2015-09-11, 10:34
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiegHeilz
Men kom fram med en siffra för i helvete!

Lönen i siffror utan provision. Innan skatt.

Det är vad folk vill veta. Även jag.
Ta fram en siffra själv för i helvete! Ring och fråga. Gå in och fråga. Gör något själv. För i helvete. Och återkom när du fått svar. Puss & kram!
Citera
2015-09-11, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
Ta fram en siffra själv för i helvete! Ring och fråga. Gå in och fråga. Gör något själv. För i helvete. Och återkom när du fått svar. Puss & kram!

Eller så kan folk som svarar som dig komma med något konkret. Då tråden handlar om just... vänta... lönen på El-giganten. Tadaa!
Citera
2015-09-11, 14:16
Medlem
COYBs avatar
Nu vet jag ju ingenting om hur provisionen fungerar men här är handels lägstalöner för butiksarbete:

Privata butiker

Lägstalöner per timme* 2015
*exklusive ob-tillägg och semesterersättning

16 år 78:13 kr
17 år 80:60 kr
18 år 116:98 kr
19 år 118:91kr

Vid fyllda 18 år och arbetat i branschen:
1 år 122:43 kr
2 år 124:45 kr
3 år 132:22 kr

Källa: http://handels.se/medlem/lon-och-villkor/lagstaloner/
Citera
2015-09-11, 20:39
Medlem
Uphills avatar
Och inte en jävel som faktiskt arbetar på Elgiganten ids svara.

Skäms ni för att ni jobbar för så usel lön eller vad är problemet?

Jag kan inte svara själv, för jag jobbar inte där.
Citera
2015-09-11, 21:19
Medlem
Kombinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COYB
Nu vet jag ju ingenting om hur provisionen fungerar men här är handels lägstalöner för butiksarbete:

Privata butiker

Lägstalöner per timme* 2015
*exklusive ob-tillägg och semesterersättning

16 år 78:13 kr
17 år 80:60 kr
18 år 116:98 kr
19 år 118:91kr

Vid fyllda 18 år och arbetat i branschen:
1 år 122:43 kr
2 år 124:45 kr
3 år 132:22 kr

Källa: http://handels.se/medlem/lon-och-villkor/lagstaloner/
Låter ju inte så illa ändå.
Citera
2015-09-11, 21:35
Medlem
intervalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kombination
Låter ju inte så illa ändå.
De har provision på försäkringar de säljer. Den viss kickback på några abonnemang
Citera
2015-09-11, 23:13
Medlem
Messigoals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uphill
Och inte en jävel som faktiskt arbetar på Elgiganten ids svara.

Skäms ni för att ni jobbar för så usel lön eller vad är problemet?

Jag kan inte svara själv, för jag jobbar inte där.

Kan också vara så att de har ett sekretessavtal som förbjuder dessa personer till att svara på vad de tjänar? Jag jobbar inte där, men det borde vara handelslön?
Citera
2015-09-11, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messigoal
Kan också vara så att de har ett sekretessavtal som förbjuder dessa personer till att svara på vad de tjänar? Jag jobbar inte där, men det borde vara handelslön?

På ett anonymt forum? cp
Citera
2015-09-11, 23:51
Medlem
Jag tycker att det är meningslöst att gå in på sådana ställen för dels har de högre priser fast de försöker matcha och när man frågar dem vad det är för skillnad mellan två specifika kameror så säger de alltid att de är snarlika fast priset inte är "snarlikt". Det är folk som inte har någon utbildning som hasar runt där och som tror att de är smarta för att de jobbar som "säljare". de går aldrig in i en diskussion kring en produkt för att de har noll koll på vilka skillnaderna är som rättfärdigar prisskillnaden. Jag kan tycka att det är slugare och listigare att handla på nätet, slippa patrask, få en nyare vara, slippa kasta bort värdefull tid och få varan billigare. Elgiganten var ett bra koncept en gång i tiden men nu är det är en hopplöst föråldrad affärsmodell precis som med tidningar. de gpnger jag varit där har det oftast varit tomt. Handlar någon där överhuvudtaget?
Senast redigerad av langochgrov 2015-09-11 kl. 23:54.
Citera
2015-09-12, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Varför var du intresserad av att jobba där?
Elgiganten är en sekt. Jobbar du där så är du antingen med i sekten eller inte.
En bekant till mig som jobbade där var inte med i sekten.
Hon stod ändå ut i drygt ett år innan hon sa upp sig utan att ha ett annat jobb.

En del är så sjukt dryga och snobbiga i dessa El-Giganten butiker.
Citera
2015-09-12, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messigoal

Citat:
Ursprungligen postat av 812258
På ett anonymt forum? cp

Haha. Ja. Det är väl bara att säga vad lönhelvetet är. Sekten känns mer och mer som en sanning.
Citera
2015-09-12, 03:29
Medlem
Som tidigare skrivet i tråden. De följer handels kollektivavtal där du får lite ökning per år allteftersom branscherfarenheten ökar. Dvs är du 18 år och inte har någon tidigare erfarenhet/utbildning från handel så ligger lönen på ca 117 kr/h, efter 3 års erfarenhet är lönen ca 133 kr/h. Sedan får även säljarna bonus i tvåmånaders-perioder baserat på hur mycket de har sålt/hur mycket de har jobbat/vilket resultat avdelningen och hela varuhuset har gjort, samt många andra faktorer - så som kundnöjdheten totalt i butiken (happy or not, som finns i vissa varuhus).

Sen är det inte alla anställda som går efter handels lönetrappa utan har individuell lönesättning där de själva löneförhandlar varje år. De som är avdelningsledare får en viss summa mer i månaden (5000 kr tror jag?) + en årsbonus som varuhuset har visat bra resultat.

Sammanfattning:
*Följer handels kollektivavtal och den lönetrappa som de har förhandlat fram.
*Vissa har individuell lönesättning där de själva förhandlar om lönen varje år.
*Avdelningsledare har ansvarstillägg, 5000 (?)kr extra i månaden + årsbonus om butiken gått med vinst (mellan 50-100 000 beroende på resultat)
*Säljarna får bonus i tvåmånaders-perioder beroende på många olika faktorer (kundnöjdhet, försäljning, tid de arbetat osv osv). Dock inte provision på försäkringar och abonnemang nu för tiden. Denna bonus kan vara MAX 10 000 kr, dock sker det VÄLDIGT sällan. Vanligast är kanske max 1 000 kr innan skatt (50%).
Senast redigerad av Ictura 2015-09-12 kl. 03:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in