2015-09-10, 21:11
Medlem
sprutaruts avatar
Jag undrar om det finns behandlingshem i Sverige dr droger inte kommer in.
Helst ngot stlle fr unga runt 20-30 r. De flesta behandlingshem verkar ju vara skit, det verkar snarare bli att mnga testar fler droger under deras vistelse dr. Ngon som har erfarenhet av ett bra behandlingshem fr unga dr en blir bra bemtt samt att droger inte kommer in s en kan hlla sig ren under hela vistelsen?
Citera
2015-09-10, 21:20
Medlem
knapratimigs avatar
Jag kan verkligen rekommendera Solglntans behandlingshem frn 17? tror jag till 25,var ett tag sen jag var dr nu men Personalen bryr sig verkligen och det knns som ett riktigt hem har varit vldigt lugnt dr nr jag var dr nn som precis kommit kunde ha med sig lite rka men r det en bra grupp s sllas sna som inte vill bort vldigt fort. n men verlag det knns som man r en enda stor familj dr.Maten r ocks helt underbar.
Citera
2015-09-10, 21:55
Medlem
mjukosten78s avatar
Du borde satsa p ett hem dr patienterna r spass motiverade att det r just drfr det frekommer lite/inga droger. Allts vlj inget av alla "softa" stllen som rekommenderas av folk i "Vilka behandlingshem har du varit p?".
edit: ja det finns bra behandlingshem.
Citera
2015-09-11, 00:06
Medlem
Om du vill ha ett riktigt arbete under tiden du rehabiliteras, ett arbete fr att komma p andra tankar, ett arbete att anvnda som nyckel i din drogfrihet.. Rekommenderar jag Basta, slumpmssiga drogtester, vid misstankar, och visst under mina 2 r har har det frekommit 5 gnger att folk har bestllt spice, tagit med sig lyrica eller kkat imovane.. men basta styrs av fredetta brukare, och hr r folk som vill lmna skiten bakom sig s det accepteras inte och det gr inte att gmma fr en knarkare om man r ptnd..
Citera
2015-09-11, 22:51
Bannlyst
Du kan ju annars lggas in p psykiatrisk heldygnsvrd. Dr har man ju hela spektaklet av mnniskor med psykiska problem och nra har sklart drogproblematik, dock aldrig vart med om att ngra droger kommit in. Att sga att sjlva vrden r bra generellt, ja det r nog frn person till person vad man tycker, men det finns bra personal av alla 100 och nn av alla 100 lkare man fr prata med kan ju nt iaf.
Citera
2015-09-12, 10:04
Medlem
peacerich77s avatar
Strandhagen i vimmerby! Klockrent fr den motiverande. omotiverade frsvinner direkt.

pz
Citera
2016-02-24, 12:40
Medlem
det behandlingshem jag skulle vilja rekomendera r svea / ramns bors tycker det r nice dr 1400 kr i mn tv p rummet och du fr gra vad du nstan frutom dumheter men knner du fr det har du egen tid s du fr rra dig fritt i bors ungefr 2 tim om dagen men dock bara fr upp till 18 hade min sista vistelse dr !
Citera
2016-02-24, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sackablaaaa3
det behandlingshem jag skulle vilja rekomendera r svea / ramns bors tycker det r nice dr 1400 kr i mn tv p rummet och du fr gra vad du nstan frutom dumheter men knner du fr det har du egen tid s du fr rra dig fritt i bors ungefr 2 tim om dagen men dock bara fr upp till 18 hade min sista vistelse dr !

men dock r det vldigt ltt att f in droger p
Citera
2016-02-24, 16:41
Medlem
Ett lite mer hardcore stlle r Korpberget i Kramfors, ingen tv ingenting och 12-steg all the way fan man fr inte ens lsa bcker/tidningar frutom NA boken. Var dr en svng nr jag va 18 och hade LVU fyfan sger jag bara :P men vill man bli drogfri och har motivation till det s r det nog ett jvligt bra behandlingshem.

