Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-09-11, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niobium
Hur kan du vara säker på att burken är hermetiskt sluten och att den inte drar in någon luft när den svalnar?
Det vet jag inte förrän efter den svalnat och jag kollar om där är vakuum i burken. Så inte förrän då vet jag om det fungerat. Om den läcker nu så är det inte så konstigt att den inte exploderat. Och då måste jag göra om testet med en annan burk.
Citera
2015-09-11, 15:46
Medlem
Citat:
Tror du borde ha varit mer vaken i grundskolan.

"Luftbubblor" kan skapar ur "tomma intet" när vatten går från att vara flytande till att vara ånga (gas).
Jo så må vara fallet

Är det för att jag citerade hans ord "luftbubblor" eller för att jag hade fel?
Jag tror att du inte förstod mitt svar heller.

Jag gissade på att gas / tryck kan skapas även om det är vakuum i den slutna burken.
Vad som händer på molekylär nivå när flytande vatten omvandlas till gas vet jag inte, därav var min gissning att syre molekyl släpps när vattnet är tillräckligt varmt för att förångas och börja koka. (Vilket inte känns rätt när jag funderar på det, gissade bara på det första som poppa upp i mitt huvud)

Jag har väl tolkat hans frågeställning fel också :P
Senast redigerad av _Challe_ 2015-09-11 kl. 16:38.
Citera
2015-09-11, 16:59
Medlem
"därav var min gissning att .....syre molekyl...... släpps när vattnet är tillräckligt varmt för att förångas och börja koka"

Ska stå syre atom.

Eftersom jag nu kände mig tvungen att kolla upp vad som händer på molekylär nivå så kan jag dela med mig av att inga atomer släpps. (Utifall nån annan obildad person läser detta haha)
Vatten molekylen ser likadan ut i gas form.
Citera
2015-09-11, 19:25
Medlem
woofers avatar
Läs på ordenteligt om hur man konserverar på rätt sätt. Gör du fel kan det få väldigt tråkiga konsekvenser. Clostridium botulinum kan växa till i syrefattiga miljöer som konserver om dessa gjorts på fel sätt och inte blivit tillräckligt upphettade i tillräckligt lång tid. Det är en bakterie som du verkligen inte vill ha med att göra.

Det går att hetta upp konservglas i ugn men värmeledningen blir väldigt dålig så det är väldigt inneffektivt och uppvärmningskurvan kan bli så långsam att bakterier hinner utvecklas och bilda gifter.

Rätt sätt är att koka konserveringsglasen då blir värmeledningen hög och de värms snabbt upp. Vissa råvaror räcker det att koka i vanlig gryta dvs i 100 grader. Vissa råvaror kräver högre temperaturer och då kan en tryckkokare användas.

Det är precis som du tänker fullt möjligt att konservera mat i glasburkar men det måste göras på rätt sätt.

Sen ska man vara medveten om att olika råvaror klarar konservering olika bra. Kött funkar men smak och konsistens på köttet påverkas rejält. Det är en anledning till att man övergav konservering när frysen gjorde sitt intåg i hemmen.

Det går ju att köpa konserverade kött och grönsaker på plåtkonserv. Tycker du att det är gott så är det ju bara att köra på!
Citera
2015-09-12, 04:58
Medlem
Nu har jag kollat upp ännu mer ingående om konservering och om giftet som kan förekomma vid konserveringen. Det är inte det trevligaste giftet man kan tänka sig, tvärtom så är det världens farligaste gift. 10 gram räcker för att döda hela Sveriges befolkning. Dock har endast ca 10 personer i Sverige smittats de senaste 40 åren och i samtliga fall har det varit fisk som lagts in utan att kokas.

Man kan koka på två olika sätt för att få antingen helkonserverat eller halvkonserverat. Vid 100 grader blir det en halvkonserv som måste förvaras i kylskåp. För helkonservering krävs 120 grader som man endast kan uppnå med en tryckkokare.

