Hej, jag har det senaste haft ont i framsidan och sidan av min vänstra axel vid sidolyft, även i toppen av axelpress, detta kombinerat med massa knakande och knäppande ljud vid olika rörelser. Så jag undersökte detta lite och jag har kommit fram till att min vänstra axel är ganska rejält framåtroterad när jag befinner mig i min normala hållning och min överkropp ser lite sned ut.
Hur det har blivit såhär vet jag inte, jag har alltid utfört en högre drag än press volym (dubbelt så hög) samt en ensidig rodd för att motverka obalanser, jag har också alltid gett min infraspinatus och teres minor direkt träning (höga reps) via utåtrotationer, jag är dock märkbart svagare i vänster och kan inte utåtrotera med lika hög ROM som med min högra.
Jag har även alltid avslutat mina pass med att statiskt stretcha dom muskler som har tränats (speciellt pec minor).
Min rörlighet verkar dock inte vara något vidare, eller så är jag väldigt stel i bröstryggen, jag kollade på exrx.com och där läste jag att denna övningen ska motverka framåtroterande axlar (
http://www.exrx.net/Stretches/PectoralisMinor/Wall.html) och när jag utför den så får jag ont i bröstryggen och det blir rejält tight och nyper i axlarna (speciellt vänster), jag kan inte heller gå hela vägen upp utan att nedre ryggen släpper från väggen.
Så frågan är, vad ska jag göra för att fixa detta?
Jag antar att jag måste skrota sidolyft och axelpress samt börja sova på ryggen? Jag ligger nämligen alltid på vänster sida och sover, något som framåtroterar axeln.
Vad mer kan man göra? Förutom det uppenbara, att försöka hålla bak vänster axel.