2015-09-13, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Vilka svenskägda alternativ föreslår du att bönderna skall använda sig av när det kommer till traktorer och arbetsbilar?

Det är ju för att bönderna och övriga svenskar inte köpte svenska produkter, som det inte finns några svensktillverkade saker kvar att köpa.
Hade man stöttat fordonsindustrin från början o all annan industri, tex Ericsson, så hade inte så många varit arbetslösa.

Tycker det är knepigt att ARLA, som skapades av bönderna själva, lurar sina egna ägare på pengar.
Hur kan ägarna acceptera detta?
Byt ut styrelsen och sätt in en styrelse som delar ut pengarna till ägarna.

Politikerna har även de ett ansvar. När vi gick med i EU så slaktades jättemånga mjölkkor, eftersom det fanns ett överskott på dessa inom EU.
Sverige förhandlade bort många bra regler och betalade till och med för att få gå med.
Idioti.
Senast redigerad av nilserikkk 2015-09-13 kl. 20:28.
Citera
2015-09-13, 20:30
Medlem
många svar här skrämmer mig alltså.
så låg förstående och intresse för svenska gårdar o dess produktion. en krona är ju i de närmaste ingenting, men gissar att det är av oförstånd / isolering i stan i en lägenhet som gör att ni svarar som ni gör.

jag är inte någon mjölkbonde själv, för de finns i det närmaste inga pengar att tjäna på det.

Vill vi ha landet fullt i lastbilar för att köpa billig dansk mjölk o kött ifrån miserabla förhållanden, inte för min del iaf.

lägger gärna till några spänn för svenskt kött o närproducerad mjölk, trots en helt ordinär svenneinkomst. Men så e man rädd om landet också. att bli beroende av import är knappast något att sträva efter.
Citera
2015-09-13, 20:31
Medlem
Varför i helvete skulle jag köpa mjölk? jag är väl ingen kalv?
Citera
2015-09-13, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honda11
många svar här skrämmer mig alltså.
så låg förstående och intresse för svenska gårdar o dess produktion. en krona är ju i de närmaste ingenting, men gissar att det är av oförstånd / isolering i stan i en lägenhet som gör att ni svarar som ni gör.

jag är inte någon mjölkbonde själv, för de finns i det närmaste inga pengar att tjäna på det.

Vill vi ha landet fullt i lastbilar för att köpa billig dansk mjölk o kött ifrån miserabla förhållanden, inte för min del iaf.

lägger gärna till några spänn för svenskt kött o närproducerad mjölk, trots en helt ordinär svenneinkomst. Men så e man rädd om landet också. att bli beroende av import är knappast något att sträva efter.

Det finns ingen nationalkänsla kvar. Varför ska man köpa svenska saker när vi har en statsminister som påstod att det inte finns några gränser utan allt är påhittat.
Den nya befolkningen har inga rötter här och känner inget för Sverige.
Man vill ju sudda ut svenskheten så det är klart att någon får betala för det.
I detta fallet så blir det mjölkbönderna. Varför köpa dyr svensk mjölk när man lika väl kan dricka billig Lidl-mjölk från Danmark o Tyskland?
Det var ju så här alla ville ha det eftersom man röstar på sjuklövern.
Bort med det gamla dåliga och in med den nya fina Sverige. Ett Sverige som inte är Sverige utan vi ska vara EU bara.
Citera
2015-09-13, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Dricker extremt mycket mjölk, köper dock valio efter arlas senaste "på väg mot ljusare tider" reklam..
så det stör väll inte mej så mycket, plus att valio smakar bättre

Har aldrig sett mjölk från Valio. Ljuger du?
Citera
2015-09-13, 20:47
Medlem
Grasstomouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anpejada
Har aldrig sett mjölk från Valio. Ljuger du?

Står i laktosfritt-hyllan.

Jag dricker inte mjölk så dilemmat drabbar inte mig personligen, jag köper dock alltid svenskt kött, gärna lokalproducerat om alternativet finns.

Som alla andra branscher i det här landet är det väl sönderbeskattat. Börja i den änden kanske. Jag är inte heller främmande för att börja tulla vissa varor som uppenbarligen lika gärna kan, och bör, tillverkas i Sverige. Sverige bör vara självförsörjande på det mest basala.

Jag vet att detta inte är möjligt iom EU men jag gillar inte EU heller å andra sidan.
Citera
2015-09-13, 20:48
Medlem
1 spänn litern.

Om jag hade konsumerat 1 kubik mjölk i månaden hade jag säkert blivit lite puppig men jag häller på sin höjd en slatt i kaffet. Personligen skiter jag i vad mjölken kostar då det är en av mina lägsta utgifter men om man är så snål så man monterar taxameter på dassrullen å grinar när man klubbar så lär man knappast överleva dyrmjölken.

Klart som korvspad vi ska värna om våra svenska mjökbönder och ge dem ekonomiskt utrymme för fortsatt produktion.
Citera
2015-09-13, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av In-nucee
Klart som korvspad vi ska värna om våra svenska mjökbönder och ge dem ekonomiskt utrymme för fortsatt produktion.

Frågan är om det är konsumenterna som ska betala för detta eller om det kanske borde vara mellanhänderna som borde effektivisera sin verksamhet eller staten som borde justera skatten för bönderna.

Stöder du annan svensk produktion också eller kör du kanske runt i t.ex. en kia eller köpt verktyg från kina när det finns svenska tillverkare?
Citera
2015-09-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Frågan är om det är konsumenterna som ska betala för detta eller om det kanske borde vara mellanhänderna som borde effektivisera sin verksamhet eller staten som borde justera skatten för bönderna.

Stöder du annan svensk produktion också eller kör du kanske runt i t.ex. en kia eller köpt verktyg från kina när det finns svenska tillverkare?
1 krona. Blir du förbannad när pantautomaten inte accepterar fulölsburkar från utlandet?
Citera
2015-09-13, 21:14
Medlem
Mthrfckr13s avatar
Slutar ni tanka om staten höjer skatten på bensin med en krona? Knappast. Mjölk är billigare än juice också. Kommer köpa mjölk även om det kostar 30 kronor.
Citera
2015-09-13, 21:14
Medlem
Inhalators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anpejada
Idiot! Se mitt tidigare svar.

Idiot! Du är en idiot därför att dina argument är idiotiska! Jubelidiot! Fatta, din fitta!

Jag är helt okej med höjningen.
Citera
2015-09-13, 21:20
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuristGross
Få förunnat att dricka opastöriserad mjölk, respekt!

Den är pastöriserad. Vad får dig att tro att den skulle vara opastöriserad bara för att den är lokalproducerad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in