2015-09-10, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Eftersom Ryssland är där för att stötta Assad mot den opposition (en opposition behöver inte vara enad - bestå av en grupp) som vill avsätta honom så kommer de att slåss mot de grupper - bl a kurderna - som också bekämpar ISIS.

1,5 miljon är inte "nästan inga/ett fåtal" - utan ganska många människor.

Och i övrigt bekräftar du ju enbart det jag redan sa - inbördeskriget är äldre än ISIS offensiv i Syrien.

Har du någon som helst aning om hur Rysslands utökade stöd kommer att se ut? Det verkar inte som det. Det verkar som du tror att Ryssland kommer gå in med marktrupper...

Som jag sa tidigare, SAA/NDF slåss inte mot kurderna. Opposition? Nej. Hela revulotionen är kapad, du tror att det fortfarande ser ut som det gjorde 2011. Då en minoritet i Syrien tog upp vapen för att störta al-Assad och instifta en demokrati. Idag finns det möjligtvis EN grupp (Southern Front i Daara provinsen) som har demokrati som ett mål. SF tappade dock nyss sitt stöd från USA, detta på grund av att det uppdagades att SF har sålt amerikanska vapen till ISIS.

Alla andra grupper är ute efter att instifta sharialagar. FSA Coastal Division uttalade sig för ett tag sedan att dom kommer att slåss tills den enda religionen i Syrien är "Allahs religion". Sharia är inte det samma som demokrati. Om Assad faller kommer dessa grupper att börja slåss mot varandra (i större mån än vad dom gör idag) för att komma till makten. Syrien kommer inte bli "stabilt" på decennier om detta händer. Dina vänner i Jahbat al-Nusra slåss inte för det du tror att dom slåss för. Du borde faktiskt läsa på lite, jag tror att det kommer leda till att du får en helt annan bild av konflikten i Syrien.

Det är dina polare som har sålt Ole till ISIS. Ett tecken på hur nära dina "goda" jihadister står onda ISIS.
Citera
2015-09-10, 19:30
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Pengar - från de länder och organisationer som väljer att lösa ut sina fångar.

Makt genom rädsla genom de avrättningar som sker och hängs ut på nätet för de fångar där länderna inte är villiga att köpa loss sina medborgare.

Makt genom att deras anhängare ser hur de spottar på hela världen men ändå verkar orörliga - de mot världen och ändå har ingen lyckas utrota dem/vinna mot dem.
Enig.
God oppsummering av hva IS får ut av gisseltakingen og henrettelsene.
Citera
2015-09-10, 19:49
Medlem
Arnoldt101s avatar
vad för typ av människa är så jävla blåst att man beger sig till syrien frivilligt i dessa dagar?
Citera
Tinuviels avatar

Moderatormeddelande

Postat av Tinuviel 2015-09-10, 19:54
Moderator
Ni som ägnar er åt att diskutera utvecklingen i Syrien i största allmänhet fortsätter här:
(FB) Politik - Utrikes.

I den här tråden är det slut med det.

// mod
2015-09-10, 20:25
Medlem
Inom två veckor får vi se den här mannen i en film tror jag. Hans tid är ute och ingen är villig att betala. Med tanke på ISIS fantasi gällande avrättningsmetoder så hoppas jag på avskuren hals. (vad sjukt det låter. ) En cyanidkapsel är vad jag skulle ha med mig om jag av någon outgrundlig anledning åkte till Syrien.

Vad fan gjorde du där nere...
Citera
2015-09-10, 21:28
Medlem
Mrmusics avatar
Vilken korkad jävel. Väntar med spänning på videon när de skär halsen av honom...
Citera
2015-09-10, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Man ställer sig frågan vad en norrman gör i IS-land

kanske en ny Breivik som var där och jobbade med "välgörenhet"

Men jag tycker att man får skylla sig själv om man är så dum att man åker till ett land ocuperat av terrorister
Citera
2015-09-10, 21:36
Medlem
Nu är det konstaterat att norrmannen är högerextrem. Så ni som påstår att han skulle vara något annat kan täppa till foderluckan.

http://www.svtplay.se/video/3510830/...229?start=auto
Citera
2015-09-10, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
kanske en ny Breivik som var där och jobbade med "välgörenhet"

Men jag tycker att man får skylla sig själv om man är så dum att man åker till ett land ocuperat av terrorister

Japp, denna norrman har nog mycket gemensamt med Breivik eftersom bägge dessa herrar är högerextrema.
Citera
2015-09-10, 22:02
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Nu är det konstaterat att norrmannen är högerextrem. Så ni som påstår att han skulle vara något annat kan täppa till foderluckan.

http://www.svtplay.se/video/3510830/...229?start=auto

Blev förvånad över detta. Han skall tydligen ha åsikter som hör till i högerextrema kretsar. På hans facebook så kan man inte se detta lika tydligt. Okej, han visar förakt mot Israel och USA. Men han verkar också vara kritisk till karikatyrer på Muhammed. Märkligt.

Han verkar snarare vara genuint intresserad av kriget i Syrien ur ett historiskt och militärt perspektiv. Kan "experterna" i media vara ute och cykla?
Citera
2015-09-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Blev förvånad över detta. Han skall tydligen ha åsikter som hör till i högerextrema kretsar. På hans facebook så kan man inte se detta lika tydligt. Okej, han visar förakt mot Israel och USA. Men han verkar också vara kritisk till karikatyrer på Muhammed. Märkligt.

Han verkar snarare vara genuint intresserad av kriget i Syrien ur ett historiskt och militärt perspektiv. Kan "experterna" i media vara ute och cykla?

Det är förstås möjligt rent teoretiskt att experterna i medierna kan vara ute och cykla. Men dessa experter vet nog mer än de flesta här inne och kan därför göra en bättre bedömning eftersom de tittat på fler saker än en facebooksida.

Det finns flera likheter mellan islamister och högerextrema. Fascinationen för våld och krig och våldsromantik och liknande. Många högerextrema skulle finna sin utopi nere i IS, vilket säkert är förklaringen till att han befann sig där nere. Fler högerextrema borde åka ner och njuta (av det som dessa anser vara njutning).
Citera
2015-09-10, 23:19
Medlem
Tycker de så skumt att denna nyheten kom ut just nu? Varför berättade man inte om detta när de väl hände, eller blev de först nu officiellt att han hade kidnappats?

Oavsett så hoppas jag kan kommer tebax oskadd till Norge. Har någon en aning om vad han gjorde i landet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in