• 1
  • 2
2015-09-12, 14:15
Medlem
Hej!

Jag sitter i ett jobbigt läge som innefattar både skola och pengar.

Jag började för några veckor sedan att studera på högskolan, men känner redan nu att jag ångrar det tvärt och att jag dels inte klarar av det men också att jag vill jobba istället.

Jag har tagit CSN (bidrag + lån) och skulle nu vilja avbryta mina studier.

Nu till frågorna

1) Eftersom jag efter att ha avbrytit mina studier så kommer jag kunna få a-kassa som jag har haft sedan tidigare (dock är den väldigt låg, tror till och med den ligger under försörjningsstöd. Cirkus 5900:- i månaden)

2) Eftersom jag kommer ha en sån låg inkomst (och jag vet att CSN) kan ge återkrav på alla pengar, vilket rör sig om kanske 10-20k att betala direkt kommer ju inte att fungera med alla räkningar och dyl. som skall betalas. Kan dem ge mig en återbetalningsplan istället? Annars känner jag mig mer eller mindre tvungen att fortsätta studera?

3) Eftersom min a-kassa är så pass låg, kan SOC ge mig mellanskillnaden upp till försörjningsstöd så jag klarar mig?

Väldigt mycket frågor och jag vågar inte avsluta mina studier, delvis för att jag är rädd att jag skall få ett stort återkrav (som för tillfället) inte jag kan betala. Och även osäker om tex SOC kan ge mig en viss summa från dem för att jag har a-kassa (dock är den under försörjningsstöd)

OBS! Jag har arbetsliverfarenhet sedan tidigare, så jag hoppas att jag kan få ett jobb ganska så direkt efter jag slutar skolan.

Någon som varit i liknande situation?

P.S inga moraltanter tack
Citera
2015-09-12, 15:07
Medlem
Är det första gången du studerar på högskola? Om så är fallet kontakta CSN och berätta sanningen, de kommer inte kräva tillbaka bidragsdelen, och om du vill börja studera igen kommer de inte kräva att du pluggar igen poäng.

Detta gäller dock bara första gången, och om du börjar igen kommer du inte få den lite slappare förstagångskravet på tagna poäng första året.

Vad som kommer hända är att de vill ha tillbaka eventuella lånade pengar. Tror att det kommer hända efter årsskiftet men ska inte lova. Bästa är att ringa dom och fråga imorgon.

Utöver detta när det väl är dags att betala tillbaka ev lånade pengar har du rätt att betala ett belopp som är 5% av din årsinkomst. http://www.csn.se/aterbetala/nedsattning/inkomst

Ha i åtanke att de kontrollerar uppgifter från skatteverket i efterhand, så om du "ljuger" kommer du få ett återkrav. Dock går det att temporärt hålla sig säker någon månad om det verkligen krisar i början genom att fylla i ett lägre belopp, men skulle rekommendera att vara ärlig så fort du kan.
Senast redigerad av BengtGbg 2015-09-12 kl. 15:11.
Citera
2015-09-12, 15:10
Medlem
Det är första gången jag studerar på högskolan, svar ja.

Jag förstår att dem kommer vilja kräva tillbaka pengarna av mig, men det finns ingen chans någonstans att jag kan hosta upp så mycket pengar på en gång när man inte har någon inkomst. Det bästa vore att man fick dela upp pengarna så man gjorde en betalning per månad eller dylikt.
Citera
2015-09-12, 15:13
Medlem
Månadsbetalning går absolut att göra. Skulle hjälpa om du gav lite mer information om när du började ta CSN, hur mycket lån du tagit hittills och om det här inte är första terminen hur många poäng du läst och hur många du avklarat.
Citera
2015-09-12, 15:15
Medlem
Jag har bara läst i cirkus två veckor, började den 31:a augusti.

Har fått en utbetalning på 9700 (bidrag + lån)

Är på första kursen och den lär ju inte bli avklarad då.
Citera
2015-09-12, 15:22
Medlem
http://www.csn.se/aterbetala/hur-myc...a/borja-betala

Där står mer info om när man börjar betala. Vet inte exakt hur de räknar om du bara fått en utbetalning. Om jag tolkar det rätt börjar de kräva in pengar januari 2017, men kolla med dom säkert så det inte blir januari 2016. Oavsett kommer inget ske direkt.

Får du möjlighet att betala kan det endå vara värt att betala av skulden så fort du kan, då årliga administrationskostnaden endå blir en stor del av den lilla skuld du har.

När du väl ska betala har du rätt till att ha en månadsbetalning, och som sagt tidigare om du har låg inkomst har du rätt att betala ett belopp som är 5% av din årliga inkomst. Under en viss gräns blir årsbeloppet 0kr. Tror det ligger runt 30000-40000:- på ett år.

Men som sagt se till att prata med som så fort som möjligt, inget blir bättre av att vänta och vid förstagångsstudier är de snällare än vanligt. Bör även tilläggas att även om de är byråkratiska har de endå varit trevliga att ha och göra med från min egen erfarenhet.

