Citat:
Du minns fel. Både spelare och publik sjöng nog med på 80-talet iaf, inte alla så klart men rätt många. Sedan varierar ju sångglädjen lite mellan idrotter och evenemang också, ju viktigare desto mer sång tycks det. Vissa länders nationalsånger saknar text, bl.a. Spaniens, och då blir det ju svårare att sjunga med. Men den spanska publiken verkar beklaga detta så till den grad att de numera ofta kör något slags "ooh-ooh"-version för att höja stämningen inför match
Jag tror att han minns rätt för jag har samma bild. Det här med att sjunga med i nationalsången är något nytt som kommit på senare tid. Förr sjöng man inte direkt med i nationalsången. Man lyssnade snarare till nationalsången. Detta gällde publiken också tror jag. Det var såklart någon som sjöng med men de flesta gjorde det inte. Man lyssnade till nationalsången snarare än sjöng med. Det var absolut ingen allsång innan fotbollsmatcher. Känns lite märkligt att det plötsligt blivit något "krav" att sjunga & att spelare som inte sjunger pekas ut. Förr stack en svensk spelare ut snarare om han sjöng.
Troligen så är det någon snöbollseffekt genom TV som gjort att det blivit så vanligt med allsång till nationalsången. Något land eller länder har gjort det & fenomenet har spridit sig. Förr filmades ju knappt publiken heller så utvecklingen av TV-sändningar har säkert påverkat till att skapa folkfesten. Det var nog Brasilien eller England som startade sjungandet. Har för mig att spelarna i Brasilien brukade sjunga med även förr. I England är det ju också tradition med allsång. Sedan har fler länder hakat på då man inte vill vara sämre än motståndarna.
Kanske att Lilian Thuram också spelat in i att skapa trenden. Han gjorde det ju till en grej att sjunga för full hals. Det var under VM-98 som Jean-Marie Le Pen kritiserade att laget till stor del bestod av invandrare & menade att de inte ens kunde texten. Dock så var det här en icke-fråga på den tiden för de flesta andra länder sjöng inte heller. Det var inte bara Frankrike. Thuram började dock att gasta på rejält vilket blev uppmärksammat & kanske bidragit till att fler tagit efter.
Citat:
Nähä, och varför inte det? Vad sägs om att följa med sin tid, eller sin omvärld för den delen? Vi vill ju vara så himla internationella och globaliserade annars, så varför inte låta sig inspireras av t.ex. Frankrikes och Italiens fotbollslandslag där man sjunger av hjärtans lust till gamla militärmarscher med texter som kanske inte direkt talar till nutidsmänniskan men som utgör en viktig och sammanhållande symbol för nationen och dess befolkning.
Just Italien är intressant för de var nog sist med på tåget med att sjunga. Kanske är det därför de numera sjunger högt för jag vet att frågan varit uppe på tapeten där. Länge var det så att ingen i Italien sjöng. Jag trodde länge att nationalsången inte hade någon text eftersom ingen sjöng. Det blev dock märkbart först när de flesta andra länder sjöng i TV-rutan utom Italien. I media ställdes frågan om spelarna ens kunde texten. Det kan vara därför de numera sjunger. Buffon var ju med på den tiden när ingen sjöng. Kanske är det han som pushar på att de ska sjunga då han minns när de blev kritiserade för att ingen sjöng.