• 1
  • 2
2015-09-09, 16:19
Medlem
Sinnesförvirrads avatar
Min fru har, till min stora sorg, meddelat att hon vill separera. Då hon är egen företagare har hon råd att bo kvar i vårt gemensamma hus medan jag som är vanlig knegare med en lön på 18.200 kr efter skatt måste hitta ett nytt boende.
Vi har bott i ett hus och jag är väldigt osugen på att flytta in i lägenhet igen. Jag kommer att ha våra två barn varannan vecka.

Nu är problemet att banken tycker att jag tjänar för lite. De kan erbjuda mig ett bolån på 800.000 kr. Jag har redan 230.000 kr till en handpenning, men husen jag kollar på ligger på ca 1.750.000 kr. Det fattas alltså drygt 700.000 kr.

När jag kollar på lägenheter, eller möjligheter att hyra hus så ligger månadskostnaden oftast på 7-8000 kr så månadskostnaden för ett köpt hus är ju i stort sett lägre, om man bortser från att det ska underhållas.

Om man då ponerar att en släkting kan gå in som borgenär, hur mycket kan man då tänkas öka på lånet? Är det rimligt att jag skulle kunna öka från 800.000 till ca 1.500.000 kr? Ville höra lite erfarenheter härifrån innan jag börjar kolla runt med banker.

Tack!
Citera
2015-09-09, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnesförvirrad
Min fru har, till min stora sorg, meddelat att hon vill separera. Då hon är egen företagare har hon råd att bo kvar i vårt gemensamma hus medan jag som är vanlig knegare med en lön på 18.200 kr efter skatt måste hitta ett nytt boende.
Vi har bott i ett hus och jag är väldigt osugen på att flytta in i lägenhet igen. Jag kommer att ha våra två barn varannan vecka.

Nu är problemet att banken tycker att jag tjänar för lite. De kan erbjuda mig ett bolån på 800.000 kr. Jag har redan 230.000 kr till en handpenning, men husen jag kollar på ligger på ca 1.750.000 kr. Det fattas alltså drygt 700.000 kr.

När jag kollar på lägenheter, eller möjligheter att hyra hus så ligger månadskostnaden oftast på 7-8000 kr så månadskostnaden för ett köpt hus är ju i stort sett lägre, om man bortser från att det ska underhållas.

Om man då ponerar att en släkting kan gå in som borgenär, hur mycket kan man då tänkas öka på lånet? Är det rimligt att jag skulle kunna öka från 800.000 till ca 1.500.000 kr? Ville höra lite erfarenheter härifrån innan jag börjar kolla runt med banker.

Tack!

Tuff sits som du sitter i....Kan du få upp din inkomst på något sätt? 800 k lån i bolån tycker jag låter lågt beviljat ändå för den inkomsten efter skatt. Kan det verkligen stämma?
Citera
2015-09-09, 18:14
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Tack!

Beror helt på hur mycket en borgenär vill låna ut. Går en släkting med på att låna dig 1500 000 kr?
Citera
2015-09-09, 19:30
Medlem
Sinnesförvirrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Tuff sits som du sitter i....Kan du få upp din inkomst på något sätt? 800 k lån i bolån tycker jag låter lågt beviljat ändå för den inkomsten efter skatt. Kan det verkligen stämma?

Det var vad Handelsbanken gick med på. Då har jag inga andra lån eller skulder. Snålt som fasen!
Citera
2015-09-09, 19:31
Medlem
Sinnesförvirrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Beror helt på hur mycket en borgenär vill låna ut. Går en släkting med på att låna dig 1500 000 kr?

Nej, det jag behöver är ju 7-800.000 kr och om släktingen går med på att gå i borgen för den summan, kan banken ändå säga nej?
Citera
2015-09-09, 19:34
Medlem
Sinnesförvirrads avatar
Citat:
Nej, det jag behöver är ju 7-800.000 kr och om släktingen går med på att gå i borgen för den summan, kan banken ändå säga nej?

...alltså 7-800.000 kr utöver de 800 k som banken redan gett löfte om.
Citera
2015-09-09, 20:18
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Borgenär = Borgenär, fordringsägare, är den part som har en fordran mot någon annan som betecknas gäldenär. Begreppet bör inte förväxlas med borgensman, som är den som går i borgen för någon annan vid lån.

Borgensman är en person som går i borgen för en låntagare eller annan som åtagit sig en förpliktelse. I den fortfarande gällande Handelsbalken från 1736 används termen löftesman.

Borgensmannen ställer inte upp med säkerhet. Borgensåtagandet innebär istället att borgensmannen åtar sig gäldenärens skyldighet att fullgöra ett åtagande eller betala en skuld om inte gäldenären kan eller vill det. Begreppet ska inte förväxlas med borgenär, som är en långivare (fordringsägare).

