2015-09-09, 11:28
Medlem
Hej!

Jag gjorde min första riktiga fjällvandring i somras då jag besteg Norges näst högsta berg Glittertind från den branta västsidan. Jag blev tagen av den mäktiga fjällvärlden och tänker skaffa mer erfarenhet. Jag tar tacksamt emot tips på berg som går att bestiga utan klätterutrustning då jag inte har någon kompetens av det men kanske tänker jag skaffa mig den kompetensen. Ju fler tips desto bättre.
Citera
2015-09-09, 13:47
Medlem
tzjs avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Friluftsliv och vildmark
/Moderator
Citera
2015-09-09, 13:48
Medlem
Savoys avatar
Som semesterbergsvandrare och icke-klättrare kan jag bara säga: Var försiktig. Jag förstår lockelsen i att klättra utan specialutrustning, men det kan snabbt bli väldigt farligt om du står i brant lutning med rullgrus på marken och tung ryggsäck som tippar dig bakåt.

Börja med någon klätterkurs istället, skaffa sedan riktig utrustning om du gillar det och klättra inte ensam.

Här är de alptoppar på minst 3000 meter som går att bestiga rätt enkelt, sorterade från lättaste till svåraste;

http://www.hoehenrausch.de/wandern/3000er/

Men de reserverar sig också klokt nog och säger att med fel väder kan det snabbt bli svårt och farligt, så...se mina tidigare råd.
Senast redigerad av Savoy 2015-09-09 kl. 13:57.
Citera
2015-09-10, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Som semesterbergsvandrare och icke-klättrare kan jag bara säga: Var försiktig. Jag förstår lockelsen i att klättra utan specialutrustning, men det kan snabbt bli väldigt farligt om du står i brant lutning med rullgrus på marken och tung ryggsäck som tippar dig bakåt.

Börja med någon klätterkurs istället, skaffa sedan riktig utrustning om du gillar det och klättra inte ensam.

Här är de alptoppar på minst 3000 meter som går att bestiga rätt enkelt, sorterade från lättaste till svåraste;

http://www.hoehenrausch.de/wandern/3000er/

Men de reserverar sig också klokt nog och säger att med fel väder kan det snabbt bli svårt och farligt, så...se mina tidigare råd.

Tack för listan, och ja det vore klokt att börja klätterkurs för det är en säkerhet att kunna använda sig av specialutrustning.
Citera
2015-10-04, 17:56
Medlem
Det handlar inte bara om utrustning, även Mont Blanc går att bestiga med bara stegjärn, isyxa och ett par dagars enfarenhet med dessa vad gäller utrustningen.

Det krävs dock mycket annat också: att kunna klättra utan at ramla även om du är trött eller en hand eller en fot tappar greppet; inte ramla när du trampar på en sten som inte sitter fast; kunna se at stenen inte sitter fast innan nu trampar på den och låta inte några sten att ramla ner över huvud taget; veta när det är dags att ge upp; osv osv. Utrustningen kan rädda ditt liv förstås, men det är minst lika viktigt att försöka undvika att detta skulle krävas.

Man måste bli van med terrängen. En vecka någonstans i Alperna eller i Tatras där det finns många härliga leder (och mycket folk så det blir mindre farligt) kanske kommer att passa dig? Själv har jag varit i polska Tatras (Zakopane), Chamrousse, och Écrins park kring Vénosc; alla dessa platser var hur bra som helst, och den förstnamnda är för resten riktigt billig.
Citera
2015-10-04, 18:07
Medlem
Scratchbites avatar
Vill du specifikt klättra? Det finns gott om fjäll i Skandinavien som man bara kan gå upp för, helt utan utrustning.

Men ja, det är en jättedålig ide att klättra utan utrustning om du inte är väldigt bra på det du gör. Jag skulle föreslå at du tar dig till en klätterverkstad och jobbar 50/50 på bouldering och väggklättring i minst ett år först, faktiskt. Det är väldigt mentalt krävande och också jobbigt fysiskt. Allt som krävs är att du tar tag i fel sten och du kommer att störta mot din död, om du som oerfaren vill klättra på en bergvägg utan utrustningen..
Citera
2015-11-12, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arseniy
Det handlar inte bara om utrustning, även Mont Blanc går att bestiga med bara stegjärn, isyxa och ett par dagars enfarenhet med dessa vad gäller utrustningen.

Det krävs dock mycket annat också: att kunna klättra utan at ramla även om du är trött eller en hand eller en fot tappar greppet; inte ramla när du trampar på en sten som inte sitter fast; kunna se at stenen inte sitter fast innan nu trampar på den och låta inte några sten att ramla ner över huvud taget; veta när det är dags att ge upp; osv osv. Utrustningen kan rädda ditt liv förstås, men det är minst lika viktigt att försöka undvika att detta skulle krävas.

Man måste bli van med terrängen. En vecka någonstans i Alperna eller i Tatras där det finns många härliga leder (och mycket folk så det blir mindre farligt) kanske kommer att passa dig? Själv har jag varit i polska Tatras (Zakopane), Chamrousse, och Écrins park kring Vénosc; alla dessa platser var hur bra som helst, och den förstnamnda är för resten riktigt billig.

Min tanke är att använda Alperna som träningsområde för att vänja sig vid tunnare luft än vad dom Skandinaviska bergen erbjuder. Samtidigt tänker jag börja klätterkurs för att om några år kunna ta nästa steg. D.v.s att gå från tuff vandring som Glittertind är exempel på till lätt klättring med rep och annat som kan tänka sig behövas. Sen får man se hur duktig man hinner bli innan åldern kommer ikapp.

Var nära att dra ner till Zakopane och Ryssij men debuten blev Glittertind. Var väldigt billigt som du säger
Citera
2015-11-15, 08:04
Medlem
Flertalet av bergstopparna längs med Kungsleden samt i Sareks och Padjelantas nationalparker är det bara att knalla upp för. Ingen speciell utrustning behövs.

Att kombinera en vanlig vandring i något av ovan nämnda områden där du lägger till dagar efter behov för att genomföra ett antal toppturer kan vara något för dig.

Böcker från Calazo förlag om dessa områden innehåller väl beskrivna förslag till toppturer.

Men annars är det som du säger, Alperna är bäst för ändamålet.
Citera
2015-11-18, 18:19
Medlem
Någon som känner till någon billig klätterkurs? Har sökt på det men hittar bara dyra kurser på bara ett par heldagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in