Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-09-11, 11:44
Medlem
Vad skulle hända om man hade vatten i en glasburk med metallock och satte den i ugnen på 100+ grader så att vattnet börjar koka?

Min tanke är att på detta vis kunna koka små maträtter som får en mycket lång hållbarhet då det vad jag förstått bildas ett vakuum när innehållet kallnar. Och maten får ingen kontakt med luft eller redskap efter kokningen så på det viset ska det vara 100% bakteriefritt.

Om man sätter in burken när ugnen är kall och låter bli att ta ut den tills den kallnat efter man kokat så bör burken inte explodera. Glas ska väl klara väldigt höga temperaturer så länge det inte utsätts för hastiga temperaturförändringar eller stötar?

Första tanken är att när vattnet kokar så stiger det upp luftbubblor som måste ta vägen nånstans så i en sluten burk skulle det bli ett väldigt stort tryck till slut så burken exploderar. Men luftbubblor kan ju inte skapas från tomma intet. Luftbubblorna måste komma från luft som redan befinner sig i den slutna behållaren.

Tänker jag rätt eller har jag snart 3 timmars jobb med att rengöra en ugn full med matrester, vatten och glasskärvor?
Citera
2015-09-11, 12:04
Medlem
Hur konserverar man saker? Man gör just på liknande vis. Fyller på mycket varm sylt eller annan mat i en upphettad (steril) burk sätter på ett upphettat (sterilt) lock så att inga mikroorganismer har någon möjlighet att komma till. Du behöver m.a.o. inte koka burken i spisen med locket på eller ens med innehållet i burken.
Senast redigerad av niobium 2015-09-11 kl. 12:09.
Citera
2015-09-11, 12:08
Medlem
Temporarias avatar
Skippa glaset och köp en tryckkokare istället

Edit: läste om texten, läs lite grand om konservering, du behöver inte göra det svårt.
Senast redigerad av Temporaria 2015-09-11 kl. 12:10.
Citera
2015-09-11, 12:11
Medlem
Jag kan inget om ämnet men vatten inehåller väll syre?. Som frigörs när du kokar?
"Luftbubblor kan inte skapas ut tomma intet" håller inte riktigt om jag nu har rätt, då syret alltid finns i vattnet.

Så även om du skulle haft ett vakuum i burken innan kokning så borde det skapas tryck.
Eller är tanken här att ett negativt tryck ska bli utjämnat eller nått?
Förlåt om jag flunmar till det hehe.

Jag gissar på att du får städa ur din ugn
Citera
2015-09-11, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Challe_
Jag kan inget om ämnet men vatten inehåller väll syre?. Som frigörs när du kokar?
"Luftbubblor kan inte skapas ut tomma intet" håller inte riktigt om jag nu har rätt, då syret alltid finns i vattnet.
Tror du borde ha varit mer vaken i grundskolan.

"Luftbubblor" kan skapar ur "tomma intet" när vatten går från att vara flytande till att vara ånga (gas).
Senast redigerad av niobium 2015-09-11 kl. 12:36.
Citera
2015-09-11, 12:55
Medlem
woofers avatar
När man konserverar i glasburkar så kokar man burkarna i vatten. Det skall dock vara speciella konserveringsburkar. När du värmer upp burkarna kommer det att bli ett övertryck. Konserveringsburkar funkar så att locket släpper ut övertryck. Vanliga burkar med skruvlock kan bli till rena bomber om du värmer upp dem, framförallt om du värmer upp dem i ugn.

You have been warned...
Citera
2015-09-11, 13:04
Medlem
Jag tackar för alla svar och tips om att kolla upp konservering. Vilket jag nu gjort och det jag skrev i mitt inlägg är nästan på pricken ett konserveringssätt som kallas för hermetisk inkokning. Helt totalt fantastiskt. Det jag kan tillägga är att man ska koka det lång tid, över 2 timmar om det är kött och hålla 140 grader. Då får man en maträtt som inte behövs hållas kall och inte kräver några konserveringsmedel eller salt men ändå har en hållbarhet på många många år. Kommer bli mer plats i frysen nu framöver med andra ord. Man ska också kolla ordentligt så att det verkligen har bildats vakuum. Burken ska inte fyllas ända upp.

Enkelt att göra och man tjänar pengar jämfört med att frysa in maten och mycket längre hållbarhet.
Citera
2015-09-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
När man konserverar i glasburkar så kokar man burkarna i vatten. Det skall dock vara speciella konserveringsburkar. När du värmer upp burkarna kommer det att bli ett övertryck. Konserveringsburkar funkar så att locket släpper ut övertryck. Vanliga burkar med skruvlock kan bli till rena bomber om du värmer upp dem, framförallt om du värmer upp dem i ugn.

You have been warned...
Jag läste följande på en hemsida "Till nöds kan burk med tättslutande skruvlock användas, men bör då inte förvaras en längre tid på grund av att risken för luftinsläpp är stor."

Har en burk med endast vatten i ugnen nu som test så vi får se vad som händer. Ger jag inget svar på resultatet så har min flickvän skickat mig till Sankte Per.
Citera
2015-09-11, 13:20
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niobium
Tror du borde ha varit mer vaken i grundskolan.

"Luftbubblor" kan skapar ur "tomma intet" när vatten går från att vara flytande till att vara ånga (gas).

Det borde du också varit.

Vatten skapar inga luftbubblor.
Citera
2015-09-11, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det borde du också varit. Vatten skapar inga luftbubblor.
Snark. Det han kallar för luftbubblor är givetvis ångbubblor.
Citera
2015-09-11, 13:32
Medlem
Den har nu stått inne i 30 min och locket putar upp lite men det kokar inte ännu. Är det för kort tid eller kokar det inte för vattnet inte har något livsmedel att "reagera" emot?

Edit: Nu har det börja koka, 40 minuter efter jag satte in den i ugnen. Ugnen var kall från start.

Edit2: Nu har det slutat koka. Antagligen kokar det endast när ugnen värms upp till rätta graderna igen. Men ingen explosion ännu. Det är väl inte så ofta det är något positivt i den här forumdelen
Senast redigerad av EinsteinsBror 2015-09-11 kl. 14:07.
Citera
2015-09-11, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinsBror
Nu har det slutat koka. Antagligen kokar det endast när ugnen värms upp till rätta graderna igen. Men ingen explosion ännu. Det är väl inte så ofta det är något positivt i den här forumdelen
Hur kan du vara säker på att burken är hermetiskt sluten och att den inte drar in någon luft när den svalnar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in