• 1
  • 2
2015-09-08, 20:17
Medlem
desertwayss avatar
Blev i november misshandlad i ansiktet av en kille, vilket ledde till att jag fick operera in en titanplatta.

Misshandeln skedde på en fest och både han och jag var alkoholpåverkade. Han gav mig ett rejält knytnävsslag mot okbenet. Jag åkte ambulans till lokala lasarettet där de röntgade och konstaterade att okbenet var krossat och skickade mig till länssjukhuset nån dag efter, där de undersökte tydligare för att se om operation var nödvändig osv. Opererades ca en vecka efter och blev kvar på sjukhuset en natt. Var arbetslös vid tillfället så var inte borta ifrån något jobb.
Även en nervbana hade fått en skada av smällen, vilket ledde till att känseln var bortdomnad på vissa ställen runt kinden och halva överläppen. Denna skada vet man inte om den kommer att läka, det kan ta upp till 18 månader, men just nu har det inte försvunnit. Ögat fick även en pupillskada som gjorde att jag såg sämre en tid, men denna skada har vad jag kan märka läkt. Det blev även ett ärr efter operationen. Man skar dock precis under ögat för att det inte skulle bli iögonfallande.

Nu vill alltså polisen veta vad jag kräver i skadestånd, och jag har verkligen ingen aning hur mycket jag kan kräva. Försökte kontakta brottsoffermyndigheten, men fick inte mycket till hjälp där. De sa i stort sett bara att man fick räkna själv via deras tabeller. Men det är ju inte direkt någon tabell som passar in rätt på det här, i och med att det kan vara men av nervskadan osv.

Så är det någon här som har ett bra svar på vad fan som är rimligt att kräva i skadestånd?

Tack
Senast redigerad av desertways 2015-09-08 kl. 21:15.
Citera
2015-09-08, 20:19
Medlem
Säg vilken summa som helst. Advokaten kommer sen korrigera denna till ungefär 15-25000. Vid fällande dom så får du tilldömt 5000 som du själv får driva in.

Edit: Jupp, så är det. Sagt från en före detta seriemisshandlare. Förlåt alla offer och jag hoppas lagen och skadestånden skärps.
Senast redigerad av OnespoonE 2015-09-08 kl. 20:22.
Citera
2015-09-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnespoonE
Säg vilken summa som helst. Advokaten kommer sen korrigera denna till ungefär 15-25000. Vid fällande dom så får du tilldömt 5000 som du själv får driva in.

Edit: Jupp, så är det. Sagt från en före detta seriemisshandlare. Förlåt alla offer och jag hoppas lagen och skadestånden skärps.

Lyte och men, samt sveda och värk. Det blir tyvärr inga stora pengar. Risken är att du öht inte ens ser pengarna då personer som begår liknande brott brukar vara insolventa.

Skadestånden i Sverige som rör personskada är löjligt låga. Läste nyligen om en person som blev av med sin tumme och fick mellan tummen och pekfinger (hehe) 5000-10000.
Citera
2015-09-08, 20:53
Medlem
bastard666s avatar
Håller med båda föregående talare i sak, dessutom tillkommer Brottsofferfonden som nekar dig ersättning p.g.a att " du utsatt dig själv i en situation där du fallit offer"... bla bla.
Även om det inte är fallet är det vanligaste skälet de anger för att nobba dig pengar.
Så kanske en god middag och en krogkväll i ny outfit i bästa fall räcker det till.
I värsta fall inte ens till en korv med bröd.
Citera
2015-09-08, 20:57
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Juridik
/Moderator
Citera
2015-09-09, 23:12
Medlem
desertwayss avatar
Vad är det värsta som kan hända om jag yrkar mer pengar än vad jag kan få. Får jag den summan domstolen anser lämplig då?
Citera
2015-09-09, 23:15
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av desertways
Blev i november misshandlad i ansiktet av en kille, vilket ledde till att jag fick operera in en titanplatta.

