2015-09-13, 20:28
Medlem
Hej!

Jag tänkte köpa en Macbook Pro och tänkte köpa den via företaget för att dra bort momsen. Jag tänkte även använda studentrabatten. Men min fråga är: Är det okej? Kommer skatteverket säga något?

Tänkte att jag köper datorn genom företaget och sen direkt efter investerar pengarna från min privata ekonomi direkt efter köpet (exklusive moms då).

Företaget är ett handelsbolag som jag och min flickvän har tillsammans.

Har kollat runt på FB men ingen säger vad som gäller angående handelsbolag.

Tacksam för svar!
Citera
2015-09-13, 21:34
Avstängd
På ditt kvitto står att du fått 10%-rabatt i Apple-butiken för att du är studerande. Det köper nog inte skatteverket då för vidare avdrag.
Citera
2015-09-13, 22:17
Medlem
Alltså när jag läste runt så skriver folk att det inte stod på kvittot att man fått rabatt. Jag köper på nätet och där står det inte heller, utan det står bara att man får ett par Beats-hörlurar till.

När jag inte loggade in via Mecenat kostade datorn de tio procenten extra men det står ingenting om rabatt när jag betalar.
Citera
2015-09-13, 22:18
Medlem
Man köper inte datorn i en butik alltså, utan på nätet. Iallafall i min stad.
Citera
2015-09-13, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
På ditt kvitto står att du fått 10%-rabatt i Apple-butiken för att du är studerande. Det köper nog inte skatteverket då för vidare avdrag.

Om den som köper är studerande är för Skatteverket ointressant, det viktiga är om datorn skall användas i företaget, om så är fallet finns inget att ifrågasätta.
Citera
2015-09-19, 18:50
Medlem
Abbadohns avatar
Precis som personen ovan skrev. Det kvittar om du får rabatt, tillägg eller vad fan som helst. Om du använder datorn i företaget aktiverar alternativt kostnadsför du den i företaget. Antingen aktiverar du den, om du ser att du ska använda den i mer än ett år eller om summan är av väsentlig storlek för ditt företag, eller så tar du bara och kostnadsför den direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in