• 1
  • 2
2015-09-08, 14:33
Medlem
Realismcynisms avatar
Varför skaffar folk barn nu förtiden? De som gör det nu gör det av egoistiska skäl. Vad för framtid kommer dessa barn egentligen få? Behöver nog inte beskriva hur världssituationen ser ut och hur det går utåt.

Så ni som skaffar barn hur tror ni deras vuxenliv/ uppväxt kommer att bli?

Inser ni inte att jorden är överbefolkad

Gissar att folk kommer skriva att de kommer dränka sina barn i kärlek etc.

Som jag ser nu skaffar också folk barn som en status symbol. Något att skryta om och visa upp.

Folk ger sina barn iPad och mobiler ja generation blir söndercurlad och statusberoende.

Så skaffa barn en egoistisk idioti eller nödvändigt?
Senast redigerad av Realismcynism 2015-09-08 kl. 14:44.
Citera
2015-09-08, 14:40
Medlem
Delar dina åsikter mycket. Personligen tycker jag inte det finns många vettiga anledningar (förutom för sitt egna feelgood) att sätta ett barn på denna planet.
Citera
2015-09-08, 14:51
Medlem
Jag undrar vad du menar med egoistiska skäl? Vad är för dig ett egoistiskt skäl till att skaffa barn?
Anser du att det är egoistiskt att skaffa barn för att man till exempel längtar efter att få barn när man har en bra ålder för att skaffa barn och en stabil och trygg tillvaro?

Jag tror att barn som föds i till exempel Skandinavien och i en stabil och trygg familj har alla förutsättningar att få det bra, däremot så kan man ju diskutera varför man i u-länder skaffar så många barn pga de usla förhållandena och förutsättningarna.

Men den här frågan du ställer kommer upp lite nu och då på fb och är så tröttsam..
Du kommer förmodligen inte ställa dig frågan om några år när du själv känner en längtan efter barn.

Man kan ju även diskutera om det då är egoistiskt att inte skaffa barn.
Det finns ju dem som väljer att resa och ägna all tid åt sig själv istället för att skaffa barn, det är väl i sådana fall minst lika egoistiskt?!
Citera
2015-09-08, 14:57
Medlem
Kan hålla med dig till viss del.
Jag tycker att många som skaffar barn är egentligen inte redo alls och gör det delvis för att kunna lägga ut det på exempelvis facebook eller andra sociala medier, eller göra sig själv komplett.

Folk som jag vet personligen inte klarar av att ta hand om ytterligare ett liv, som absolut inte ens är färdiga med sig själv, skaffar barn.

Det gör mig personligen ledsen. Och det är sjukt hur inkompetenta dessa människor är.
Sen vet jag fler som skaffar ett barn, knappt tar hand om det och sedan skaffar ett till.

De flesta har fan inte ens levt klart själva.
Citera
2015-09-08, 15:22
Medlem
KurtMikkelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realismcynism
Varför skaffar folk barn nu förtiden? De som gör det nu gör det av egoistiska skäl. Vad för framtid kommer dessa barn egentligen få? Behöver nog inte beskriva hur världssituationen ser ut och hur det går utåt.

Så ni som skaffar barn hur tror ni deras vuxenliv/ uppväxt kommer att bli?

Gissar att folk kommer skriva att de kommer dränka sina barn i kärlek etc.

Som jag ser nu skaffar också folk barn som en status symbol. Något att skryta om och visa upp.

Folk ger sina barn iPad och mobiler ja generation blir söndercurlad och statusberoende.

Så skaffa barn en egoistisk idioti eller nödvändigt?

Håller med dig till viss del om vad du skriver, men varför ska vi i västvärlden som har ekonomisk möjlighet att ge barn en bra tillvaro låta bli att göra det, när vi har somaliska familjer som skiter ut ungar på löpande band när dom inte ens kan fixa mat åt sig själva dagligen?

If you can´t feed them, don´t breed them.

Hade alla levt efter detta hade världen sett betydligt bättre ut.
Citera
2015-09-08, 15:28
Medlem
Det är lättare att skapa barn än att introducera god moral till barn.
Och det brukar man se rätt så tydligt vilken förälder som är bra och inte, finns alldeles för många som lägger upp massor med bilder på sina barn på FB eller andra media utan att tänka sig för att dessa bilder kan tas upp av pedofiler eller annat avskum och då är föräldrarna väldigt naiva och egoistiska och saknar en hel del moral/förnuft, men det är inte riktigt mitt problem faktiskt att de bestämt sig för att skaffa barn bara för uppmärksamhet.

