2015-09-10, 13:38
Medlem
Hej!
Jag har ett slutbetyg som är utfärdat år 2009. Jag har läst 2550 poäng men har IG i svenska A och B.
Nu studerar jag på folkhögskola och dem menar på att jag måste läsa Svenska 1,2,3 för att få grundläggande behörighet. Då det råder många frågetecken kring det nya systemet har jag fått en hel del diffusa svar. Är det någon som har koll på hur det fungerar eller vet vem man ska kontakta gällande sådana frågor?
Citera
2015-09-10, 13:43
Medlem
loliravers avatar
Ja du måste ha läst Svenska 3, samt nu är jag inte helt säker men om du har fått IG i något ämne så räknar det nog inte.

Jag är dock glad att Sverige erbjuder nysvenskar utbildning, du kan alltid prata med skolan du hade tänkt börja på för mer hjälp.
Citera
2015-09-10, 13:43
Medlem
glasses123s avatar
Svenska 3 är det krav på, så ja.
Citera
2015-09-10, 13:53
Medlem
Om det är krav på Svenska 3 innebär det då att alla med slutbetyg från det gamla systemet måste läsa Svenska 3 för att komma in på högskola även fast dem klarat Svenska A + B med minst betyget Godkänt?
Citera
2015-09-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falizo
Om det är krav på Svenska 3 innebär det då att alla med slutbetyg från det gamla systemet måste läsa Svenska 3 för att komma in på högskola även fast dem klarat Svenska A + B med minst betyget Godkänt?

Nej, Svenska A räcker om du har slutbetyg från gamla systemet, jag själv har 2150 poäng från gamla systemet saamt 500 poäng från nya systemet och Svenska A är den enda kursen i svenska som jag har godkänt i.

Läst en del kurser på högskola och läser nu också utan svenska 2, 3 eller B.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in