Misshandeln skedde på en fest och både han och jag var alkoholpåverkade. Han gav mig ett rejält knytnävsslag mot okbenet. Jag åkte ambulans till lokala lasarettet där de röntgade och konstaterade att okbenet var krossat och skickade mig till länssjukhuset nån dag efter, där de undersökte tydligare för att se om operation var nödvändig osv. Opererades ca en vecka efter och blev kvar på sjukhuset en natt. Var arbetslös vid tillfället så var inte borta ifrån något jobb.
Även en nervbana hade fått en skada av smällen, vilket ledde till att känseln var bortdomnad på vissa ställen runt kinden och halva överläppen. Denna skada vet man inte om den kommer att läka, det kan ta upp till 18 månader, men just nu har det inte försvunnit. Ögat fick även en pupillskada som gjorde att jag såg sämre en tid, men denna skada har vad jag kan märka läkt. Det blev även ett ärr efter operationen. Man skar dock precis under ögat för att det inte skulle bli iögonfallande.

Nu vill alltså polisen veta vad jag kräver i skadestånd, och jag har verkligen ingen aning hur mycket jag kan kräva. Försökte kontakta brottsoffermyndigheten, men fick inte mycket till hjälp där. De sa i stort sett bara att man fick räkna själv via deras tabeller. Men det är ju inte direkt någon tabell som passar in rätt på det här, i och med att det kan vara men av nervskadan osv.

Så är det någon här som har ett bra svar på vad fan som är rimligt att kräva i skadestånd?

Tack
jag skulle krävt 1-2 bas. med tanke på den långa väntetiden som du får lida. kom ihåg du har ju fått psykiska besvär också efter detta vilket gör att du alltid känner dig otrygg när du är ute.
Citera
2015-09-11, 00:28
Medlem
desertwayss avatar
Skrev historien till Brottsoffermyndigheten och fick svaret 5000 kr för kränkning och 2400 kr för sveda och värk. Skulle jag kunna yrka högre, säg 10 000 för kränkning som exempel? Eller vore det dumt?
Citera
2015-09-11, 00:35
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Bump
Om brottsoffret och gärningsmannen inte kan komma överens. Så vill domstolen göra en sakprövning av skadeståndets storlek.

1. du berättar för polis som berättar för ålklagar vad du har för krav. om du inte själv vet berättar du att du för anspråk på skadestånd.

2 accepterar gärnngsmannen så går det igenom om inte sakprövning

3 Du kan få vänta i evigheter på pengarna fogden vill vara på din sida men ja.
Citera
2015-09-11, 00:36
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Skrev historien till Brottsoffermyndigheten och fick svaret 5000 kr för kränkning och 2400 kr för sveda och värk. Skulle jag kunna yrka högre, säg 10 000 för kränkning som exempel? Eller vore det dumt?
Grov misshandel. mellan 10 och 15 tusen.
Ps
svarade på din bumb post också missade den tidigare
Citera
2015-09-11, 00:58
Medlem
desertwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Grov misshandel. mellan 10 och 15 tusen.
Ps
svarade på din bumb post också missade den tidigare

Tror dock inte att det räknas som grov misshandel tyvärr. Det var ju trots allt bara ett slag. Förvisso så blev ju konsekvenserna av det riktigt grova, men själva misshandeln räknas nog inte som grov om jag fattat det hela korrekt.
Citera
2015-09-11, 01:07
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Tror dock inte att det räknas som grov misshandel tyvärr. Det var ju trots allt bara ett slag. Förvisso så blev ju konsekvenserna av det riktigt grova, men själva misshandeln räknas nog inte som grov om jag fattat det hela korrekt.
Det kan det mycket väl göra. det är ju inte bara slagen i sig utan attackens natur samt dina skador som spelar med in i bilden.

Du kan få ringa misshandel genom att ta någon för hårt i armen. trycka upp något lite hårt mot en vägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in