För att 100% säker bli av med både eventuellt gift och dess sporer vid 100 grader krävs det 3 timmars inkokning om det är en mindre glasburk. Rekommenderad temperatur i ugnen 150 grader.

Så nackdelarna med mitt sätt (100 graders halvkonservering och glasburkar utan gummipackning) är att burkarna måste förvaras i kylskåp samt att risken för läckage är större. Man märker om det varit läckage genom att det inte är vakuum när man öppnar burken. Halvkonservering bör konsumeras inom 6 mån medan helkonservering kan hålla i flera år.

Jag har däremot inte hittat när smaken på kött får den där unkna smaken. Om det sker direkt efter inkokningen (vilket skulle vara konstigt) eller om det sker efter några månader. Vet du woofer eller någon annan detta?

Min tanke med detta är att t.ex. kunna steka upp lite färs och lök och sedan blanda detta med tomatsås och annat för inkokning. Då har man en köttfärssås som man kan ta med sig på utflykter i "vildmarken". Pasta är ju torrvara så den kan man koka på plats.
Citera
2015-09-12, 08:09
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinsBror
Nu har jag kollat upp ännu mer ingående om konservering och om giftet som kan förekomma vid konserveringen. Det är inte det trevligaste giftet man kan tänka sig, tvärtom så är det världens farligaste gift. 10 gram räcker för att döda hela Sveriges befolkning. Dock har endast ca 10 personer i Sverige smittats de senaste 40 åren och i samtliga fall har det varit fisk som lagts in utan att kokas.

Man kan koka på två olika sätt för att få antingen helkonserverat eller halvkonserverat. Vid 100 grader blir det en halvkonserv som måste förvaras i kylskåp. För helkonservering krävs 120 grader som man endast kan uppnå med en tryckkokare.

För att 100% säker bli av med både eventuellt gift och dess sporer vid 100 grader krävs det 3 timmars inkokning om det är en mindre glasburk. Rekommenderad temperatur i ugnen 150 grader.

Så nackdelarna med mitt sätt (100 graders halvkonservering och glasburkar utan gummipackning) är att burkarna måste förvaras i kylskåp samt att risken för läckage är större. Man märker om det varit läckage genom att det inte är vakuum när man öppnar burken. Halvkonservering bör konsumeras inom 6 mån medan helkonservering kan hålla i flera år.

Jag har däremot inte hittat när smaken på kött får den där unkna smaken. Om det sker direkt efter inkokningen (vilket skulle vara konstigt) eller om det sker efter några månader. Vet du woofer eller någon annan detta?

Min tanke med detta är att t.ex. kunna steka upp lite färs och lök och sedan blanda detta med tomatsås och annat för inkokning. Då har man en köttfärssås som man kan ta med sig på utflykter i "vildmarken". Pasta är ju torrvara så den kan man koka på plats.

En anledning till att väldigt få har drabbats av botulism dom senaste 40 åren är väl sannolikt att vi inte konserverar kött själv längre.

Smaken på köttet påverkas både av den höga temperaturen vid konserveringen men även vid lagring. Kan tänka mig att det funkar lite som med vin där smaken också påverkas under lagring, fast i det fallet till det bättre.

Att du till 100 % avdödar bakterier och sporer genom att ställa en burk i en ugn på 150 grader i 3 timmar tror jag inte på vad har du för källa till det? Möjligen om det är en ångugn. Gifter som bakterier producerar kan inte dödas, dessa kan ibland denatureras eller brytas ner på annat sätt av värme men det är inte alls säkert.

Mat som skall med på friluftsäventyr ska helst vara så lätt som möjligt och då går både mat som innehåller vatten och mat i glasburk bort. Om det är det som är målet bör du istället lära dig hur man torkar mat. Kött funkar bra att torka och du kan torka alla komponenter till en köttfärssås utan problem.
Citera
2015-09-12, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
En anledning till att väldigt få har drabbats av botulism dom senaste 40 åren är väl sannolikt att vi inte konserverar kött själv längre.