Annars r Solglntan som redan nmts i trden helt okej, ligger ocks i nrheten av Kramfors. Veja tror jag omrdet heter, nackdelen r vl att det ligger mitt emot en pappersfabrik s det stinker skit hela tiden
Senast redigerad av kingmicke 2016-02-24 kl. 16:48.
Citera
2016-02-24, 21:41
Medlem
Midnights avatar
Det finns bra behandlingshem men det finns ocks behandlingshem som du ska passa dig fr.

Jag har varit p 4 olika behandlingshem och gjort totalt 8 behandlingar.

Jag har varit p behandlingshem jag upplevde som bra. Jag har varit p behandlingshem som var riktigt dliga. Istllet fr att tipsa om behandlingshem vill jag tipsa om hur du ska tnka nr du vljer behandlingshem.

1.0
Vilka alternativ finns?
r det socialtjnsten som finansierar din behandling? Vilka behandlingshem har de avtal med? Kan du placeras p ett behandlingshem de inte har avtal med om det verkar mer lmpligt fr dig? Har du arbetsgivare? Bekostar du behandlingen sjlv? Ur egen ficka eller med hjlp av arbetsgivare? Arbetsgivare har ett rehabiliteringsansvar. De kan eventuellt bekosta din behandling.

1.1 Var och varfr?
Vill du placeras i din hemstad eller lngre bort?

1.2 Behandlingens lngd.
Hur lnge vill du vara p behandling? Intensivbehandling eller ett lngsammare tempo under en lngre tid?

1.3 Vilken behandlingsmetodik tilltalar dig?
Ls p vilka metoder som praktiseras och fundera vilken som knns rtt fr dig. T.ex. finns miljterapi, tolvsteg och KBT.
Vlj inte bort ngot av dem fr att ngon sger att det r dligt. Exempelvis r det mnga som r starkt emot 12-steg. Det finns frdelar och nackdelar med alla metoder.

1.4 Granska behandlingshemmen.
* Ls p deras hemsida. Ring. Gr ett studiebesk.
* Erbjuder de den vrden du sker? Hur har de utformat vrden efter den pedagogik de driver? Ex vad r miljterapi enligt dem?
* Vilka klienter tar de emot? r det mnga som har tvngsvrd ex. kontraktsvrd eller LVM?
* Vilken utbildning har de anstllda?
* Hur lnge har de anstllda jobbat just dr?
* Finns det tillgng till psykolog, lkare och sjukskterska?

Om du gr ett studiebesk.
Vilken knsla fr du?
Hur r stmningen?

Tveka inte att jmfra tv behandlingsalternativ mot varandra. Gr studiebesk p bda. Nj dig inte med det frsta bara fr att det r det frsta alternativet.

Tnk p att mnga behandlingshem r vinstdrivande privatfretag. De gr reklam fr sig sjlva och r inte objektiva. De vill f kunder helt enkelt.

Har majoriteten av klienterna tvngsvrd finns risken att de har problem med attityd och motivation. Jag skulle undvika det om jag var dig.

Personalen ska vara vlutbildade. Flera av personalen br ha en akademisk bakgrund. r det en behandling som anvnder KBT ska terapeuterna ha steg 1 utbildning. Du ska ha det bsta.

Ett mardrmsstlle.
Det smsta stllet jag har varit p. Privatgt, vinstdrivande. Miljterapi och KBT. Ingen i personalen utom mjligtvis chefen hade universitetsstudier i ryggen. I bsta fall hade personalen gtt en 2-rig utbildning p folkhgskola, behandlingsassistent. Flera av dem hade inte ens ett komplett betygsdokument frn gymnasiet. De kndes mest som ett gng glada polare som satt och tyckte och tnkte massa saker utan att det bottnade i vetenskap och forskning. Miljterapin bestod i att jobba, att spika pallar. Att g upp i tid till morgonen. Se nyheterna tillsammans och eftert diskutera nyheterna. r man ver 20 och har flera r av studier och yrkesverksamhet bakom sig finns det ingen som helst mening med att gemensamt titta p nyheterna och diskutera dem eftert varje morgon 5 dar/vecka. Det gr dig varken nykter eller drogfri! Alla klienter utom 2 st var dr p tvngsvrd. En riktigt pfrestande jargong och flera hade allvarliga attitydssproblem. Det var fngelsementalitet. KBT sg jag nstan ingenting av. Ingen hade utbildning fr att bedriva KBT-terapi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in