• 1
  • 2
2015-09-11, 11:08
Medlem
Fyfan är så jälva lessen o förbannad på mig själv. Hade bråttom till jobbet imorse o var tvungen o komma i tid till ett viktigt möte,alarmet på mobilen hade inte ringt så de blev akut stress till jobbet. Körde på en väg där hastigheten är 70-90 och jag var ensam på vägen o gasade på..pang sa de så blixtrade det till och en farmkamera tog mig fick panik o tittade snabbt på hastighets mätaren som visade nåt på 110-113. Mins inte om det var en 70 sträcka elr 90 sträcka ja körde på. Jag känner mig så jävla klantig suck. Sen kom paniken...fan tänk om körkortet ryker!!!

Hade lånat farsans bil så vad kommer hända nu? Han får hem ett brev med en bild på mig o sen ska han godkänna om de va han som körde elr inte? Dom kommer ju se att de inte var han som körde,kommer dom tvinga han o säga vem han lånat ut bilen till? O börja forska i vem det var som körde?

Om man kör 30 km för fort i blir tagen av en fartkamera då ryker väl kortet? Haft körkort i snart 10 år så måste jag ta om kortet i värsta fall elr blir man bara av med det en period o sen får man tillbax de???
Citera
2015-09-11, 11:17
Medlem
Asså va?
Du åker till jobbet utan att ens veta om det är 70 eller 90. Första dagen på jobbet?

Det som händer är att du kanske får böter o den summan beror på vad det stod på skylten du inte förstått. Kortet är nog safe då det finns en felmarginal i kameran samt att vissa bilar även har det i mätaren. Obs att inte alla har det. Jag har en V70 som enl GPS visar exakt.
Men det kan hända att inget händer med då majoriteten av alla bilder går i papperskorgen, precis som den här tråden borde göra då det redan finns en uppsjö av dessa trådar.
Citera
2015-09-11, 11:26
Medlem
Det sitter 70 skyltar och 90 skyltar på den där långa raksträckan tydligen o tro mig min hjärna va inte med för fem öre haha jag hade bara i huvet att ja skulle fort till jobbet sen efter blixten vakna jag till SUCK.
Citera
2015-09-11, 11:37
Medlem
vianetts avatar
Tror du att kameran tog bra bild på dig? Om ja, då är det kört, då systemet först jämför bilden med ägaren, sedan med släkt.
Citera
2015-09-11, 11:47
Medlem
Känns som de e kört me den farten....
Citera
2015-09-11, 15:46
Medlem
Jag åkte samma väg o lagligt denna gång haha...Det var vist 70 innan fartkameran så ja körde alltså 110-113 på 70 väg när kameran tog mig så de här kommer inte sluta bra känns de som...men bara stå sitt kast. ..om de blir indraget kot en tid. Vet bara inte hur fan ja ska ta mej te jobbe om de slutar åt helvete. ..
Citera
2015-09-11, 16:03
Medlem
SilentVictorys avatar
Körkortet ryker om du kör 31km/h + på 70-väg och uppåt.
Så det kan du nog räkna med. Svårt att tro att marginalen i din bil samt kamera ligger på mer än 10km/h.

Så förbered dig och skriv ihop en snyftis om hur viktigt körkortet är för dig till transportstyrelsen.
Har du tur så får du behålla det.
Citera
2015-09-11, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Körkortet ryker om du kör 31km/h + på 70-väg och uppåt.
Så det kan du nog räkna med. Svårt att tro att marginalen i din bil samt kamera ligger på mer än 10km/h.

Så förbered dig och skriv ihop en snyftis om hur viktigt körkortet är för dig till transportstyrelsen.
Har du tur så får du behålla det.
Kamerorna har en god marginal. Det hänger mer på bilen.
Som jag skrev så går min V70 klockrent mot GPS men jag har en gammal V40 med o visar mätaren 113 så hade mitt kort klarat sig med ett nödrop utan kamerans felmarginal.

Så just nu för att skingra din oro. Skaffa en GPS till mobilen eller än bättre, låna en riktig navigator. Kör sedan på motorväg i 113 o se vad GPS visar.
Citera
2015-09-11, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Asså va?
Du åker till jobbet utan att ens veta om det är 70 eller 90. Första dagen på jobbet?