Smaken på köttet påverkas både av den höga temperaturen vid konserveringen men även vid lagring. Kan tänka mig att det funkar lite som med vin där smaken också påverkas under lagring, fast i det fallet till det bättre.

Att du till 100 % avdödar bakterier och sporer genom att ställa en burk i en ugn på 150 grader i 3 timmar tror jag inte på vad har du för källa till det? Möjligen om det är en ångugn. Gifter som bakterier producerar kan inte dödas, dessa kan ibland denatureras eller brytas ner på annat sätt av värme men det är inte alls säkert.

Mat som skall med på friluftsäventyr ska helst vara så lätt som möjligt och då går både mat som innehåller vatten och mat i glasburk bort. Om det är det som är målet bör du istället lära dig hur man torkar mat. Kött funkar bra att torka och du kan torka alla komponenter till en köttfärssås utan problem.

Jag blev också överraskad för överallt innan jag läste så sa de samma sak som dig att det krävs högre temperatur. Men då kom jag över den här sidan där de skriver så här:
"För att vara på den säkra sidan lät vi därför SIK, Institutet för Livsmedel och Bioteknik, att räkna på tillagningstider och köttvolym. SIK är ett industriforskningsinstitut för livsmedelsbranschen. Där finns bland annat experter på mikrobiologi och processhygien. Vid en viss angiven temperatur vet man hur lång tid det krävs för att helt bli av med skadliga bakterier, framförallt sporer från botulinum. I det här fallet 100 grader. Enligt SIK uträkningar är 3 timmar tillräckligt för få en riskfri produkt. Vi har använt små burkar på 200ml."
Källan: http://www.vinochgastronomi.se/i-koket/konservera-mera-%E2%80%93-charkuterier-pa-burk/

Många sidor jag var på skrev att konservering hemma är vanligare än man kan tro, men jo de menade nog mest grönsaker och frukt då. Men det är en del som konserverar kött och fisk som de själv fångat och jagat för att inte fylla upp frysen.

Om jag då kör 100 grader bör det inte bli en unken smak direkt vid konserveringen? Sen kommer jag inte ha det i burk så länge. Blir väl att jag tillagar några rätter på vardagarna och sen använder dem till helgen vid utflykt/äventyr.

Att torka kött känns som det skulle ta mycket längre tid att göra men det låter ändå som något jag vill lära mig. Tackar för det tipset också Jag misstänker det ska kryddas/saltas ordentligt och sen hållas vid en viss temperatur och torrt då såklart. Finns säkert maskiner för sådant också men hade ju varit coolare om man kunde göra det i en vanlig ugn. Blir kanske inte så bra då en ugn är som en spisplatta som sätter av och på värmen hela tiden. Mer google nu då, tack för den du, hehe.
Citera
2015-09-12, 10:55
Medlem
woofers avatar
Kanske Mod kan flytta tråden till matlagningsforat dä det nog finns mer kunskap där än bland kemisterna i denna fråga?

Att koka i 3 timmar för att få en säker halvkonserv har jag inga synpunkter på men 150 grader i vanlig ugn är jag tveksam till som metod. Värmeöverföringen blir för långsam. Möjligtvis för en liten pluttburk på 200ml men absolut inget större.

Torka kött kan man göra i vanlig ugn och det tar ju några timmar men jag brukar göra det över natten. Ställer ugnen på 80 grader och lämnar luckan lite på glänt för att släppa ut vattenångan. Håller sedan några månader i rumstemperatur. Köttet behöver vare sig kryddas eller saltas mer än man normalt gör då det inte har nått med hållbarheten att göra. Jag vill hävda att det är mycket enklare att torka mat än att konservera via hermetisk inkokning.
Citera
2015-09-12, 14:36
Medlem
Citat:
Det går ju att köpa konserverade kött och grönsaker på plåtkonserv. Tycker du att det är gott så är det ju bara att köra på!

