2015-09-11, 21:31
Medlem
Hej. Käkar just nu 20mg Omeprazol om dagen. Undrar om det är okej att dricka alkohol under tiden? Kan det förstärka effekten av alkoholen eller av omeprazolen? Brukar dricka en hel del när jag dricker så vill vara säker på att det inte kan gå illa. Sedan så undrar jag om omeprazolen gör sitt jobb trots alkoholen? Förutsatt att jag enbart dricker öl och kanske någon drink? Eller bör jag skippa drinken helt?

Kan det vara så att dricka alkohol under tiden man behandlar GERD eller sår i matstrupen med omeprazol förstör ens "progress" så att säga? Att man hamnar på ruta 1 i läkningsprocessen?

Aldrig upplevt att alkohol har förvärrat mitt tillstånd tidigare!

Tacksam för svar!
Citera
2015-09-11, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankman
Hej. Käkar just nu 20mg Omeprazol om dagen. Undrar om det är okej att dricka alkohol under tiden? Kan det förstärka effekten av alkoholen eller av omeprazolen? Brukar dricka en hel del när jag dricker så vill vara säker på att det inte kan gå illa. Sedan så undrar jag om omeprazolen gör sitt jobb trots alkoholen? Förutsatt att jag enbart dricker öl och kanske någon drink? Eller bör jag skippa drinken helt?

Kan det vara så att dricka alkohol under tiden man behandlar GERD eller sår i matstrupen med omeprazol förstör ens "progress" så att säga? Att man hamnar på ruta 1 i läkningsprocessen?

Aldrig upplevt att alkohol har förvärrat mitt tillstånd tidigare!

Tacksam för svar!

har käkat omeprazol i 16 år varje dag och festat mycket. inga problem!!
Citera
2015-09-12, 00:01
Medlem
pearsons avatar
Omeprazol kan ge leverpåverkan men det ör relativt ovanligt, och du vet ju hur snällt alkohol är mot kroppen. Snackar vi alkiskröka 2 veckor på raken och du har alkohol problem så skulle jag rekomendera att du kör på pepcid ist som dock är lite svagare. Är det lite hårt helgkröka ser jag inga problem
Citera
2015-09-12, 00:04
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Omeprazol kan ge leverpåverkan men det ör relativt ovanligt, och du vet ju hur snällt alkohol är mot kroppen. Snackar vi alkiskröka 2 veckor på raken och du har alkohol problem så skulle jag rekomendera att du kör på pepcid ist som dock är lite svagare. Är det lite hårt helgkröka ser jag inga problem

Såg nu att du skrev att du har gerd. Och då är alkohol det värsta du kan utsätta dig för. Du kan vakna i dödskramper med smärta från helvetet, det har jag gjort flera gånger. Alkoholen i sig får din magmunn att slappna av ännu mer och gör att det kommer upp ännu mer magsyra. Har du även ett magmunsbråck så kan det bli riktigt illa. Ge fan i drickat eller må skit, bara att välja
Citera
2015-09-12, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Såg nu att du skrev att du har gerd. Och då är alkohol det värsta du kan utsätta dig för. Du kan vakna i dödskramper med smärta från helvetet, det har jag gjort flera gånger. Alkoholen i sig får din magmunn att slappna av ännu mer och gör att det kommer upp ännu mer magsyra. Har du även ett magmunsbråck så kan det bli riktigt illa. Ge fan i drickat eller må skit, bara att välja

Tror inte jag har GERD, utan snarare någon form av åkomma i magtrakten som orsakar att jag har ont i bröstet konstant. Har haft det under lång tid och druckit alkohol utan omeprazol och aldrig upplevt att det blivit värre dagen efter.

Dock så sa läkaren att jag skulle äta omeprazol och se om det hjälper, förmodligen för det hjälper till att läka små sår i möjligtvis magstrupen eller magen om smärtan beror på det eftersom syran förhindrar detta. Det är vad jag tror.

Jag lider alltså inte av sura uppstötningar eller liknande. Har testat omeprazol innan utan framgång men är redo att ge det ett försök till. Min fråga är då om alkohol försämrar läkningen eller om omeprazolen fortfarande gör sitt jobb så att säga

Tacksam för svar
Senast redigerad av Pankman 2015-09-12 kl. 04:12.
Citera
2015-09-12, 13:04
Medlem
har också GERD och alkohol har aldrig vart nån fara. Och jag vet vad jag pratar om då jag har festat extremt mycket under 15 år. Däremot choklad o sura saker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in