Citat:
Ursprungligen postat av
joffen87
Tuff sits som du sitter i....Kan du få upp din inkomst på något sätt? 800 k lån i bolån tycker jag låter lågt beviljat ändå för den inkomsten efter skatt. Kan det verkligen stämma?
tänk på att han har två barn. Jag kollade runt på olika banker eftersom jag funderar på att sälja mitt hus å flytta. Jag har ut cirka 25 500 kronor efter skatt, inga andra lån förutom studielån på 900 kronor per månad, inga barn. Många av bankerna ville inte låna mig mer än 1,4 miljoner, anledningen till detta upptäckte jag när jag läste kalkylen lite bättre, dom räknar med att jag ska klara av en ränta på 7-8%. Nu var detta till bostadsrätt, vet inte om dom är generösare om man vill låna till hus, man slipper avgiften men å andra sidan har man dyrare driftskostnader i ett hus.
Den bank som var absolut mest generös var SBAB tror att det låg på 1,8 miljoner där och man fick till och med låna till kontantinsatsen via blancolån, fullständigt vansinnigt enligt mig. Tilläggas bör att jag kan stoppa in 400 000.
Mitt tips till TS är att det inte är en mänsklig rättighet att bo i hus, rätta munnen efter matsäcken och inse att du inte har råd med hus, så bo i en hyresrätt istället.