2015-09-14, 04:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har en cylinda spis med en platta som r kaputt, har ftt en platta s ska gra jobbet sjlv, rknar inte med att det kommer vara ngra problem men frsta gngen s tnkte hra frst om det finns ngra knep eller bra att veta?
/Arne.Anka
Citera
2015-09-14, 20:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag har gjort det ett par gnger och det var inga konstigheter. Inget som en hndig herre som du kommer att f ngra svrigheter med utan det r bara att ta p sig gonbindeln (fr att tminstone gra det lite svrare) och skruva. Man lossar ju hela verdelen med alla fyra plattorna frst (den (oftast) vita plten) och sedan sitter de individuella plattorna fsta p ngot stt underifrn som jag inte kommer ihg men det ger sig nr man ser det.

Att dra ur sladden eller p annat stt gra spisen skert spnningsls r vl det enda tipset jag kommer p men det hade du skert redan tnkt gra.
Citera
2015-09-16, 04:00
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag har gjort det ett par gnger och det var inga konstigheter. Inget som en hndig herre som du kommer att f ngra svrigheter med utan det r bara att ta p sig gonbindeln (fr att tminstone gra det lite svrare) och skruva. Man lossar ju hela verdelen med alla fyra plattorna frst (den (oftast) vita plten) och sedan sitter de individuella plattorna fsta p ngot stt underifrn som jag inte kommer ihg men det ger sig nr man ser det.
Har en knsla att skruvarna blir det svraste att hitta sitter inga p sidan av spisen, att dma av denna bilden sitter plattorna frmodligen med ett enkelt "verfall"

http://miljoaktuellt.idg.se/polopoly...1023925931.jpg
Citat:
Att dra ur sladden eller p annat stt gra spisen skert spnningsls r vl det enda tipset jag kommer p men det hade du skert redan tnkt gra.
Ne lite adrenalinpumpande spnning skulle inte skada efter en dag p sofflocket
Senast redigerad av Arne.Anka 2015-09-16 kl. 04:06.
Citera
2015-09-16, 20:48
Medlem
Plattorna sitter med ett "verfall", 10mm lnghylsa rekomenderas men det gr bra med en skiftnyckel.
Citera
2015-09-19, 03:55
Moderator
Tystnads avatar
r det dom gamla gjutjrnsplattorna r det busenkelt byta dessa. lossa skruvarna till hllen dr fram (endast dr) lyfta upp framdelen, dom bakre skruvarna till hllen funkar nu som ett gngjrn...ja ni fattar hoppas jag.
Sedan r det bara lossa spnnet till plattan och kablar.

r det en glaskeramik hll r det betydligt omstndigare, vissa spisar har dom snlat in p kabel s det knappt gr lyfta hllen!!
Och som regel r dr en metallstng med hl i som hller fast tv plattor t gngen, plattorna mste sitta exakt som dom gamla satt, ltt missa d dr r olika fsthl.
Kabelmssigt r det kabelskor: busenkelt lossa.

Mina bsta tips hr r : Ta det lugnt! Fotografera allt INNAN ni brja lossa ngot, s har ni att falla tillbaka p hur det satt om tveksamheter uppstr.
Anteckna eller fota hur kablarna satt INNAN dom lossas.
Citera
2017-02-22, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Vet man inte om hur man gr spisen spnningsls s kan man ju stnga av huvudstrmbrytaren i lgenheten/villan d har man ju en viss garanti att man inte blir grillad.

De gamla svarta gjutjrnsplattorna har fyra anslutningsstift mrkta 1,2,3,4 , plus jord -- mrk upp kablarna(*) om hur de sitter innan du tar loss dem. Du mste ocks kolla plattans mrkning om den r 220 V 240 V eller 380 V 400 V, den nya plattan som du stter i mste ha samma spnning.

(*) Kablarna r isolerade med en glasfiberstrumpa, som r mtlig, se till att inte skava den eller bja den fr tvrt, den br heller inte ligga emot ngon pltkant.
Ordningen av dessa fyra kablar r viktig, det r drfr du br mrka upp kablarna tex med tejpbitar innan du lossar dem, kopplar du fel s gr antingen propparna, eller plattan blir jttesl.
Spnningen fr plattan r viktig, ven om det str tex 3 fas 380/400 Volt p baksidan p spisen.
Det finns olika stt att koppla in spisar p, och TS br inte rra/ndra dessa.

Nr du ska lyfta upp spishllen s tnk p att det kan finnas skarpa kanter p den, det r ltt att rispa fingrarna dr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in