• 1
  • 2
2015-09-12, 13:51
Medlem
Iloveludas avatar
Många har pratat om att köra alkylat pga föroreningar i den här tråden.

(FB) Varför kör folk runt med 2-takts utombordare? Även jag har fått mina hugg för min gamla 2 taktare jag kör runt med. Har dock läst någon stans att man inte skall använda denna soppa till vattenkylda motorer. Stämmer det och vad kan hända? Gäller det isåfall bara den färdigblandade i röda dunkar och är det okej med ren alkylat och tillsätta oljan själv?
Citera
2015-09-13, 11:15
Medlem
elektronikfreaks avatar
Eftersom många rekommenderar att man fyller tanken på motorcyklar - luftkylda som vattenkylda - med just alkylatsoppa på hösten för att förhindra att bränslet ska åldras i förtid så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara något negativt för utombordare... utom för din ekonomi möjligtvis.
Citera
2015-09-13, 12:49
Medlem
skunkjobbs avatar
Det låter som rena snurran. (Jättekul ordvits, ren aktersnurra.) Sättet att kyla motorn kan fan inte spela någon roll. Jag har körde flera år med en gammal vattenkyld Evinrude 7,5 hp på alkylatsoppa (inte många drifttimmar per år dock pga. segelbåt) utan några problem. Jag brukade oftast köpa färdig oljeblandad soppa i röd dunk men jag har för mig att jag blandade själv ibland med, det var några år sedan nu.
Citera
2015-09-13, 15:05
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Har dock läst någon stans att man inte skall använda denna soppa till vattenkylda motorer. Stämmer det och vad kan hända? Gäller det isåfall bara den färdigblandade i röda dunkar och är det okej med ren alkylat och tillsätta oljan själv?

Ja jag har också fått lära mig att det inte är okej att köra på den röda 2-T APSEN i utombordare.
Man att det är okej att använda den blå 4-T ASPEN och tillsätta TCW-3 två-takts olja.

Fråga mig inte vad som händer om man kör den röda 2-T i utombordare, för det har jag ingen aning om.
Citera
2015-09-13, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja jag har också fått lära mig att det inte är okej att köra på den röda 2-T APSEN i utombordare.
Man att det är okej att använda den blå 4-T ASPEN och tillsätta TCW-3 två-takts olja.

Fråga mig inte vad som händer om man kör den röda 2-T i utombordare, för det har jag ingen aning om.
2 t olja för marint bruk och landbruk brukar vara lite olika i egenskaperna. Vill minnas att det hade med hur oljan klarade av temperatur. därför är det olämpligt att köra färdig 2t aspen då denna är för landbaserade maskiner typ röjsågar motorsågar osv. dock går aspen 4 t att köra om man tillsätter olja som är klassad för marint bruk samt är blandningsbar med aspen. dock går det att köra på aspen 2t men vid hög belastning kan det leda till ras.
Citera
2015-09-13, 16:10
Medlem
Iloveludas avatar
Okej tack för era svar. Jag har 2 dunkar röd aspen redan men får väl skaffa en blå. Den röda går nog åt till röjsåg och motorsåg. Kollade på aspens hemsida och dom hänvisar till fyrtakts soppan för utombordare.

Citat:
Välj Aspen 4 och vår outboardolja till din båtmotor.

http://www.aspen.se/Konsument/Marin
Citera
2015-10-10, 12:30
Medlem
Iloveludas avatar
Okej skall ut och köra med gummibåten om en stund. Kan jag använda aspen färdigblandad röd dunke eller skall jag göra en egen blandning med vanlig bensin?
Citera
2015-10-10, 14:20
Medlem
swingersclubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Okej skall ut och köra med gummibåten om en stund. Kan jag använda aspen färdigblandad röd dunke eller skall jag göra en egen blandning med vanlig bensin?
Slå i en skvätt 2-taktsolja för marint bruk i din 2-takts alkylatdunk så kommer säkert allt att gå bra.
Citera
2015-10-17, 08:54
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Fan du som har bensinmack och allt. Kand du inte ta reda på detta så vi kan få löst detta mysterium?

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det låter som rena snurran. (Jättekul ordvits, ren aktersnurra.) Sättet att kyla motorn kan fan inte spela någon roll. Jag har körde flera år med en gammal vattenkyld Evinrude 7,5 hp på alkylatsoppa (inte många drifttimmar per år dock pga. segelbåt) utan några problem. Jag brukade oftast köpa färdig oljeblandad soppa i röd dunk men jag har för mig att jag blandade själv ibland med, det var några år sedan nu.
Jag håller med. En vattenkyld utombordare som går på låg belastning som i mitt fall borde bli utsatt för snällare temperaturer än en röjsåg som trimmar gräs som ej blivit klippt detta århundrade och således belastas hårt.
Citera
2015-10-17, 13:50
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Luftkylda resp. vattenkylda motorer har olika arbetstemperatur och ställer därmed olika krav på oljan. Båtmotoroljan i en motorsåg kan ge dålig smörjning p.g.a. hög temperatur. Motorsågsoljan i en båtmotor kan sota mycket p.g.a. låg temperatur. Finns dock många som kör Aspen 2-takt i båtmotor utan några problem.
Citera
2025-08-06, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Luftkylda resp. vattenkylda motorer har olika arbetstemperatur och ställer därmed olika krav på oljan. Båtmotoroljan i en motorsåg kan ge dålig smörjning p.g.a. hög temperatur. Motorsågsoljan i en båtmotor kan sota mycket p.g.a. låg temperatur. Finns dock många som kör Aspen 2-takt i båtmotor utan några problem.

Jag har en mariner bigfoot 60 hk. 2 takt. Vattenkyld. Skall jag alltså köpa den blåa aspen dunken? Och varför behövs det blandas i separat olja i den?
Citera
2025-08-06, 17:42
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StinkStifelz
Jag har en mariner bigfoot 60 hk. 2 takt. Vattenkyld. Skall jag alltså köpa den blåa aspen dunken? Och varför behövs det blandas i separat olja i den?
Olja behövs för tvåtaktsmotorer, för de saknar separat smörjning, nu så kallad hel förlustsmörjning. Vissa motorer har separat oljeinsprutning, medans andra förlitar sig på oljeblandat bränsle, vilket är det långt mest pålitliga sättet för smörjning.
Fyrtaktare å andra sidan återanvänder oljan, vilket är långt bättre på nästan alla sätt.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-08-06 kl. 17:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in