Lycka till!
Citera
2015-09-12, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
http://www.csn.se/aterbetala/hur-myc...a/borja-betala

Där står mer info om när man börjar betala. Vet inte exakt hur de räknar om du bara fått en utbetalning. Om jag tolkar det rätt börjar de kräva in pengar januari 2017, men kolla med dom säkert så det inte blir januari 2016. Oavsett kommer inget ske direkt.

Får du möjlighet att betala kan det endå vara värt att betala av skulden så fort du kan, då årliga administrationskostnaden endå blir en stor del av den lilla skuld du har.

När du väl ska betala har du rätt till att ha en månadsbetalning, och som sagt tidigare om du har låg inkomst har du rätt att betala ett belopp som är 5% av din årliga inkomst. Under en viss gräns blir årsbeloppet 0kr. Tror det ligger runt 30000-40000:- på ett år.

Men som sagt se till att prata med som så fort som möjligt, inget blir bättre av att vänta och vid förstagångsstudier är de snällare än vanligt. Bör även tilläggas att även om de är byråkratiska har de endå varit trevliga att ha och göra med från min egen erfarenhet.

Lycka till!

Det hoppas jag också.

Det du talar om har jag förstått är mera för personer som slutfört sina studier helt, och personer som hoppat av sina studier får återkrav och skall betala tillbaka sina pengar direkt är dem hemska historierna jag har fått höra. :/
Citera
2015-09-12, 15:35
Medlem
Oavsett vad som händer är det bästa att göra att meddela att du vill avbryta dina studier så fort som möjligt.

Om det är så att de skulle kräva pengar direkt brukar det gå att prata med dom om att man saknar inkomst. Har en god vän som hoppade av sin utbildning efter en termin utan att ha tagit en poäng. Ska inte svära på det men har för mig han slapp betala något under det halvår det tog innan han började en annan utbildning. Samt att de inte krävde att han läste in några poäng.

Detta var dock 12-13 år sedan, så deras regelverk kan ha ändrats.

Men åter, lyft telefonen imorgon, ju tidigare du tar tjuren vid hornen ju bättre.
Citera
2015-09-12, 16:23
Medlem
pop-ikons avatar
Du kan säkert få en schysst återbetalningsplan.

Ett annat alternativ kan vara att ändra din ansökan för lån, så att du bara ansöker om det lån och bidrag du redan fått ut. Sen avregistrerar du dej inte för kursen du läser just nu, utan låter bara bli att tenta av den. CSN kräver ju inte tillbaka pengarna för att du inte klarar studierna (däremot kan de neka en att låna till nästa ansökningsperiod om man har för lite godkända poäng).
Citera
2015-09-13, 13:38
Medlem
Men han måste väl avregga sig på kursen för att få a-kassa?
Citera
2015-09-13, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av life-dream
Men han måste väl avregga sig på kursen för att få a-kassa?

Detta är korrekt! Punkt 2 under vilka som inte har rätt till a-kassa.

http://arbetsloshetskassa.nu/a-kassan/regler
Citera
2015-09-14, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherH
Hej!

Jag sitter i ett jobbigt läge som innefattar både skola och pengar.

Jag började för några veckor sedan att studera på högskolan, men känner redan nu att jag ångrar det tvärt och att jag dels inte klarar av det men också att jag vill jobba istället.

Jag har tagit CSN (bidrag + lån) och skulle nu vilja avbryta mina studier.

Nu till frågorna

1) Eftersom jag efter att ha avbrytit mina studier så kommer jag kunna få a-kassa som jag har haft sedan tidigare (dock är den väldigt låg, tror till och med den ligger under försörjningsstöd. Cirkus 5900:- i månaden)

2) Eftersom jag kommer ha en sån låg inkomst (och jag vet att CSN) kan ge återkrav på alla pengar, vilket rör sig om kanske 10-20k att betala direkt kommer ju inte att fungera med alla räkningar och dyl. som skall betalas. Kan dem ge mig en återbetalningsplan istället? Annars känner jag mig mer eller mindre tvungen att fortsätta studera?

3) Eftersom min a-kassa är så pass låg, kan SOC ge mig mellanskillnaden upp till försörjningsstöd så jag klarar mig?

Väldigt mycket frågor och jag vågar inte avsluta mina studier, delvis för att jag är rädd att jag skall få ett stort återkrav (som för tillfället) inte jag kan betala. Och även osäker om tex SOC kan ge mig en viss summa från dem för att jag har a-kassa (dock är den under försörjningsstöd)

OBS! Jag har arbetsliverfarenhet sedan tidigare, så jag hoppas att jag kan få ett jobb ganska så direkt efter jag slutar skolan.

Någon som varit i liknande situation?

P.S inga moraltanter tack

Hur har det gått TS? Har du sett till att kontakta CSN?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in