• 1
  • 2
2003-07-06, 21:32
Medlem
Citat:
Frarlsa plan i civilt luftrum vcker oro
Inom fem r ska frarlsa plan kunna flyga i civilt luftrum och lyfta och landa frn vanliga amerikanska flygplatser. Det hoppas i alla fall det samarbetsprojekt mellan Pentagon, Nasa, frsvarsindustri och flygplanstillverkare som gr under namnet Access 5. Men planerna har skapat stor oro fr flygskerheten.
Obemannade flygplan, s kallade UAV, unmanned aerial vehicles, har anvnds fr militra uppdrag i Irak, Afganistan och Kosovo, bland annat. Vetenskapsmn visar nu ocks ett allt strre intresse fr UAVer. Frmst fr miljunderskningar, observationer av vulkaner etc.

En sdan civil variant, kallad Altair, har utvecklats vid Nasas Dryden Flight Research Center i Kalifornien och planet gjorde sin frsta frd nu tidigare i juni, det skriver newsceintist.com.

Hittills har flygning med obemannade farkoster omgrdats av strikta regler. Den som vill flyga mste bevisa fr amerikanska luftfartsverket FAA att planet r lika skert som om det vore bemannat.

Att f flygtillstnd tar mellan 30 och 60 dagar och varje detalj i planets frdvg mste anmlas i frvg. Dessutom mste operatren tala om vad som hnder om den pilot som styr frn marken tappar radiokontakt med planet.

Flygindustrin vill ltta p reglerna
New Scientists ntupplaga rapporterar nu ocks om den motstndsrrelse som vckts av samarbetet mellan Pentagon, Nasa, Lockheed-Martin, Northrop Grumman och Boeing, kallat Access5.

Alliansen vill bland annat ltta p FAAs regler s att ven ett UAV kan f flyga samma dag som den anmls. Men detta har skapat oro i flygskerhetskretsar.

- Planerna att UAVer ska dela luftrum med passagerarflyg vcker en lng rad allvarliga frgor. Vad hnder om ett frarlst plan rammar en terminal eller flyger in i ett annat plan?. Det frgar fretrdare fr National Air Disaster Aliance, en flygskerhetsorgansisation med bas i Washington.

Text: Monica Westman

*saxat frn http://www.nyteknik.se

Ja vad sger ni ? Jag sjlv tycker det verkar lite obehagligt !
Citera
2003-07-07, 00:12
Medlem
AFTER_BURNERs avatar
Jag gillar faktiskt inte tanken...Speciellt med tanke p att den kanske lper amok pga. radioskugga eller nge 8O
Citera
2003-07-07, 14:19
Medlem
Hylands avatar
Fr hoppas p att inte planen kr p Windows 8O

Det kan nog funka med frarlsa plan. (Nstan?) Det enda piloterna behvs till idag r start och landning. Om de fixar ett ruskigt stabilt system fr just det s skulle jag knna mig lugn. Men man kanske blir flygrdd nr man tnker p hur datorn hemma fungerar.
Citera
2003-07-07, 16:28
Medlem
Re: Flygplan utan piloter !

Citat:
Ursprungligen postat av Kyle_Troy
Jag sjlv tycker det verkar lite obehagligt !

andra sidan, om du frgar runt lite efter historier om piloters beteende s blir du kanske inte s sugen p att flyga nu heller.

Fr de allra flesta saker som kan g fel under start och landning med ett flygplan s spelar det nog ingen roll om du har piloter ombord eller inte.
Citera
2003-07-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyland

Det kan nog funka med frarlsa plan. (Nstan?) Det enda piloterna behvs till idag r start och landning. Om de fixar ett ruskigt stabilt system fr just det s skulle jag knna mig lugn. Men man kanske blir flygrdd nr man tnker p hur datorn hemma fungerar.

Tnkte bara informera om att det r inte s ofta piloterna landar planen sjlva ... oftast gr det p autopilot! Det beror lite p vad fr vder och vind det r, och antagligen ven vilket flygplan det r !

Starten vet jag inte riktigt , men jag kan tnka mig att det r samma sak dr !
Citera
2003-07-08, 21:42
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Citat:

Tnkte bara informera om att det r inte s ofta piloterna landar planen sjlva ... oftast gr det p autopilot! Det beror lite p vad fr vder och vind det r, och antagligen ven vilket flygplan det r !

Jo har fr mig att jag sg ngot program om det p Discovery. Dem fljde piloterna frn start till landning, det enda de gjorde var att sitta och hlla koll s att allt funkade som det skulle. Men det r nog som du sger att det beror p vilket plan det r ocks.
Citera
2003-07-11, 22:25
Medlem
Snajders avatar
USAs frsvars id r ju att man hellre offrar saker n mnniskor..
S detta r vl i det nrmaste ett naturligt steg?
Citera
2003-07-13, 20:24
Medlem
jo de eju smart, snart s vill dom frmodligen att vanliga sas plan, boeing osv ska flygas obemannat.
jag skulle aldrig knna mig riktigt sker d, knns tryggare om piloten ocks dr vid krash , d vet man iallafall att han gr sitt bsta, sitta framfr en tv och "nej vi strtar" har nog inte samma effekt.
dremot r det vl bra i krig och vid spioneri, bara det inte finns ngra passagerare p planet
iden r ju inte ny direkt, har funnits bergrum i sverige ett tag dr dom styrt radioplan, s det utvecklas ven hr !
gtt gtt :!:
Citera
2003-07-14, 11:21
Medlem
Pirayans avatar
Nej usch, obemanade flygplan har en tendens att flyga in i WTC.
Citera
2003-07-14, 16:59
Medlem
Det gr vl an, men jag hller med panormus, finns en viss knsla nr piloten dr med en.
Citera
2003-07-16, 18:32
Medlem
Citat:
Citat:

Det stmmer inte riktigt piloten landar i 95% av fallen sjlv och starten r alltid piloten som gr det stmmer att flygplanet landar sjlv men det r bara ifall vderet r frjvligt och om flygplatsen har rtt utrustning. Jag som r pilot sjlv skulle aldrig knna mig sker p ett flygplan utan ngon pilot en dator kan ju inte improvisera som en pilot. den mste vara programerad till att utfra saker
Citera
2003-07-18, 02:58
Medlem
ksvs avatar
Visst r det som signaturen "pilot" skriver: lngt fler n 95% av alla landningar sker manuellt. Ingen autoland allts.

Citat:
snart s vill dom frmodligen att vanliga sas plan, boeing osv ska flygas obemannat
Na, knappast. Flygbolagen vill ju slja biljetter (och tjna pengar). Dom lr knappast vilja infrskaffa obemannade passagerarflygplan s lnge det finns mnniskor (=kunder) som tycker det knns oskert.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in