Det som händer är att du kanske får böter o den summan beror på vad det stod på skylten du inte förstått. Kortet är nog safe då det finns en felmarginal i kameran samt att vissa bilar även har det i mätaren. Obs att inte alla har det. Jag har en V70 som enl GPS visar exakt.
Men det kan hända att inget händer med då majoriteten av alla bilder går i papperskorgen, precis som den här tråden borde göra då det redan finns en uppsjö av dessa trådar.

Hahaha - sådär kan det ju vara för mig också. Numera är dom ju så generösa att dom sätter en hastighetsskylt vid varje kamera. Så man behöver inte tänka så mycket på vad det är för hastighetsgräns, utan det är bara köra på som man tycker känns skönt och så när det dyker upp en kamera så ser man direkt hur mycket man ska bromsa
Men det är ju klart att man kan ju ligga risigt till om det skulle va en snut-kontroll mellan kamerorna (man har ju dålig koll då på om man är över "körkortsgränsen"). Jag vet dock inte hur vanligt det är.
Har man bilar framför som man inte har möjlighet att köra om eller om som håller ok temp så följer man ju med i samma fart som dom bara. Oftast bromsar ju dom också om det kommer en kamera
- annars gäller ju samma sak som när det är lite trafik (man ser skyltarna)
Citera
2015-09-12, 11:18
Medlem
Fan jag hoppas de bara blir en böteslapp o inge mer. Ryker kortet kommer de bli ett helvete vet inte hur ja ska ta mej till jobb o annat, blr lixom ute på landet i skogen typ. .går inga bussar elr nå..aja får väl cykla bäst de går om de slutar åt helvete haha.

En ja snacka med han sa att kortet förmodligen kommer ryka o då måste ja ta om de o det tar upp till två år sa han då innan man får sitt lämp intyg elr va de kallas...kan de verkligen stämma!???? Trodde man bara blev av me kortet en period o sen fick man tillbax de...inte att man skulle vänta på lämpintyget två år o sen ta om hrls kortet:s
Citera
2015-09-12, 11:48
Medlem
el henkos avatar
Läste om detta; vid 70 väg och du åker 80= 1000 kr i böter. Vid 90 väg och du kör i 100, 1000 kr i böter. 110 på 90 väg 2000 kr i böter osv tills du passerat 40 km/h för snabbt då ryker lappen.
Citera
2015-09-12, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tussan90
Fan jag hoppas de bara blir en böteslapp o inge mer. Ryker kortet kommer de bli ett helvete vet inte hur ja ska ta mej till jobb o annat, blr lixom ute på landet i skogen typ. .går inga bussar elr nå..aja får väl cykla bäst de går om de slutar åt helvete haha.

En ja snacka med han sa att kortet förmodligen kommer ryka o då måste ja ta om de o det tar upp till två år sa han då innan man får sitt lämp intyg elr va de kallas...kan de verkligen stämma!???? Trodde man bara blev av me kortet en period o sen fick man tillbax de...inte att man skulle vänta på lämpintyget två år o sen ta om hrls kortet:s
Lugn o fin nu. Ditt användarnamn säger att du max har haft körkortet i 7år o själv säger du 10.

Hade du haft provkörkort som blev indraget så hade du efter spärrtid fått ta om kortet samt gått riskutbildningen.
Men ditt kort är ju äldre enl dig själv o det som händer då är att du får en spärrtid mellan 1-3mån. Normalt är 2 mån. Snyftbrev kan få ner det till 1 o har de annat på dig blir det 3.
Men nu till det fina. Böter lär du få o dessa betalar du omgående för att slippa inkasso o skit.
Däremot kan du dra ut på körkortet.
Om du håller dig undan o inte svarar på deras brev så kan de inte dra in kortet. Det kommer sluta med att du får en delgivningsman som knackar på dörren o först då är det kört.
Men vi är nu inne i September o snart är vintern här inte kul att cykla eller köra moppe då.
Jag själv hade hållt mig undan o sedan om det gick, lämnat in kortet i April samtidigt som jag köpt mig en rejäl cykel. Då förenar man nytta med tvång o kan träna upp flåset till semestern

Men som jag skrivit tidigare så är jag tveksam till att den faktiskt uppmätta hastigheten landar över 100km/h.
Du får helt enkelt bida din tid o hoppas på tur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in