Sedan finns dessa goda förebilder som introducerar sina barn genom att läsa för dom, umgås med dom utan sin jävla mobil, försöka skapa med dom etc.. Dessa föräldrar syns inte så mycket p.g.a de andra som bara pippat för att inte känna sig ensamma och skiter fullständigt i hur moral ska finnas i deras liv.
Citera
2015-09-08, 15:36
Medlem
Realismcynisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Jag undrar vad du menar med egoistiska skäl? Vad är för dig ett egoistiskt skäl till att skaffa barn?
Anser du att det är egoistiskt att skaffa barn för att man till exempel längtar efter att få barn när man har en bra ålder för att skaffa barn och en stabil och trygg tillvaro?

Jag tror att barn som föds i till exempel Skandinavien och i en stabil och trygg familj har alla förutsättningar att få det bra, däremot så kan man ju diskutera varför man i u-länder skaffar så många barn pga de usla förhållandena och förutsättningarna.

Men den här frågan du ställer kommer upp lite nu och då på fb och är så tröttsam..
Du kommer förmodligen inte ställa dig frågan om några år när du själv känner en längtan efter barn.

Det finns ju dem som väljer att resa och ägna all tid åt sig själv istället för att skaffa barn, det är väl i sådana fall minst lika egoistiskt?!

med egoistiska skäl är att man skaffar barn för att behaga sig själv utan att tänka på barnets framtid.
Visst har man en stabil ekonomi tryggt boende etc så är det betydligt bättre. Men som i filmen idiocracy visar ett bra exempel. Det är de lågbegåvade utan stabilt hem som skaffar flest barn. Inget konsekvens tänkande där.

som sagt många ser barn som en tillhörighet som ger en uppmärksamhet. eller i andra länder en inkomstkälla. Jorden är redan överbefolkad. Varför är det så viktigt att sprida sina gener?

Sen är jorden en rutten plats. Som blir värre och värre att bo på. Om 100 år, hur många djurarter har inte dött ut då? Hur bra tror du föroreningarna har blivit? Tror du alla plötsligt har slutat kriga?

är 25 + har ingen längtan att skaffa barn, tycker synd om barn. Men sen finns det massor med "föräldrar" som bör ha haft en kastration innan. Många curlar sina ungar eller skiter i sina ungar totalt. Tar inte ansvar för sina barns beteende och ser de som en kompis istället.

Barnen får inga motgångar i livet, alla är lika värda alla är vinnare hen jämnställdhet och sånt som gått över styr. Sen kommer verkligheten och de får ett nervöst sammanbrott. samt att folk blir mer och mer känslokalla. Man filmar folk i nöd istället för att hjälpa dem
Hur kan det vara egoistiskt att inte skaffa barn? Avsäger mig ansvaret för att tvinga hit en människa till en värld som är döende
Senast redigerad av Realismcynism 2015-09-08 kl. 15:40.
Citera
2015-09-08, 16:15
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta

Ja exakt det är egoism. Du skaffar barn därför att du längat efter ett, därför att du anser att du har en stabil och trygg tillvaro och du anser att du har åldern inne

Citat:

I u-länderna skaffar man barn för att säkra sin egna framtid, anledningen till att det föds så många är för att barnadödligheten är högre än i väst. I väst är ungen en Accessoar

Citat:

För egen del så jo jag har nått den åldern och min åsikt om barn har inte förändrats

Citat:

absolut kan detta med ses som egoistiskt men betydligt mer ansvarstagande än att skaffa yngel
Senast redigerad av skazzi 2015-09-08 kl. 16:21.
Citera
2015-09-08, 18:07
Medlem
Vore det okej om jag säger att jag blir provocerad av människor som frivilligt väljer att inte skaffa barn? Jag har 4 barn men vill gärna ha ännu fler. Vad du eller någon annan anser om det struntar jag faktiskt i. Jag tycker det är precis tvärtom, att det är väldigt egoistiskt att inte skaffa barn och bara ägna sig åt sig själv. Att du tror att människor vill ha barn som någon slags statussymbol är ju bra korkat. Att det skulle handla om att man vill ha något att visa upp och skryta om, nej tänk om säger jag bara.
Citera
2015-09-08, 18:11
Bannlyst
Det borde vara stränga straff för de som föder barn nu. Det borde inte bli lagligt förrän vi har mat till alla som finns nu.
Citera
2015-09-08, 18:16
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realismcynism

Alla biologisa system sedan livets uppkomst där evolutionen har verkat har varit överbefolkade. Utan överbefolkningen finns nämligen inte den konkurens som driver evolutionen framåt. Det som numera populärt kallas överbefolkning är helt enkelt livets normaltillstånd.
Citera
2015-09-08, 18:36
Medlem
För att inte vår ras ska dö ut och bli en minoritet i världen. Det är rakt av anledningen. Skulle inte vilja se en framtid där alla är negrer liksom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in