• 1
  • 2
2015-09-10, 23:27
Medlem
utan.att.stannas avatar
Ska ev med och titta på denna. Innan hörde jag mycket om ras på TSI motorer? Gäller det denna, och varför? Är en 2010. Något speciellt art kolla efter?
Citera
2015-09-10, 23:31
Medlem
Ja, det gäller den om den har kamkedja.
Citera
2015-09-10, 23:33
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Ja, det gäller den om den har kamkedja.
Och det lär den ju ha. Det kan undvikas om oljebyte är gjort runt 1500 istället för 3000 mil?
DSG lådan verkar vara lite.. Kontroversiel också?
Citera
2015-09-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Och det lär den ju ha. Det kan undvikas om oljebyte är gjort runt 1500 istället för 3000 mil?
DSG lådan verkar vara lite.. Kontroversiel också?

Inte nödvändigtvis, detta är mer eller mindre ett tillverkningsfel från Volkswagen.
Citera
2015-09-19, 19:59
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapacitet
Inte nödvändigtvis, detta är mer eller mindre ett tillverkningsfel från Volkswagen.

Speciellt 1.4 liters motorn är utsatt för dessa problem, jag skulle aldrig köpa den motorn.
Även om man byter oljan ofta går dom sönder.
Citera
2015-09-21, 21:31
Medlem
Nu kan vi inte heller lita på koncernens dieslar. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordo...cle3932305.ece
Citera
2015-09-22, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Nu kan vi inte heller lita på koncernens dieslar. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordo...cle3932305.ece
Bara en tanke, men jag fick nu veta att bilarna (alla märken antar jag) som testas i Europa är förseriebilar som är speciellt preparerade för att klara testerna. Kan det vara därför de flesta bilar inte klarar tillverkarnas specade förbrukning?
Citera
2024-11-26, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Speciellt 1.4 liters motorn är utsatt för dessa problem, jag skulle aldrig köpa den motorn.
Även om man byter oljan ofta går dom sönder.

VW är SKIT, SKIT, SKIT. När fattar folk? Det värsta är att VW försöker komma undan och skiter 100% i kundernas problem. Det borde vara som i USA där ägarna saksöker VW, som sen tvingas ta sina skitbilar tillbaka.
Citera
2024-11-26, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eatmypoo
VW är SKIT, SKIT, SKIT. När fattar folk? Det värsta är att VW försöker komma undan och skiter 100% i kundernas problem. Det borde vara som i USA där ägarna saksöker VW, som sen tvingas ta sina skitbilar tillbaka.

Det värsta är korkskallar som dig som vräker ur dig en massa skit och överdriver brutalt.
Varför inte försöka hålla dig till sanning och vara mer detaljerad och nyanserad…?

Att VW trampat i klaveret med vissa motorer och modeller är sant, men det gäller INTE alla modeller, motorer, växellådor. VW har under en massa år producerat en helvetes massa modeller som är helt ok, och många bra motorer och växellådor. VW skulle inte kunna ligga i på den nivå de gör i försäljning år efter år om allt de gjorde bara skulle vara skit som du påstår.

Skäll gärna på VW för de saker de verkligen klantat sig med, i vissa fall som t ex vissa versioner av TSI-motorer, eller vissa versioner av DSG-lådorna. Men försök inte påstå att allt de gör bara skulle vara skit. För de allra flesta VW rullar på i en massa mil utan större problem och med generellt sett nöjda kunder. Det går t ex många myter och missuppfattningar om DSG-lådorna, men de flesta modellerna och versionerna är generellt sett mycket driftsäkra och hållbara.

Men för TS del så är det ju som det är oavsett vilken bil man är intresserad av, att man bör kolla upp vad som gäller för just den modellen och versionen, om den kan ha några typfel eller om det kan vara vissa årsmodeller som kan vara mer problematiska, och då i första hand kolla mer seriösa fakta och inte bara gå på vad tycker och påstår.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2024-11-26 kl. 22:29.
Citera
2024-11-26, 22:47
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det värsta är korkskallar som dig som vräker ur dig en massa skit och överdriver brutalt.
Varför inte försöka hålla dig till sanning och vara mer detaljerad och nyanserad…?

