2015-09-09, 13:21
Medlem
Hej, jag har det senaste haft ont i framsidan och sidan av min vänstra axel vid sidolyft, även i toppen av axelpress, detta kombinerat med massa knakande och knäppande ljud vid olika rörelser. Så jag undersökte detta lite och jag har kommit fram till att min vänstra axel är ganska rejält framåtroterad när jag befinner mig i min normala hållning och min överkropp ser lite sned ut.
Hur det har blivit såhär vet jag inte, jag har alltid utfört en högre drag än press volym (dubbelt så hög) samt en ensidig rodd för att motverka obalanser, jag har också alltid gett min infraspinatus och teres minor direkt träning (höga reps) via utåtrotationer, jag är dock märkbart svagare i vänster och kan inte utåtrotera med lika hög ROM som med min högra.
Jag har även alltid avslutat mina pass med att statiskt stretcha dom muskler som har tränats (speciellt pec minor).
Min rörlighet verkar dock inte vara något vidare, eller så är jag väldigt stel i bröstryggen, jag kollade på exrx.com och där läste jag att denna övningen ska motverka framåtroterande axlar (http://www.exrx.net/Stretches/PectoralisMinor/Wall.html) och när jag utför den så får jag ont i bröstryggen och det blir rejält tight och nyper i axlarna (speciellt vänster), jag kan inte heller gå hela vägen upp utan att nedre ryggen släpper från väggen.

Så frågan är, vad ska jag göra för att fixa detta?
Jag antar att jag måste skrota sidolyft och axelpress samt börja sova på ryggen? Jag ligger nämligen alltid på vänster sida och sover, något som framåtroterar axeln.
Vad mer kan man göra? Förutom det uppenbara, att försöka hålla bak vänster axel.
Senast redigerad av Dunless 2015-09-09 kl. 13:23.
Citera
2015-09-09, 14:05
Medlem
Kör du marklyft med mixat grepp?
Citera
2015-09-09, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbaff
Kör du marklyft med mixat grepp?

Jag kör inte normala marklyft utan rumänska, och där använder jag ett pronerat grepp.
Jag har kollat lite mer på min hållning och det verkar som att mitt bäcken är roterat snett åt vänster när jag inte spänner min röv, detta borde väll påverka överkroppen? som att t.ex. vänster axel framåtroterar för att försöka hålla den rak?
Är detta något som en naprapat, sjukgymnast eller något kan mobilisera rätt?
Citera
2015-09-15, 18:17
Medlem
CoupDeGraces avatar
Jag har exakt samma problem fast med höger axel, så jag skulle uppskatta mer svar i denna tråd.
Citera
2015-09-17, 07:35
Medlem
9980s avatar
Säkert är axlarna ur optimal position som på så många andra pga av överutveckande bröst/framsida axlar jämfört med baksida axlar.

Stretcha bröst dagligen i någon/några veckor, på rätt sätt, typ: https://www.youtube.com/watch?v=SV7l1sfEmO0 (nånstans i mitten av klippet).

Var noga med att träna baksida axlar! Börja med övning för baksida axlar på dina pass, tex på axel och rygg -passet. Och se till att du tränar baksida axlar och inte rygg. Många kör för tungt och stimulerar inte ens baksida axlarna utan drar med ryggen istället.

Träna/stretcha mellersta trapezius och bröstrygg med lämpliga övningar.

Kolla med en naprapat eller sjukgymnast och kolla så du inte är sned i bäckenet eller något annat som gör att du är lite sned hela tiden och därför tränar snett.

Tänk på att hålla bak axlarna i alla övningar, speciellt ryggövningar, för att hjälpa till att stärka upp.

Stretcha triceps, typ vik armen bakom nacken och tryck ner handen ner mot ryggen.

Detta är några grejer jag själv gjort som jag hjälpt mig.
Senast redigerad av 9980 2015-09-17 kl. 07:38.
Citera
2015-09-17, 20:47
Medlem
Låter som du beskriver mig ts.
Citera
2015-09-19, 12:32
Medlem
Jag gick till en kiropraktor och fick mitt bäcken mobiliserat, vilket sved i plånboken, men nu så är man rak iaf.
Och hållningen på vänster sida har blivit märkbart bättre sedans jag dagligen började att utföra övningen nedan några gånger om dagen (10-15 reps), jag har även stretchat min pec minor 1-2 gånger om dagen.
I början så kunde jag bara flytta armarna några centimeter innan jag tappade kontakt med väggen, antingen i nedre ryggen eller händerna, nu så kan jag utföra dom med nästan en full rörelsebana.

http://www.exrx.net/Stretches/PectoralisMinor/Wall.html
Citera
2015-09-19, 14:15
Medlem
Jag har också ett liknande problem att min högra baksida axel sticker ut mer än den vänstra så ser lite osymmetrisk ut. Har kört övergripande marklyft men slutat nu med det men tror fortfarande inte det var den huvudsyftliga orsaken.

Några idéer vad det kan bero på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in