Citat:
Ursprungligen postat av
Henrik.N
Tack! Så sant!
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Vanligen dock bara på närmare håll. En lös och yster Rottweiler kan göra någon på andra sidan ett stort fält nervös, en lös pudel kan kanske skrämma en och annan om den springer fram, men knappast på avstånd. Dvs om du har koll på hunden och fri sikt är det lättare att ha en liten hund lös.
Ett joggingspår är däremot inte idealt att ha en lös hund eftersom joggare kan bli nervösa att bli bitna i hasorna även av en liten hund. (Även om IMHO största risken för joggare egentligen är att de snubblar på kopplet om man inte drar in hunden precis bredvid sig)
Ja, så är det absolut Xenonen. Jag har min hund okopplad med hyfsade marginaler och han är väldigt lydig, endast en gång har jag misslyckats med inkallning men då råkade vi springa på en hundkompis samtidigt som jag tillät lite väl stort avstånd mellan mig och min hund. Då kutade han fram till kompisen trots att jag kallade. Kan förlåta honom för det men vet ändå att det finns en gräns där han kan vara för långt bort från mig och för nära en annan person eller hund så att han inte ber mig om tillåtelse innan han hälsar.
Han är världens snällaste hund, det finns inte en aggressiv cell i hans kropp, mem det vet ju inte andra. Har själv haft otaliga möten med både stora och små hundar som ägarna förlorat kontrollen över. Senast stod min man med vår hund i ena handen och en pudel som helt rabiat ville spöa vår hund i andra handen och inväntade ägaren. Det är ju inte helkul.
Lite OT: Såg en otroligt sjuk sak på stan idag. En rottweiler låg okopplad mitt i centrum. Var i faggorna i 25 minuter och hann även fråga alla som stod i närheten om det var deras hund och ringa polisen eftersom hunden skrämde MÅNGA bara genom att vara okopplad och stor. Jag förstod inte om den smitit och bara lagt sig för att den var trött eller väntade på någon. Efter att den legat där minst 25 minuter kom en man ut från banken, sa "kom!" och så gick de och jag återkallade polisen.
Liksom för helvete, där känns det som att ansvaret brustit rejält. Hade hunden verkligen klarat att en annan hund gått förbi och skällt provokativt? Hade den kunnat känna sig hotad hur länge som helst av att någon ställde sig i närheten och glodde? Även om hussen litar på sin hund (jag tycker inte man ska göra det då den ligger mitt i en gågata i rusningstrafik och utan en människa den känner) så känner sig folk självklart obekväma av en okopplad rottweiler, alla andra vet ju inte hur den är psykiskt.