Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-13, 18:43
  #1
Medlem
missionarydaughters avatar
Beställde nyss en ny laptop. Med hybriddisk.
Jag vill köra Ubuntu som enda OS på den.

Någon som kör Ubuntu med hybriddisk eller vet om ifall det kan innebära problem?
Citera
2015-09-13, 19:07
  #2
Medlem
Joordus avatar
Nepp bör inte vara några problem alls.

Om du orkar så lägg till "noatime" i /etc/fstab för din / partition .

på samma ställe som här:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Fstab
titta hur det ser ut och lägg till på samma ställe

Då skrivs inte en loghändelse till disken varje gång du läser en fil och då blir det förmodligen inte de loggfilerna som ligger på flash utrymmet på hybriden då den lägger de mest använda filerna på flash utrymmet.
Citera
2015-09-13, 19:26
  #3
Medlem
missionarydaughters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joordu
Nepp bör inte vara några problem alls.

Om du orkar så lägg till "noatime" i /etc/fstab för din / partition .

på samma ställe som här:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Fstab
titta hur det ser ut och lägg till på samma ställe

Då skrivs inte en loghändelse till disken varje gång du läser en fil och då blir det förmodligen inte de loggfilerna som ligger på flash utrymmet på hybriden då den lägger de mest använda filerna på flash utrymmet.

Ja, det fetmarkerade gör jag alltid på SSD.
Men när man installerar Ubuntu på en hybrid ser man då den vanliga disken som en partition och ssd-disken som en partition.
Det står att det är en 500 gb stor hybriddisk. Jag vill ju helst att allt är en och samma disk.
Citera
2015-09-13, 22:17
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har en HP med hybriddisk.
Dual-bootar Debian/Windows7.

Inga problem, har inte ändrat något utanför default.

Men menar du inte att du har en liten SSD för operativet och en mekanisk för dina filer??
Citera
2015-09-14, 09:09
  #5
Medlem
missionarydaughters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag har en HP med hybriddisk.
Dual-bootar Debian/Windows7.

Inga problem, har inte ändrat något utanför default.

Men menar du inte att du har en liten SSD för operativet och en mekanisk för dina filer??


Vet inte hur det funkar än.
Jag hoppas att hybriddisk innebär att jag ser båda diskarna som en disk och att hårdvaran sköter resten, dvs att cacha till ssd-disken. Eller?
När jag installerar Ubuntu vill jag ha allt på en disk.
Citera
2015-09-15, 07:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missionarydaughter
Vet inte hur det funkar än.
Jag hoppas att hybriddisk innebär att jag ser båda diskarna som en disk och att hårdvaran sköter resten, dvs att cacha till ssd-disken. Eller?
När jag installerar Ubuntu vill jag ha allt på en disk.
Du kan inte skapa en SSD-partition och en HDD-partition på en hybriddisk utan den uppträder som en enda enhet för din dator (och dig). Disken sköter själv fördelningen mellan SSD och HDD så det är inget du behöver oroa dig för, den ser automatiskt till att de mest använda filerna/blocken ligger på SSD:n för snabb åtkomst.

Tack för tipset om "noatime" förresten, det skall jag ha i åtanke när jag kastar ut W7 och lägger in Ubuntu på hemmadatorn.
Citera
2015-09-15, 10:58
  #7
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Du kan inte skapa en SSD-partition och en HDD-partition på en hybriddisk utan den uppträder som en enda enhet för din dator (och dig). Disken sköter själv fördelningen mellan SSD och HDD så det är inget du behöver oroa dig för, den ser automatiskt till att de mest använda filerna/blocken ligger på SSD:n för snabb åtkomst.

Tack för tipset om "noatime" förresten, det skall jag ha i åtanke när jag kastar ut W7 och lägger in Ubuntu på hemmadatorn.
Hybriddisk är alltså en programvara? Går det att avinstallera en hybriddisk-funktion i så fall?
Citera
2015-09-15, 13:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Hybriddisk är alltså en programvara? Går det att avinstallera en hybriddisk-funktion i så fall?

Nej och Nej.

Hybriddisk är förenklat en hårddisk med två diskar under skalet. En liten SSD och en större mekansik disk. Utåt är det bara en vanlig hårddisk
Den flyttar själv data mellan de två interna diskarna utan att du kan se eller påverka det.
Citera
2015-09-15, 17:37
  #9
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Nej och Nej.

Hybriddisk är förenklat en hårddisk med två diskar under skalet. En liten SSD och en större mekansik disk. Utåt är det bara en vanlig hårddisk
Den flyttar själv data mellan de två interna diskarna utan att du kan se eller påverka det.

Finns en del datorer som har en hybril lösningar, dvs det sitter typ 24 GB SSD fastlödd på moderkortet, då måste vara upp till bios eller OS ett sköta cache funktionen.
Citera
2015-09-15, 17:58
  #10
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Nej och Nej.

Hybriddisk är förenklat en hårddisk med två diskar under skalet. En liten SSD och en större mekansik disk. Utåt är det bara en vanlig hårddisk
Den flyttar själv data mellan de två interna diskarna utan att du kan se eller påverka det.
Men funktionen att mer frekvent data flyttas över till SSD:n medan en mekanisk hårddisk lagrar den större mängden måste vara programbaserat, eller är det en mekanisk lösning säger du? 1-uttag för två hårddiskar = hybriddisk?
Citera
2015-09-15, 22:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Men funktionen att mer frekvent data flyttas över till SSD:n medan en mekanisk hårddisk lagrar den större mängden måste vara programbaserat, eller är det en mekanisk lösning säger du? 1-uttag för två hårddiskar = hybriddisk?

Den är programvarubaserad men programvaran sitter i hårddisken och du kan inte påverkad en på något sätt. Därmed blir upplevelsen som att den vorde mekansik och att det hela känns som en rätt snabb mekanisk hårddisk
Citera
2015-09-15, 22:16
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Finns en del datorer som har en hybril lösningar, dvs det sitter typ 24 GB SSD fastlödd på moderkortet, då måste vara upp till bios eller OS ett sköta cache funktionen.

Då är det BIOS/OS som får göra det men då är det ju inte en hybrid disk utan snarare ett hybrid moderkort eller hur man ska se det.
Då är det ju inte en lösning som sitter i disken som det gör på en äkta "hybriddisk" de är ju OS oberoende
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback