Citat:
Ursprungligen postat av
BeHPNemesis12345.
Tillverkningsfel av VW när det gäller kamkedja. Är kamkedjan bytt så är det lugnt.
Angående DSG så är de inte något vidare heller. De växlar snabbt, men ettans växel är väldigt ryckig. Den värsta är dock livslängden. När jag kollade en gång på en A6 Allroad så blev jag varnat att hellre lägga extra pengar på en med old school Tiptronic än med S-Tronic (DSG) just på grund av livslängden.
Det rullar väldigt många VAG med DSG-låda, och de allra flesta rullar på utan några problem.
I de flesta generationer och modeller så är DSG-lådorna mycket hållbara och driftsäkra. De DSG som i första hand är de som kan ha ökad problembild är de med torrkopplingar, vilket handlar om de mindre och tidigare generationerna.
De senare har våtkopplingar och de funkar generellt sett mycket bra och har lång livslängd. Men självklart kan vissa individer få problem, men det gäller ju alla växellådor i princip.
Kollar du denna video så förklarar de en massa om DSG-lådorna, t ex att många tävlar och renar med DSG som i princip är mekaniskt orörda och bara o programmerade. Och får brottas med t ex trimmade turbomotorer.
https://youtu.be/BxW8Gu21pyU?si=ekFwhvyB_dNRiXJY
Har själv kört DSG i över 16000 mil nu, utan minsta problem. Absolut den skönaste växellådan jag haft. Växlar ultrasnabbt och i princip så diskret att man bara ser varvräknaren hoppa et stycke upp eller ner.
Bilen en Passat 240Hk diesel, 500NM. Version av låda är DQ500, samma som sitter i bl a VW Transporter etc. Den är mycket tålig och kapabel.
Som du skriver kan man ibland uppleva viss ryckighet på ettan, särskilt med kall bil. Men det handlar som alltid om en hel del körvana. När man lärt sig hur lådan kan agera i vissa situationer, så lär man sig också hur man kan undvika att lådan kan få hyss för sig i vissa situationer.