• 1
  • 2
2015-09-09, 17:54
Medlem
strategasiats avatar
Mitt var nr jag under hsten -08 blev rekommenderad av en slkting att stta in mina 250000;- i div fonder. Egentligen gick jag och vntade p rtt tillflle att kpa Apple-aktier men blev varnad eftersom detta var fr riskabelt. Lttmanipulerad som jag r satte jag istllet in dem i ngra fonder ca tv mnader innan kraschen och tog ut resterande 50000 nr dem lg p botten eftersom jag verkligen behvde pengarna. 7 r senare r jag helt pank vilket kan knnas rtt surt ibland d det knns som jag missat min kanske enda chans att ordna en riktigt schysst ekonomisk situation fr mig sjlv men i de stunderna frsker jag tnka p allt annat jag har att vara tacksam fr. Br tillgga att jag aldrig har klandrat slktingen.
Hur lyckades ni kasta bort era pengar och hur pverkade det er?
Senast redigerad av strategasiat 2015-09-09 kl. 17:57.
Citera
2015-09-09, 23:15
Medlem
Hurt-kes avatar
Bodde utomlands. Hade drygt 100k sparade. Flyttade hem till Sverige. Tog 6 mnader innan jag lyckades fixa jobb hr. Hade givetvis inte rtt till A-kassa e dyl s alla sparpengar gick t till att bara leva. Surt som fan.
Citera
2015-09-10, 09:43
Medlem
Motor_666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
Mitt var nr jag under hsten -08 blev rekommenderad av en slkting att stta in mina 250000;- i div fonder. Egentligen gick jag och vntade p rtt tillflle att kpa Apple-aktier men blev varnad eftersom detta var fr riskabelt. Lttmanipulerad som jag r satte jag istllet in dem i ngra fonder ca tv mnader innan kraschen och tog ut resterande 50000 nr dem lg p botten eftersom jag verkligen behvde pengarna. 7 r senare r jag helt pank vilket kan knnas rtt surt ibland d det knns som jag missat min kanske enda chans att ordna en riktigt schysst ekonomisk situation fr mig sjlv men i de stunderna frsker jag tnka p allt annat jag har att vara tacksam fr. Br tillgga att jag aldrig har klandrat slktingen.

Surt som fan.
Jag vill inte gnugga salt i sr men har du rknat p Apples utveckling sen dess?
Citera
2015-09-10, 10:50
Medlem
Kpte Fred Olsen Energy i en fallande trend.. totalt tvrtemot min strategi Inte nog med att jag kpte ett bolag som dalade, jag kpte ven ett bolag som jag egentligen inte vill ga (olja o andra rvaror e fr avancerat fr mig att frst).

Och det blev till slut nnu vrre eftersom de ven slutade med utdelningar.
S nu sitter jag med en hel hg FOE som gtt ner runt 100k och inga utdelningar

Men kommer behlla skiten tills jag antingen frlorar allt eller tills den gr plus, blir vl i framtiden att de brjar med utdelningar igen fr man hoppas
Citera
2015-09-11, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motor_666
Surt som fan.
Jag vill inte gnugga salt i sr men har du rknat p Apples utveckling sen dess?

Hsten -08 kostade apple 15 - 25 usd nu ca 112 usd, ATH fr 8 mnader sen p 133 usd.
Citera
2015-09-11, 10:16
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat

Mina ekonomiskt strsta misstag har varit att ha varit sambo med fel sorts kvinnor.
Drefter kommer bruk av alkohol,cannabis och nikotin som kostat massvis genom ren nyttjar enbart nikotin sedan ett par r tillbaka och i nulget kostar det mig 18000 om ret samtidigt som jag lngsamt frstr min kropp :-(

Gillar din profilbild frresten varan-tv var/r underbart!
Sieg...Tuna!!! ;-)
Citera
2015-09-11, 14:03
Medlem
Jagarjagarens avatar
Gifte mig ungt. Hon pluggade fortfarande. Skrev inga ktenskapsfrord. Vi skiljde oss (tack och lov) 2008. Skilsmssan kan beskrivas som att hon fick hlften av mina pengar och jag fick hlften av hennes skulder.

Det har tagit fram till nu att komma "p grn kvist" igen.
Citera
2015-09-12, 19:52
Medlem
unrecognizeds avatar
En gng slde jag av allt mitt innehav i en aktie som steg med 200% veckan drp.
Citera
2015-09-14, 12:12
Medlem
Har en egen liten firma och under vren 2014 brjade det rulla p fint. 2013 hade jag bara en regelbunden kund och vren 2014 fick jag en till. Det jag tjnade p min frsta kund kunde jag och min familj leva p nt och jmt men nr vi fick en kund till dubblerade jag min inkomst. Den nya kunden sa att de kunde ge mig lika stora uppdrag i ratal framt.

Efter att ha levt snlt i flera r vill man ju brja leva igen s vi reste till Spanien p vren, till Turkiet p sommaren, kpte en ny stor TV, hemmabio, nya datorer osv. Efter sommaren frlorade jag pltsligt min nya kund eftersom kunden i sin tur hade frlorat sin viktigaste kund. S efter att levt gott under ett halvr och brnt allt verskott var vi tillbaka p existensminimum och d nskade jag att vi hade sparat undan lite pengar istllet. Lite oruttat av mig som egentligen vet vilken bergochdalbana det kan vara nr man r frilansare. Har nog iaf lrt mig av misstagen den hr gngen.
Citera
2015-09-18, 16:34
Medlem
Jag tackade nej till en hyresrtt som jag visste skulle bli bostadsrtt p en av Malms finare gator eftersom jag inte hade tid att vnta p inflyttningen (hade redan slt min andra lgenhet).

Efter en helrenovering s hade jag med ltthet tjnat minst en miljon p den lgenheten.

Men men, det var fel tid fr mig helt enkelt.
Citera
2015-09-18, 23:02
Medlem
Blev hjrndd nr jag fick mina 18 rs pengar. Spenderade bort allt (ver 1m). Nr de pengarna var slut s hade jag redan 3 kreditkort med lite ver 300k i kredit p. Maxade alla kort och slog botten. Lg och plaskade p botten i drygt ett r innan jag tog tag i livet. Slet i nstan 2 r och r idag skuldfri.

nskar pengarna var lsta tills jag blev 25. Fr man r fan inte mogen som 18 ring med en summa ver 50 000.
Citera
2015-09-19, 20:15
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Blev hjrndd nr jag fick mina 18 rs pengar. Spenderade bort allt (ver 1m). Nr de pengarna var slut s hade jag redan 3 kreditkort med lite ver 300k i kredit p. Maxade alla kort och slog botten. Lg och plaskade p botten i drygt ett r innan jag tog tag i livet. Slet i nstan 2 r och r idag skuldfri.

nskar pengarna var lsta tills jag blev 25. Fr man r fan inte mogen som 18 ring med en summa ver 50 000.
Trkigt att hra men kul att du repade dig.

Tycker 25r r lite vl stramt men beroende p frldrarnas insats kanske det ibland kan vara en god grning.

Sjlv lrde jag mig vrdet av kpkraft i 7-an pga. frldrarna.

Jag har ej heller gjort ngot blatant snedsteg (nnu) frnsett eventuella gynnsamma steg jag icke tagit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in