2015-09-11, 18:46
Medlem
papsols avatar
http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/

kollar man kartan där så säger den exempelvis att man inte får flyga inom göteborg för från GND upp till och med 400+ meter utan tillstånd, så är det såhär även om transportstyrelsen säger att man med drönare får flyga max 120meter upp i luften med privata drönare? men de säger inget om de här zoonerna man kan se på karta om ni kollar länken

så va ska man lita på? kartan eller körap å måfå och köra sina 80-100 meter, när ja hör eller ser helikoptrar brukar jag alltid köra hem fort, tror farbror blå har sett drönaren från sin helikopter några gånger för varje gång han kommer landar jag och farbror blå cirkulerar i luften om mig.
Citera
2015-09-11, 18:54
Medlem
Skaffa ett tillstånd då? Om du nu måste flyga inom dessa områden.
Finns mycket information.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/...uftfartyg-UAS/

Tvivlar på att de skickar en polishelikopter för att kontrollera en drönare, men klart, om de tar dig så får du säkert dryga böter.
Citera
2015-09-11, 19:11
Medlem
lasternassummas avatar
Det finns inslag i debatten om vad man får med små multirotorfarkoster
som både speglar rimligt säkerhetstänk och orimlig hysteri.

Man kan tänka sig vilka konsekvenser det kan få om ett passgerarplan
får en farkost in i en motor.

Man kan också undra över om det är rimligt att stänga all flygtrafik till
och från Bromma när någon flyger med en quad i Hagaparken.

Jag gissar att några kedjor sålt kanske 150 000 farkoster i Sverige, så
det är lätt att förstå att en del känner oro med tanke på att en hel del
av dessa flygs på ett sätt som kan beskrivas som omdömeslöst.

Det är ett EU-förslag på väg som kan komma att förbjuda all flygning inom
5 km från flygplats och flygning på höjd över 50 meter i övriga områden,
om det införs.

Här finns förslaget:
EU-förslag

I dokumentet föreslås definition av ‘No-drone zones’ och ‘limited-drone zones’ (s. 18).
Det föreslås också krav på pilotkompetens, t.ex. vid flygning på 50-150 meters höjd (s. 22).
En viktkategorisering, A0: 0-999 gram, A1: 1-3,99 kg och A2: 4-25 kg (s. 23) föreslås.
Det föreslås också att de minsta farkosterna (A0) inte ska kunna flygas över 50 meters höjd (s23).

Det återstår nu att se om förslaget kommer at genomföras.

mvh/Bo
Citera
2015-09-12, 12:37
Medlem
papsols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det finns inslag i debatten om vad man får med små multirotorfarkoster
som både speglar rimligt säkerhetstänk och orimlig hysteri.

Man kan tänka sig vilka konsekvenser det kan få om ett passgerarplan
får en farkost in i en motor.

Man kan också undra över om det är rimligt att stänga all flygtrafik till
och från Bromma när någon flyger med en quad i Hagaparken.

Jag gissar att några kedjor sålt kanske 150 000 farkoster i Sverige, så
det är lätt att förstå att en del känner oro med tanke på att en hel del
av dessa flygs på ett sätt som kan beskrivas som omdömeslöst.

om det införs.

Här finns förslaget:
EU-förslag

I dokumentet föreslås definition av ‘No-drone zones’ och ‘limited-drone zones’ (s. 18).
Det föreslås också krav på pilotkompetens, t.ex. vid flygning på 50-150 meters höjd (s. 22).
En viktkategorisering, A0: 0-999 gram, A1: 1-3,99 kg och A2: 4-25 kg (s. 23) föreslås.
Det föreslås också att de minsta farkosterna (A0) inte ska kunna flygas över 50 meters höjd (s23).

Det återstår nu att se om förslaget kommer at genomföras.

mvh/Bo

Man lär väl flyga även om de blir förbjudet upp till 50 meter.
Citera
2015-09-27, 14:19
Medlem
NuffeVonVettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
om det införs.

