• 1
  • 2
2025-08-06, 21:39
Medlem
Använd Julas skitsoppa som är godkänd för utombordare.

https://www.jula.se/catalog/tradgard...2-takt-624049/

Men använd den inte till luftkylda motorer. Finns många trådar på nätet om problem m denna soppa till motorsågar/röjsågar.
Citera
2025-08-10, 10:47
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StinkStifelz
Jag har en mariner bigfoot 60 hk. 2 takt. Vattenkyld. Skall jag alltså köpa den blåa aspen dunken? Och varför behövs det blandas i separat olja i den?
Blir dyrt med alkylatbensin i den motorn, oftast använder man det bara i små motorer där man riskerar exponeras för avgaserna.

Motorn smörjs av olja men har inte den motorn separat oljesmörjning (alltså en tank för oljan)?
Citera
2025-08-10, 10:51
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Använd Julas skitsoppa som är godkänd för utombordare.

https://www.jula.se/catalog/tradgard...2-takt-624049/

Men använd den inte till luftkylda motorer. Finns många trådar på nätet om problem m denna soppa till motorsågar/röjsågar.
Skitsoppa? Den funkar utmärkt i mina röjsågar och motorsågar.
Citera
2025-08-10, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Blir dyrt med alkylatbensin i den motorn, oftast använder man det bara i små motorer där man riskerar exponeras för avgaserna.

Motorn smörjs av olja men har inte den motorn separat oljesmörjning (alltså en tank för oljan)?

Planen är att slå en dunk inför vinterförvaring. Dock hoppade den igång utan problem nu (har inte lagt i den på 2 säsonger).

Och nu körde jag slut på soppan genom att koppla lös tanken och låta den gå tills den dör.

Jo precis den har separat oljesmörjing därav undra jag om jag verkligen måste slå i någon specialolja?

Tack för svar
Citera
2025-08-10, 15:16
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Planen är att slå en dunk inför vinterförvaring. Dock hoppade den igång utan problem nu (har inte lagt i den på 2 säsonger).

Och nu körde jag slut på soppan genom att koppla lös tanken och låta den gå tills den dör.

Jo precis den har separat oljesmörjing därav undra jag om jag verkligen måste slå i någon specialolja?

Tack för svar

Är ingen motorfreak och var över tio år sedan jag hade båt m utombordare, men; nej. Bra dock att du körde slut på soppan.
Citera
2025-08-10, 15:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Skitsoppa? Den funkar utmärkt i mina röjsågar och motorsågar.

Håller med. Jula är överlag bra. Bara för att det är billigt behöver det inte vara skit!
Citera
2025-08-16, 11:04
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Tack för svar
Det ska inte behövas någon olja i bensinen, men jag har separat oljesmörjning på en utombordare men vågar inte lita på systemet så jag blandar i 1% olja.

Att köra slut på bensinen inför längre förvaring är bra, men du ska också dränera förgasarna genom att öppna skruven i botten på flottörhusen.
Citera
2025-08-17, 15:11
Medlem
Det är också en fråga om miljö. 2t oljan för utombordare är mindre skadligt för vattenlevande organismer. Och då i princip all olja du häller i kommer ut i vattnet med avgaserna oförbränt är det bättre med en anpassad olja.

Sen hela grejen med olika arbetstemperaturer som redan nämnts i tråden såklart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in