Citat:
Ursprungligen postat av
Den.smarta
Jag undrar vad du menar med egoistiska skäl? Vad är för dig ett egoistiskt skäl till att skaffa barn?
Anser du att det är egoistiskt att skaffa barn för att man till exempel längtar efter att få barn när man har en bra ålder för att skaffa barn och en stabil och trygg tillvaro?
Jag tror att barn som föds i till exempel Skandinavien och i en stabil och trygg familj har alla förutsättningar att få det bra, däremot så kan man ju diskutera varför man i u-länder skaffar så många barn pga de usla förhållandena och förutsättningarna.
Men den här frågan du ställer kommer upp lite nu och då på fb och är så tröttsam..
Du kommer förmodligen inte ställa dig frågan om några år när du själv känner en längtan efter barn.
Man kan ju även diskutera om det då är egoistiskt att inte skaffa barn.
Det finns ju dem som väljer att resa och ägna all tid åt sig själv istället för att skaffa barn, det är väl i sådana fall minst lika egoistiskt?!
med egoistiska skäl är att man skaffar barn för att behaga sig själv utan att tänka på barnets framtid.
Visst har man en stabil ekonomi tryggt boende etc så är det betydligt bättre. Men som i filmen idiocracy visar ett bra exempel. Det är de lågbegåvade utan stabilt hem som skaffar flest barn. Inget konsekvens tänkande där.
som sagt många ser barn som en tillhörighet som ger en uppmärksamhet. eller i andra länder en inkomstkälla. Jorden är redan överbefolkad. Varför är det så viktigt att sprida sina gener?
Sen är jorden en rutten plats. Som blir värre och värre att bo på. Om 100 år, hur många djurarter har inte dött ut då? Hur bra tror du föroreningarna har blivit? Tror du alla plötsligt har slutat kriga?
är 25 + har ingen längtan att skaffa barn, tycker synd om barn. Men sen finns det massor med "föräldrar" som bör ha haft en kastration innan. Många curlar sina ungar eller skiter i sina ungar totalt. Tar inte ansvar för sina barns beteende och ser de som en kompis istället.
Barnen får inga motgångar i livet, alla är lika värda alla är vinnare hen jämnställdhet och sånt som gått över styr. Sen kommer verkligheten och de får ett nervöst sammanbrott. samt att folk blir mer och mer känslokalla. Man filmar folk i nöd istället för att hjälpa dem
Hur kan det vara egoistiskt att inte skaffa barn? Avsäger mig ansvaret för att tvinga hit en människa till en värld som är döende