Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Jag har gjort det ett par gnger och det var inga konstigheter. Inget som en hndig herre som du kommer att f ngra svrigheter med utan det r bara att ta p sig gonbindeln (fr att tminstone gra det lite svrare) och skruva. Man lossar ju hela verdelen med alla fyra plattorna frst (den (oftast) vita plten) och sedan sitter de individuella plattorna fsta p ngot stt underifrn som jag inte kommer ihg men det ger sig nr man ser det.
Att dra ur sladden eller p annat stt gra spisen skert spnningsls r vl det enda tipset jag kommer p men det hade du skert redan tnkt gra.
Vet man inte om hur man gr spisen spnningsls s kan man ju stnga av huvudstrmbrytaren i lgenheten/villan d har man ju en viss garanti att man inte blir grillad.
De gamla svarta gjutjrnsplattorna har fyra anslutningsstift mrkta 1,2,3,4 , plus jord -- mrk upp kablarna(*) om hur de sitter innan du tar loss dem. Du mste ocks kolla plattans mrkning om den r 220 V 240 V eller 380 V 400 V, den nya plattan som du stter i mste ha samma spnning.
(*) Kablarna r isolerade med en glasfiberstrumpa, som r mtlig, se till att inte skava den eller bja den fr tvrt, den br heller inte ligga emot ngon pltkant.
Ordningen av dessa fyra kablar r viktig, det r drfr du br mrka upp kablarna tex med tejpbitar innan du lossar dem, kopplar du fel s gr antingen propparna, eller plattan blir jttesl.
Spnningen fr plattan r viktig, ven om det str tex 3 fas 380/400 Volt p baksidan p spisen.
Det finns olika stt att koppla in spisar p, och TS br inte rra/ndra dessa.
Nr du ska lyfta upp spishllen s tnk p att det kan finnas skarpa kanter p den, det r ltt att rispa fingrarna dr.