Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-13, 22:46
  #1
Medlem
hashs avatar
Hej,

Börjar få högt blodtryck nu efter några timmars försök att konfigurera Nvidia TwinView.
Jag vet inte vad som är fel i min konfiguration och vore tacksam om någon kunde ge mig en spark i rätt riktning, så jag kan lösa mitt problem.

Bakgrund:
Har bytt ut min stationära PC och trodde att jag kunde behålla min gamla xorg.conf som fungerade med TwinView eftersom min nya burk också har ett Nvidia-kort.
Men så var inte fallet, så jag började att skapa en ny xorg.conf.
Jag har gjort det med Nvidias egna verktyg "nvidia-xconfig" och även provat att göra det på det gamla hederliga sättet : X -configure. Därefter konfigura resten manuellt.
Har även provat med Nvidias "nvidia-settings" men får det inte att fungera.
Men inget tycks få det att dra igång.
Har nu försökt i ett antal timmar utan att få det fungera, förutom en gång då jag testade att stänga ner dbus, då fick jag det att fungera en gång men jag vill ha dbus igång så detta är inte min lösning.

Något jag regerar på är att loggen säger att TwinView inte används trots att jag har i konfigurationen deklarerat att den skall användas.
Citat:
[ 4966.117] (WW) NVIDIA(0): Option "Enable" is not used
[ 4966.117] (WW) NVIDIA(0): Option "TwinView" is not used

Min Xorg.0.log
Xorg.0.log

Min /etc/X11/xorg.conf
xorg.conf

Har googlat på detta men inte hittat något vettigt svar som har löst mitt problem.
Kan något inre väsen tala om för mig vad jag gör fel?
__________________
Senast redigerad av hash 2015-09-13 kl. 22:50.
Citera
2015-09-19, 16:45
  #2
Medlem
hashs avatar
Ok, det löste sig för mig.

Att loggen säger att Twinview inte används men det fungerar ändå är konstigt.
Kollade loggor på min gamla burk och det visade sig visst att det var samma där att loggen säger att Twinview inte används men det fungerar.

Jag har labbat rätt hårt för att få detta att fungera och det sista jag gjorde var att bytte ut min HDMI-kabel mot en VGA-kabel, vips....så fungerade allt.
Lite ändringar också i xorg.conf

Om någon annan får liknande problem så kanske dom kan hitta sin lösning här.
Bifogar ny logg och xorg.conf

xorg.conf
Logg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback