2015-09-09, 17:43
Medlem
Jolle8826s avatar
Så, jag har bestämt möte på en Volvo, närmare bestämt en v70. Sticker hemifrån om ca 1.30-2h, och har lite ångest över köpet.
Då jag med största sannolikhet skall köpa bilen och därav kommer köpa bilen, hur skall jag gå tillväga?
Jag är lite ny på fordon då detta är mitt första.

Bilen är besiktad men avstäld.
Har hört på sidovägar att man kan göra någon form av snabb-påställning via ett sms till trafikverket, stämmer detta, och hur? Vore extremt tacksam för förklaring eller länk

I annonsen står det att det ingår två veckors gratis försäkring av Trygg-hansa. Hur tar jag nytta på detta?
Samt behövs en försäkring skrivas på innan man rullar hem med bilen? Finns här något sätt att göra detta på ett par minuter liknande sms-metoden (om den ens existerar) på påställning?

Samt, om min mor, som skall stå på bilen, inte är närvarande vid köpet, vem skall jag skriva den och försäkringen på? (om det behövs göras innan bilen rullar hemåt)

Ni får ursäkta min okunnighet om ämnet, alla måste börja någonstans. Rätta mig gärna om jag skrivit fel någonstans.

Tacksam för snabba svar!

//Jolle
Senast redigerad av Jolle8826 2015-09-09 kl. 17:47.
Citera
2015-09-09, 17:59
Medlem
Om det går att skicka sms vet jag inte, men det går att ringa till Transportstyrelsen och ställa på bilen direkt. Det går också att sköta både ägarbyte och påställning direkt genom Transportstyrelsens app.
Trygg-Hansas 14-dagarsförsäkring (via blocket?) är det bara att ringa till dem om. Uppge regnummer och personnummer så fixar de försäkringen på direkten - sen är det bara att köra hem.

Om bilen är påställd måste den enligt lag vara försäkrad - ställer du på bilen utan att teckna försäkring går något som heter Trafikförsäkringsföreningen in och försäkrar bilen vare sig du vill eller inte och debiterar dig sedan 103,05 kr per dygn. Se upp för detta och se till att ha bilen försäkrad!
Citera
2015-09-09, 18:00
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Ägarbyte görs med transportstyrelsens app, och påställning görs i appen i samband med ägarbyte. Försäkring tecknar du på internet innan köp. Skit i Blockets Trygg-Hansa, den vill du ändå inte ha.
Citera
2015-09-09, 18:01
Medlem
Gå in på Transportstyrelsens hemsida så kan du kolla upp hur du ska göra. Jag tror du behöver installera en app i telefonen. Gå in på Volvia (oftast billigast) på telefonen så kan du ordna försäkring med smartphone också. Vad är det för stjärna som ställer av bilen för att slippa räkna med skatten i köpeskillningen och i stället betalar för en försäkring på en avställd bil? Den kostnaden har han förmodligen bakat in i priset, och TH är ett av de dyrare bolagen. Jag brukar avstå från sånt och teckna en egen i stället. Det är ändå mitt ansvar.
Citera
2015-09-09, 18:42
Medlem
Jolle8826s avatar
Tack för alla svar!

Tänkte använda mig av appen för att ställa på bilen, alternativt ringer jag dom.

Hur fungerar det med försäkring då?
En sådan blir svårt att teckna sent på kvällen då köpet äger rum, så jag åker oförsäkrat hem med bilen ikväll.
Då jag så fort pappren kommer skall skriva över bilen på mor så vill jag inte påbörja en försäkring under mitt namn, då det lär vara svindyrt och det inte är mig bilen skall stå på.
Alltså vill jag vänta med allt vad gäller försäkringar till jag fått hem bilen och fått den skriven på mor, något jag antar kommer ta uppemot 1-2 veckor.

Hur gör jag här? Jag har inte lust att vara utan försäkring i två veckor, och jag vill inte stå på en försäkring på flera hundra om dagen pga min unga ålder.
Citera
2015-09-09, 18:45
Medlem
säljaren får ställa på bilen och försäkra den så att du kan provköra den innan ev köp

Med vänlig hälsning
t
Citera
2015-09-09, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jolle8826
Tack för alla svar!

Tänkte använda mig av appen för att ställa på bilen, alternativt ringer jag dom.

En sådan blir svårt att teckna sent på kvällen då köpet äger rum, så jag åker oförsäkrat hem med bilen ikväll.
Då jag så fort pappren kommer skall skriva över bilen på mor så vill jag inte påbörja en försäkring under mitt namn, då det lär vara svindyrt och det inte är mig bilen skall stå på.
Alltså vill jag vänta med allt vad gäller försäkringar till jag fått hem bilen och fått den skriven på mor, något jag antar kommer ta uppemot 1-2 veckor.

Hur gör jag här? Jag har inte lust att vara utan försäkring i två veckor, och jag vill inte stå på en försäkring på flera hundra om dagen pga min unga ålder.

Den som är huvudsaklig brukare av fordonet skall stå som registrerad ägare. Den som är ägare är skyldig att teckna försäkring samma dag som bilen köps, kan ske på nätet eller via telefon till det bolag du vill anlita, går att göra i förväg.
Citera
2015-09-09, 19:05
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Tack för alla svar!

Men då har du ju Blockets Trygg-Hansa, den börjar att gälla från det du gjort ägarbytet. Du får papper hem efter några dagar. Men förläng den inte, den är skitdyr.
Citera
2015-09-09, 21:03
Medlem
gniff754s avatar
Att ställa på med appen kan väl bara den med tillgång till ett registreringsbevis med QR-kod göra. När var det de började införas? Jag har två fordon, till det som köptes 2002 finns ingen QR-kod på registreringsbeviset men det finns på den jag köpte 2010.
Citera
2015-09-09, 21:22
Medlem
Jolle8826s avatar
Just nu är samtliga försäkringsbolag "stängda" vad gäller att kontakta dom via telefon eller internet...
Vetetusan hur jag ska få en försäkring tills om några minuter...
Blir väl att ta det jääääävligt försiktigt hem och dra trygg hansas tvåveckors tidigt imorgon
Citera
2015-09-09, 21:45
Medlem
Prostreet32s avatar
Kör bara. Men med huvudet.
Har kört hem många bilar avställda, obesiktade osv.
Längsta 20 mil. Men använd huvudet när du kör.
E4an kanske inte är så bra alternativ.
Men smäller man är det kört.
Citera
2015-09-09, 22:38
Medlem
Citat:
Just nu är samtliga försäkringsbolag "stängda" vad gäller att kontakta dom via telefon eller internet...
Vetetusan hur jag ska få en försäkring tills om några minuter...
Blir väl att ta det jääääävligt försiktigt hem och dra trygg hansas tvåveckors tidigt imorgon

Nedanstående klippt från Blockets sida:

"Köper du bil av en privatperson på Blocket ser vi till att den är försäkrad de första 14 dagarna* från ägarbytet. Det kostar dig ingenting, du binder dig inte och du behöver inte göra någonting. Du köper bilen, kör iväg och kan känna dig trygg. "

Den försäkringen gäller alltså förutsatt att du köper av en privatperson, detta utan någon anmälan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in