Citat:
Ursprungligen postat av
braksskiten
Vissa av de här mindre BF kan vara lite av att fängelse uppdragen är skumma. Anställda vill inte tala om dem för att kunderna är suspekta och vidare kan själva BF ha underliga bestraffningsmetoder.
Uppdragen kan vara olagliga bland annat dumpa gifter och skräp i skogen. Köra underliga transporter till skumma adresser. Listan kan göras lång och lite tecken kan man skönja i saker du nämner den anställde hamnar i otrevlig situation och blir beroende av BF välvilja. Nej usch heller föreslår jag rent en AF praktik än uppdrag vid små skumma BF. Vidare är kryphålen många ibland har de inte ens kollektivavtal blir du sjuk eller skadar du dig är det inte säkert det ens finns försäkringar.
Sök aldrig frivilligt till små BF utan gör bara detta om AF anvisar dig dit. Än en gång håller er borta från i synnerhet små BF det kan vara en kriminellingång om det vill sig illa och en mycket obehaglig beroendeställnin med sömnlösa nätter som följd

Tack för omtanken och scenariot hur uppläggen kan vara. Själv har jag ingen fundering på att ta anställning vid ett B-f. Har alltid haft fasta anställningar och Veddestagruppen har vad jag kan tro egen personal till sitt plocklager och terminal.
Bemanningsföretagen, klart det finns bra med men som tumregel kan man ju ha att ha dem som sista alternativ.
Även volontärarbeten för saker man tror på kan försätta en i penibla situationer.
Var för länge sedan anställd av ett s.k. välgörenhetsföretag där insamling av kläder var den främsta nischen. I den lokalen stod megareligiösa individer från världens alla kanter axel mot axel med brottslingar som fått fotboja som straffavtjäningsmetod.
En dansk sekt visade sig senare ligga bakom det hela. En annan var ung, dum och naiv men råkade som tur var inte ut för något skumt. Blev en kort vistelse där dock för arbetspressen var orimlig och arbetsredskapen ett skämt. Döm om min förvåning då jag två år senare får in en okänd summa slantar på mitt konto. Någon vecka senare dök det upp en löneavi. Det var alltså den intjänade semestern från den anställningen som dök upp.
Där jag arbetar nu så går belastningen upp och ned under året. Vi tar in folk från lite större B-f;s.
Det dök upp en person som var som klippt och skuren för företagets behov. I avtalet stod det något om att man fick köpa loss honom.
Vi tjatade ett tag på ledningen så var saken biff. Har dock inte en susning vad det kalaset gick lös på.
Människohandel på 2000-talet.
Underliga uppdrag har man ju haft som anställd med. Lagar och regler är för en del småföretagare liksom en sport att komma förbi.
Kommer ihåg en sekvens. Talade om för chefen att upplägget han hade för en viss arbetsuppgift var olagligt. Direkt frågade han mig hur länge jag varit anställd. Det hade gått 6,5 månader på anställningen. Hade det varit under 6 månader (provanställningstiden) hade jag helt säkert fått gå på minuten.
Vi fortsatte diskussionen och han påstod att alla i branschen gör så som hans upplägg.
Sa till honom att en tjuv tror att alla stjäl sedan blev det tyst och lite krystat i några veckor. Haha.