2015-09-11, 20:37
Bannlyst
De ska göra det för att stödja svenska bönder. Och det ska finnas alternativ utan kronan.

Personligen säger jag glöm det! Det är fan inte mitt ansvar att rädda bönderna. Själva rattar de gärna både John Deere och Nissan King Cab så de har ingen nationell solidaritet själva.

Hur tänker ni? Är det värt en extra krona?
Citera
2015-09-11, 20:43
Medlem
uffeoboys avatar
Det spelar ingen roll, en kr hit lr dit på mjölken spelar ingen roll, det är ostpriset som måste höjas.

Ja, jag kommer köpa ändå.
Citera
2015-09-11, 20:44
Medlem
hahaha ta din jävla stolthet och svälj
Senast redigerad av nepun 2015-09-11 kl. 20:51.
Citera
2015-09-11, 20:45
Medlem
Sightnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anpejada
Själva rattar de gärna både John Deere och Nissan King Cab så de har ingen nationell solidaritet själva.

Vilka svenskägda alternativ föreslår du att bönderna skall använda sig av när det kommer till traktorer och arbetsbilar?
Citera
2015-09-11, 20:47
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
De ska göra det för att stödja svenska bönder. Och det ska finnas alternativ utan kronan.

Personligen säger jag glöm det! Det är fan inte mitt ansvar att rädda bönderna. Själva rattar de gärna både John Deere och Nissan King Cab så de har ingen nationell solidaritet själva.

Mjölkbönder har ganska svårt att få ekonomin att gå ihop och gårdar lägger ner i massor, så jo, jag kan nog tänka mig att lägga en krona på den saken.

Eftersom det inte finns nån svensk traktortillverkare kanske vi kan se mellan fingrarna med att de kör John Deere?
Citera
2015-09-11, 20:49
Medlem
VVCs avatar
En krona bara? Hade gärna fått höja med 5 för mig.
Citera
2015-09-11, 20:51
Medlem
Jag är helt för en prishöjning. Mjölk är redan billigt i förhållande till exempelvis läsk. Sen bör man tänka på kvarg/ost och andra förädlade produkter. När det gäller mat köper jag om möjligt varor som är odlade i Sverige. Samma med kött. Dock sådant som inte är naturligt växande i landet har jag inga problem med. För mig handlar det om Svenska jobb och vilket landskap vi vill ha I framtiden.
Citera
2015-09-11, 20:51
Medlem
Citat:

Om Ica menar allvar med att de vill stödja Svenska bönder så borde dom kanske i första hand byta ut Arla som leverantör.
Jag kommer handla min mjölk ändå, men jag handlar inte Arlas produkter längre.
Citera
2015-09-11, 20:56
Medlem
Three-Gringoss avatar
Personligen skulle jag kunna tänka mig att köpa mjölken direkt från bonden. Såg en artikel om det i veckan, minns inte vart, om en gårdsbutik som hade en mjölkautomat, 10 kr/l tog dom för mjölken och på så sätt skippa snål Arla helt och hållet.
Citera
2015-09-11, 20:58
Medlem
Studsbolls avatar
Mjölk är onyttigt och kan inte bli för dyrt ur folkhälsoaspekt. Höj och lägg på extra skatt på det.
Citera
2015-09-11, 21:02
Medlem
Att interagera på en marknad tycker inte jag är bra. Kan de inte få svenskarna att köpa svensk mjölk, då har de tyvärr inget på den marknaden att göra. Varför säljer mjölkbönderna sin mjölk så billigt? Är inte svenskarna beredda att betala det pris dom vill ha, då finns två lösningar: producera billigare eller producera inget.

För att svara på frågan: jag dricker inte ens mjölk, så nej, det betalar jag inte.
Citera
2015-09-11, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Mjölk är onyttigt och kan inte bli för dyrt ur folkhälsoaspekt. Höj och lägg på extra skatt på det.

på vilket sätt är det onyttigt? lite källa för dina påståenden vore uppskattat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in