Citat:
Ursprungligen postat av
woofer
Mat som skall med på friluftsäventyr ska helst vara så lätt som möjligt och då går både mat som innehåller vatten och mat i glasburk bort. Om det är det som är målet bör du istället lära dig hur man torkar mat. Kött funkar bra att torka och du kan torka alla komponenter till en köttfärssås utan problem.
Frågan är om man inte rent av bör göra en köttfärssås, och frystorka den. En kolfiltreringspatron för att få (aktiv)kolfiltrerat vatten till matlagningen borde göra att smaken hamnar ganska nära den ursprungliga när man kokar upp den igen. Men det lär ta en stund för köttfärsen att suga upp vätskan. Och ketchup, får man ha tillsatt när man gjorde såsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Carma
Förr fanns det kalops, dillkött och salta biten på burk. Nu hittar jag inte dem i några affärer. Vad händer?
De säljer för dåligt. Kanske för att priserna har.. skjutit i höjden.
Jag levde på 800grams burkar med ravioli, länge. (Nå, ravioli ena dagen, makaroner med ketchup andra...) De kostade en 5'a st. Både på ÖoB, och AG's. (Livsmedelsbutik, för mig okänt hur stor kedjan är / var.)
I dag hittar man inte en burk ravioli för under 15 spänn, oftast närmare 20, och SÅ jävla gammal är jag inte. (än)
Riktigt vad som driver prisutvecklingen vet jag inte. Men det är trist, ravioli är gott. Jag skulle inte vilja leva på det igen, men... Och salta biten användes till någon friterad klump som var skitgod. Åts med lite senap, om jag minns rätt. Men jag har ingen aning om hur man gjorde det. Var någon slags utländsk husmanskost, och som allt sådant, man importerar ju bara käket man tyckte var gott, när man flyttar hemmifrån. Så det var en hit. Vad det nu än var...
Helt fritt i tråden... Företag som konserverar tillagar normalt käket i de förslutna burkarna. Det är inte tillagat först, och sen konserverat. De kan därför minimera riskerna genom att använda nedkylda ingredienser, blanda grejerna i stora baljor och sen transportera det till burkarna utan risk för nämnvärd bakterietillväxt. Sen hettar man upp skiten med ånga. Beroende på hur varmt, och hur länge, så gör man det på lite olika vis. I varje "batch" har man en flock burkar som inte har "mat" i sig, utan i stället tryck och temperatursensorer, med vilka man säkerställer att processen gått som den ska, rätt temperaturer har uppnåtts över rätt tid, osv. Nog om skit detaljer som varierar från ställe till ställe. Poängen är att kött och liknande aldrig lämnar "grytan" och därför bevarar mycket av sin smak genom konserveringsprocessen. En liknande konserverad produkt i hemmet skulle vara betydligt tråkigare, eftersom processen i hemmet är radikalt annorlunda.
B!