2015-09-14, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Även små hundar kan skrämma folk.
Vanligen dock bara på närmare håll. En lös och yster Rottweiler kan göra någon på andra sidan ett stort fält nervös, en lös pudel kan kanske skrämma en och annan om den springer fram, men knappast på avstånd. Dvs om du har koll på hunden och fri sikt är det lättare att ha en liten hund lös.

Ett joggingspår är däremot inte idealt att ha en lös hund eftersom joggare kan bli nervösa att bli bitna i hasorna även av en liten hund. (Även om IMHO största risken för joggare egentligen är att de snubblar på kopplet om man inte drar in hunden precis bredvid sig)
Citera
2015-09-14, 21:32
Medlem
Baachs avatar
Tycker nästan det är värre när dessa små miniatyrhundar är okopplade eftersom de nästan alltid är mindre väluppfostrade är vad stora hundar är
Citera
2015-09-14, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Versus-
Var hunden vild och okontrollerbar eller ville du bara att han skulle följa samma regler som du?

Nej såklart är inte hunden okontrollerbar, men för andras skull, (folk som känner sig säkrare vid hundar med koppel). Samt ska regler gälla för alla.
Citera
2015-09-14, 22:02
Medlem
Versus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.N
Nej såklart är inte hunden okontrollerbar, men för andras skull, (folk som känner sig säkrare vid hundar med koppel). Samt ska regler gälla för alla.
Jag gissar på att du inte är rädd för hundar då du själv har en, så jag har svårt att tänka mig att du lider särskilt mycket av att hundar springer lösa. Själv vill jag inte behöva anpassa mig efter folk som är rädda för hundar. Stanna inne då, för fan.

För övrigt säger inte lagen något om hur hundar ska kopplas eller inte.
Citera
2015-09-14, 22:39
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.N
Tack! Så sant!

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vanligen dock bara på närmare håll. En lös och yster Rottweiler kan göra någon på andra sidan ett stort fält nervös, en lös pudel kan kanske skrämma en och annan om den springer fram, men knappast på avstånd. Dvs om du har koll på hunden och fri sikt är det lättare att ha en liten hund lös.

Ett joggingspår är däremot inte idealt att ha en lös hund eftersom joggare kan bli nervösa att bli bitna i hasorna även av en liten hund. (Även om IMHO största risken för joggare egentligen är att de snubblar på kopplet om man inte drar in hunden precis bredvid sig)

Ja, så är det absolut Xenonen. Jag har min hund okopplad med hyfsade marginaler och han är väldigt lydig, endast en gång har jag misslyckats med inkallning men då råkade vi springa på en hundkompis samtidigt som jag tillät lite väl stort avstånd mellan mig och min hund. Då kutade han fram till kompisen trots att jag kallade. Kan förlåta honom för det men vet ändå att det finns en gräns där han kan vara för långt bort från mig och för nära en annan person eller hund så att han inte ber mig om tillåtelse innan han hälsar.

Han är världens snällaste hund, det finns inte en aggressiv cell i hans kropp, mem det vet ju inte andra. Har själv haft otaliga möten med både stora och små hundar som ägarna förlorat kontrollen över. Senast stod min man med vår hund i ena handen och en pudel som helt rabiat ville spöa vår hund i andra handen och inväntade ägaren. Det är ju inte helkul.

Lite OT: Såg en otroligt sjuk sak på stan idag. En rottweiler låg okopplad mitt i centrum. Var i faggorna i 25 minuter och hann även fråga alla som stod i närheten om det var deras hund och ringa polisen eftersom hunden skrämde MÅNGA bara genom att vara okopplad och stor. Jag förstod inte om den smitit och bara lagt sig för att den var trött eller väntade på någon. Efter att den legat där minst 25 minuter kom en man ut från banken, sa "kom!" och så gick de och jag återkallade polisen.

Liksom för helvete, där känns det som att ansvaret brustit rejält. Hade hunden verkligen klarat att en annan hund gått förbi och skällt provokativt? Hade den kunnat känna sig hotad hur länge som helst av att någon ställde sig i närheten och glodde? Även om hussen litar på sin hund (jag tycker inte man ska göra det då den ligger mitt i en gågata i rusningstrafik och utan en människa den känner) så känner sig folk självklart obekväma av en okopplad rottweiler, alla andra vet ju inte hur den är psykiskt.
Senast redigerad av SkepticalHippo 2015-09-14 kl. 22:42.
Citera
2015-09-15, 12:55
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baach
Tycker nästan det är värre när dessa små miniatyrhundar är okopplade eftersom de nästan alltid är mindre väluppfostrade är vad stora hundar är

Du träffar inte så mycket hundar va? Små hundar är inte alls mindre väluppfostrade, det är min erfarenhet som är ute dagligen och träffar nya hundar. Hoppiga stora hundar är inget ovanligt precis. Lika ofta jag möter jag också stora hundar som skäller eller vill göra utfall som det är små. Vet inte hur ofta jag blivit påhoppad av stora hundar eller möter stora hundar som gör utfall. Jag har schäfer till granne som är helt mongo och som attackerade en kompis hund helt oprovocerat. En av mina blev attackerad av nån blandras för ett tag sedan. Stora hundar är ofta ej heller rena sällskapshundar, om man inte räknar med de riktigt stora, och det går oftare riktigt fel med dessa än andra hundar. Säger sig självt när en massa människor skaffar en den ena än den andra bruksrasen för att ha som sällskap. Någon sa i någon annan tråd att de hellre möter en rottweiler än en liten hund. Tja, jag möter ofta rottweiler, schäfer, boxer etc som åt helvete uppfostrade och som jag tackar gud för att de är koppel när man kommer med sin hund. Nej, jag möter nog småhundar lösa framför lösa stora hundar alla dar i veckan. Inget emot stora hundar, men som sagt, mycket mer som kan och går fel när det gäller stora hundar. Ingen slump du vet att sällskapshundar är små.

Myten om småhundar som värre är en machoattityd bara. Samma attityd som gör att folk tror de kan de kan skaffa skarpa bruksraser och ha som sällskapsmaskot. Typ "små hundar fy fan, de är bara jobbiga och bjäffsiga. Nej, tacka vet ja rottweiler höhöhö. En sån ska man ha."
Senast redigerad av Ålen 2015-09-15 kl. 12:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in