Sitter vid ett riktigt härligt "drönarflygfält" som tyvärr är en km in i en kontrollzon.. Jag har alltså tänkt att flyga max 10m ovan mark i ett område där det i stort sett aldrig cirkulerar flygplan, vilket jag inte får enligt lag. Får inte fram någon vettig info om hur det går med EU-förslaget, ingen som råkar ha koll på det?
Citera
2016-06-01, 14:01
Medlem
http://www.transportstyrelsen.se/sv/...r-for-dronare/
Citera
2016-06-02, 10:38
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Skaffa ett tillstånd då? Om du nu måste flyga inom dessa områden.
Finns mycket information.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/...uftfartyg-UAS/

Tvivlar på att de skickar en polishelikopter för att kontrollera en drönare, men klart, om de tar dig så får du säkert dryga böter.

Kul att betala flera tusen om året (inte direkt som att bara ta körkort) för att få tillstånd att flyga runt och ta lite bilder på fritiden. Det tillstånd jag skulle behöva för min flygning kostar 36 tusen kr om året. Sen är det väl totalförbjudet att flyga här i stockholm pga bromma flygfält hur som helst, även med tillstånd. Vilket jag i och för sig kan förstå, men det är ändå dumt att man inte får flyga så länge man håller sig under 100m. Radien som dem dragit runt om flygplatsen är också orimligt stor.

Jag flyger ändå men håller mig under 100m. Så länge man inte kör mitt inne i stan eller nära flygplatsen så borde ingen bry sig.

Citat:
Ursprungligen postat av papsol

så va ska man lita på? kartan eller körap å måfå och köra sina 80-100 meter, när ja hör eller ser helikoptrar brukar jag alltid köra hem fort, tror farbror blå har sett drönaren från sin helikopter några gånger för varje gång han kommer landar jag och farbror blå cirkulerar i luften om mig.

Jag tror du är lite paranoid. Polisen har nog vettigare saker för sig i sin helikopter än att cirkulera dig och din drönare.
Senast redigerad av Zot^ 2016-06-02 kl. 10:52.
Citera
2016-06-02, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Kul att betala flera tusen om året (inte direkt som att bara ta körkort) för att få tillstånd att flyga runt och ta lite bilder på fritiden. Det tillstånd jag skulle behöva för min flygning kostar 36 tusen kr om året. Sen är det väl totalförbjudet att flyga här i stockholm pga bromma flygfält hur som helst, även med tillstånd. Vilket jag i och för sig kan förstå, men det är ändå dumt att man inte får flyga så länge man håller sig under 100m. Radien som dem dragit runt om flygplatsen är också orimligt stor.

Jag flyger ändå men håller mig under 100m. Så länge man inte kör mitt inne i stan eller nära flygplatsen så borde ingen bry sig.

Den för 36000 (UAS-3/UAV-3)? De har fullt tillstånd på modellflygplatser, men inte om man inte ser drönaren, då krävs tillstånd, även om du flyger under 100m.
Varför i helvete har du en sån om du gör det på din fritid, måste ju vara modellflygare isf och ha en jävla massa kosing så att du borde kunna betala tillståndet också.
Om du sen fotar också så behöver du tillstånd från lantmäteriet, utan tillstånd och om du ertappas kommer du aldrig kunna köpa ens en liten minidrönare på Hobbex.
Flera bloggar man läser på som tar upp de olika klasserna av drönare; avråder privatpersoner från att inneha en UAV-3/UAS-3 utan tillstånd.

Finns en lagändring från 16 april i år tror jag som säger att om man fotar med drönare på uppdrag av en kund så är det kunden som ska stå för lantmäteritillståndet, men piloten måste ändå ha från transportstyrelsen, det kommer kollas, var så säker.
Om man gör det själv och säljer till flera kunder så är det piloten som ska ha lantmäteritillståndet + 36000:-/år för din del då.
http://uassweden.org/wp-content/uplo...nformation.pdf
Senast redigerad av chrisemil 2016-06-02 kl. 16:22.
Citera
2016-06-02, 19:18
Medlem
NinthAvenues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^

Vad flyger du med för drönare om du behöver ett tillstånd för 36 000 kr per år?
Citera
2016-06-05, 23:04
Medlem
http://www.prisjakt.nu/konsument/dro...gler-i-sommar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här