Alltså en borgenär som du efterfrågade först är den som lånar pengar till dig oavsett om det är banken eller någon annan.

Du vill att en släkting skall gå in som Borgensman? Det är inte alls säkert att banken vill gå med på det då de fortfarande utgår från din ekonomi och din förmåga att betala tillbaka även om en borgensman innebär en större säkerhet för banken.

Jag hade nyligen en släkting som ville låna till sin bostad men banken godkände inte en borgensman utan min släktings föräldrar fick istället gå in som medlåntagare.

Hur som helst så får du bäst svar av din borgenär....
Citera
2015-09-09, 22:20
Medlem
Isnatts avatar
Jag kan inte svara, men undrar ett par saker:

Har du rätt att genom bodelning(?) få halva värdet på huset som ni bor i gemensamt nu?

Har du en borgensman som är redo att ställa upp? Och tycker du att det är rätt att sätta eventuell press på nån annan? Jag tänker att nån släkting kanske säger ja för att personen kanske har svårt att säga nej eller är orolig för dig eller att det ska bli 'dålig stämning' i släkten.

Nu vet jag inte var du bor och det spelar ingen roll, men kolla på hus nån mil eller två längre bort från centralorten, åt ett annat håll från där du 'vill' bo och så. Det kan skilja otroligt i pris.
Ekonomin är ju viktig särskilt om man är ensamstående och att sätta sig i en situation där kommande räntehöjningar sätter hård press på ekonomin är ju inte trevligt.

Hoppas det löser sig för dig och barnen!
Citera
2015-09-10, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
tänk på att han har två barn. Jag kollade runt på olika banker eftersom jag funderar på att sälja mitt hus å flytta. Jag har ut cirka 25 500 kronor efter skatt, inga andra lån förutom studielån på 900 kronor per månad, inga barn. Många av bankerna ville inte låna mig mer än 1,4 miljoner, anledningen till detta upptäckte jag när jag läste kalkylen lite bättre, dom räknar med att jag ska klara av en ränta på 7-8%. Nu var detta till bostadsrätt, vet inte om dom är generösare om man vill låna till hus, man slipper avgiften men å andra sidan har man dyrare driftskostnader i ett hus.
Den bank som var absolut mest generös var SBAB tror att det låg på 1,8 miljoner där och man fick till och med låna till kontantinsatsen via blancolån, fullständigt vansinnigt enligt mig. Tilläggas bör att jag kan stoppa in 400 000.

Mitt tips till TS är att det inte är en mänsklig rättighet att bo i hus, rätta munnen efter matsäcken och inse att du inte har råd med hus, så bo i en hyresrätt istället.
Citera
2015-09-10, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag kan inte svara, men undrar ett par saker:

Har du rätt att genom bodelning(?) få halva värdet på huset som ni bor i gemensamt nu?

Har du en borgensman som är redo att ställa upp? Och tycker du att det är rätt att sätta eventuell press på nån annan? Jag tänker att nån släkting kanske säger ja för att personen kanske har svårt att säga nej eller är orolig för dig eller att det ska bli 'dålig stämning' i släkten.

Nu vet jag inte var du bor och det spelar ingen roll, men kolla på hus nån mil eller två längre bort från centralorten, åt ett annat håll från där du 'vill' bo och så. Det kan skilja otroligt i pris.
Ekonomin är ju viktig särskilt om man är ensamstående och att sätta sig i en situation där kommande räntehöjningar sätter hård press på ekonomin är ju inte trevligt.

Hoppas det löser sig för dig och barnen!
Tycker att det är dumt att rekommendera TS att köpa ett så pass dyrt hus. Lånar han 1 500 000 kronor och räntan går upp till 7% får han räntekostnader innan avdrag med 105 000, efter ränteavdrag blir det cirka 75 000. Dela detta med 12 så blir det cirka 6 000 i månaden, räkna med driftskostnader på 3-4 000 kronor om huset är litet, då är du upp i 10 000 kronor. Sedan ska han finansiera två barn och sig själv. Ska du följa kronofogdens tabell tror jag att levnadskostnaderna för två barn och en vuxen hamnar på cirka 6 000 beroende på ålder på barnen, då är vi uppe i 16 000 och då räknar knappast fogden med att man lever lyxliv. Så TS bör absolut inte köpa ett så pass dyrt hus.
Citera
2015-09-17, 22:05
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Hej!

Lyssna nu alla! Bankerna har slutat med borgensmän för bostadslån, det som behövs i dethär fallet är en medlåntagare, googla medlåntagare och läs på.
Citera
2015-09-18, 16:23
Medlem
Din fru kan inte bara bo kvar i huset utan vidare. Hon måste köpa ut dig, annars ska huset säljas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in