Att VW trampat i klaveret med vissa motorer och modeller är sant, men det gäller INTE alla modeller, motorer, växellådor. VW har under en massa år producerat en helvetes massa modeller som är helt ok, och många bra motorer och växellådor. VW skulle inte kunna ligga i på den nivå de gör i försäljning år efter år om allt de gjorde bara skulle vara skit som du påstår.

Skäll gärna på VW för de saker de verkligen klantat sig med, i vissa fall som t ex vissa versioner av TSI-motorer, eller vissa versioner av DSG-lådorna. Men försök inte påstå att allt de gör bara skulle vara skit. För de allra flesta VW rullar på i en massa mil utan större problem och med generellt sett nöjda kunder. Det går t ex många myter och missuppfattningar om DSG-lådorna, men de flesta modellerna och versionerna är generellt sett mycket driftsäkra och hållbara.

Men för TS del så är det ju som det är oavsett vilken bil man är intresserad av, att man bör kolla upp vad som gäller för just den modellen och versionen, om den kan ha några typfel eller om det kan vara vissa årsmodeller som kan vara mer problematiska, och då i första hand kolla mer seriösa fakta och inte bara gå på vad tycker och påstår.
Fast rosten. Detta är ett extremfall tror jag men kolla den här passat-kombin. 17år ok, men så totalt slut.
Just Passat rostade otroligt mycket runt den tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=9jAowPVwpzo
Spola fram till 26 minuter.
Citera
2024-11-27, 16:14
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Ska ev med och titta på denna. Innan hörde jag mycket om ras på TSI motorer? Gäller det denna, och varför? Är en 2010. Något speciellt art kolla efter?
Tillverkningsfel av VW när det gäller kamkedja. Är kamkedjan bytt så är det lugnt.

Angående DSG så är de inte något vidare heller. De växlar snabbt, men ettans växel är väldigt ryckig. Den värsta är dock livslängden. När jag kollade en gång på en A6 Allroad så blev jag varnat att hellre lägga extra pengar på en med old school Tiptronic än med S-Tronic (DSG) just på grund av livslängden.
Citera
2024-11-27, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Tillverkningsfel av VW när det gäller kamkedja. Är kamkedjan bytt så är det lugnt.

Angående DSG så är de inte något vidare heller. De växlar snabbt, men ettans växel är väldigt ryckig. Den värsta är dock livslängden. När jag kollade en gång på en A6 Allroad så blev jag varnat att hellre lägga extra pengar på en med old school Tiptronic än med S-Tronic (DSG) just på grund av livslängden.

Det rullar väldigt många VAG med DSG-låda, och de allra flesta rullar på utan några problem.
I de flesta generationer och modeller så är DSG-lådorna mycket hållbara och driftsäkra. De DSG som i första hand är de som kan ha ökad problembild är de med torrkopplingar, vilket handlar om de mindre och tidigare generationerna.
De senare har våtkopplingar och de funkar generellt sett mycket bra och har lång livslängd. Men självklart kan vissa individer få problem, men det gäller ju alla växellådor i princip.

Kollar du denna video så förklarar de en massa om DSG-lådorna, t ex att många tävlar och renar med DSG som i princip är mekaniskt orörda och bara o programmerade. Och får brottas med t ex trimmade turbomotorer.

https://youtu.be/BxW8Gu21pyU?si=ekFwhvyB_dNRiXJY

Har själv kört DSG i över 16000 mil nu, utan minsta problem. Absolut den skönaste växellådan jag haft. Växlar ultrasnabbt och i princip så diskret att man bara ser varvräknaren hoppa et stycke upp eller ner.
Bilen en Passat 240Hk diesel, 500NM. Version av låda är DQ500, samma som sitter i bl a VW Transporter etc. Den är mycket tålig och kapabel.

Som du skriver kan man ibland uppleva viss ryckighet på ettan, särskilt med kall bil. Men det handlar som alltid om en hel del körvana. När man lärt sig hur lådan kan agera i vissa situationer, så lär man sig också hur man kan undvika att lådan kan få hyss för sig i vissa situationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in