Ibland ställer man sig frågan om det borde finnas ett tredje alternativ i sidan av argumentation, att framföra en tes på annorlunda sätt, då finslipade retoriker kan få vad som helst att låta sant. Denna fråga uppstår då man ser misslyckade argument för en ställning man anser stämma. Man anser att sin uppfattning stämmer överens med verkligheten pga förnuft, och strävar därför att predika förnuft till sidan av argument.
Frågan jag vill ställa är om det finns särskilda fakta, sanningar och verkligheter som är väldigt svårt att bevisa med hjälp av argumentation? Din personliga uppfattning om en särskild fråga är ointressant. Jag undrar om det finns något känt fenomen som alltid kan överargumenteras, som alla vet faktiskt stämmer? Om det inte finns något sådant känt fenomen, är det svårt att argumentera för att "vissa saker är svåra att argumentera för".
Bidra inte med någon stockholmskompetent personlig åsikt som att "flyktingmottagandet är ett misslyckande". Det är för övrigt en åsikt som ofta vinner i argumentation. Så... Vad för fakta/verklighet kan inte övertalas med argument?
Att planeten jorden är platt som en pannkaka. Det har den alltså aldrig varit. Däremot kan det möjligen finns sådana planeter vår galax. Det vore rätt kul.
Ja, finns det någonting man kan bevisa igentligen.
Jag kan inte komma på något som man inte kan argumentera emot, eller för. Att jorden är platt det går det väl utmärkt att argumentera för, och det är väl gjort också framgångsrikt under väldigt lång tid. Om jag säger att, "jag tycker ", då borde man ju inte kunna argumentera emot det, men det gör man ju, ingen kan tycka något, ingen kan vilja något, det finns ingen fri vilja, osv. Om jag påstår att jag sitter på den här stolen just nu, så går det säkert att argumentera emot det också.
Tvivel kommer alltid att vara berättigat när vad som faktiskt "är" vilar på något så förgängligt som en människas sinnen vilka bevisligen inte är särskilt svåra att rucka på.
Ja, finns det någonting man kan bevisa igentligen.
Jag kan inte komma på något som man inte kan argumentera emot, eller för. Att jorden är platt det går det väl utmärkt att argumentera för, och det är väl gjort också framgångsrikt under väldigt lång tid. Om jag säger att, "jag tycker ", då borde man ju inte kunna argumentera emot det, men det gör man ju, ingen kan tycka något, ingen kan vilja något, det finns ingen fri vilja, osv. Om jag påstår att jag sitter på den här stolen just nu, så går det säkert att argumentera emot det också.
Du drar det till en extrem och generell nivå. Det är tråkigt att man inte kan ställa en klurig fråga utan att höra labila svar som ifrågasätter verkligheten.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!