Jag har märkt att köttkonserver håller på att försvinna i affärerna! Förr fanns det kalops, dillkött och salta biten på burk. Nu hittar jag inte dem i några affärer. Vad händer? Enda som finns kvar nu är köttbullar, köttfärssås och soppor.
Citera
2015-09-12, 14:45
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Jag har märkt att köttkonserver håller på att försvinna i affärerna! Förr fanns det kalops, dillkött och salta biten på burk. Nu hittar jag inte dem i några affärer. Vad händer? Enda som finns kvar nu är köttbullar, köttfärssås och soppor.

Smakmässigt är det ju inga höjdare så efterfrågan minskar till förmån för att folk köper frysta eller kylda motsvarigheter istället. Det är ju eg inget konstigt, minskad efterfrågan = minskat utbud.
Citera
2015-09-23, 20:49
Medlem
Citat:
Frågan är om man inte rent av bör göra en köttfärssås, och frystorka den. En kolfiltreringspatron för att få (aktiv)kolfiltrerat vatten till matlagningen borde göra att smaken hamnar ganska nära den ursprungliga när man kokar upp den igen. Men det lär ta en stund för köttfärsen att suga upp vätskan. Och ketchup, får man ha tillsatt när man gjorde såsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Förr fanns det kalops, dillkött och salta biten på burk. Nu hittar jag inte dem i några affärer. Vad händer?
De säljer för dåligt. Kanske för att priserna har.. skjutit i höjden.
Jag levde på 800grams burkar med ravioli, länge. (Nå, ravioli ena dagen, makaroner med ketchup andra...) De kostade en 5'a st. Både på ÖoB, och AG's. (Livsmedelsbutik, för mig okänt hur stor kedjan är / var.)
I dag hittar man inte en burk ravioli för under 15 spänn, oftast närmare 20, och SÅ jävla gammal är jag inte. (än)
Riktigt vad som driver prisutvecklingen vet jag inte. Men det är trist, ravioli är gott. Jag skulle inte vilja leva på det igen, men... Och salta biten användes till någon friterad klump som var skitgod. Åts med lite senap, om jag minns rätt. Men jag har ingen aning om hur man gjorde det. Var någon slags utländsk husmanskost, och som allt sådant, man importerar ju bara käket man tyckte var gott, när man flyttar hemmifrån. Så det var en hit. Vad det nu än var...

Helt fritt i tråden... Företag som konserverar tillagar normalt käket i de förslutna burkarna. Det är inte tillagat först, och sen konserverat. De kan därför minimera riskerna genom att använda nedkylda ingredienser, blanda grejerna i stora baljor och sen transportera det till burkarna utan risk för nämnvärd bakterietillväxt. Sen hettar man upp skiten med ånga. Beroende på hur varmt, och hur länge, så gör man det på lite olika vis. I varje "batch" har man en flock burkar som inte har "mat" i sig, utan i stället tryck och temperatursensorer, med vilka man säkerställer att processen gått som den ska, rätt temperaturer har uppnåtts över rätt tid, osv. Nog om skit detaljer som varierar från ställe till ställe. Poängen är att kött och liknande aldrig lämnar "grytan" och därför bevarar mycket av sin smak genom konserveringsprocessen. En liknande konserverad produkt i hemmet skulle vara betydligt tråkigare, eftersom processen i hemmet är radikalt annorlunda.
B!
Citera
2015-09-26, 10:55
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Tror du borde ha varit mer vaken i grundskolan.

"Luftbubblor" kan skapar ur "tomma intet" när vatten går från att vara flytande till att vara ånga (gas).

Han har faktiskt rätt. Gas (i det här fallet luft) löser sig mer i vätskor ju kallare de är (till skillnad från fasta partiklar som löser sig bättre ju varmare det är). Så hettar man upp vatten kommer det frigöras luft som var löst i vattnet. Det här tror jag skulle kunna leda till en explosion för TS. Fast det beror på, gas är ju väldigt kompressibelt, det beror på hur mycket behållaren tål och hur stor del av den är fylld med vatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in