• 1
  • 2
2015-09-08, 13:42
Medlem
Läser om fler och fler privatpersoner som samlar in pengar via Swish för att själva åka ner till Ungern och dela ut mat och dryck till asylsökande som sitter fast. Ingenstans har jag lästa att Röda Korset eller någon annan hjälporganisation har bett om hjälp på plats. Mitt intryck är att det är bättre att skänka pengar till någon hjälporganisation som redan är på plats istället för att privatpersoner ska betala några tusenlappar för flygresan, pengar som istället skulle kunnat användas till hjälpinsatser.

Tyvärr får jag även känslan av att många som reser gör det för att få cred på facebook. Vad jag mer ställer mig frågande till är hur stort behovet av mat och dryck är i Ungern. Har sett klipp från både Ungern och Makedonien där asylsökande vägrar ta emot mat och dryck och i vissa fall till och med kastar den dryck och mat de får. Hur representativa de här klippen är vet jag så klart inte men jag får en taskig magkänsla.

http://avpixlat.info/2015/08/24/flyk...ar-inte-halal/

http://avpixlat.info/2015/09/05/flyk...rganisationer/
Citera
2015-09-08, 13:51
Medlem
CuthbertCalculuss avatar
Har släkting som bor där nere. Det är inget större behov av fler människor som åker dit med mat, kläder osv. då det redan är väldigt många som gör det av lokalbefolkningen. Vill man bidra på något sätt så är pengar till Röda Korset eller liknande att föredra då dessa organisationer hjälper de flyktingar som ännu inte kommit undan konfliktområden eller flyktingläger.
Citera
2015-09-08, 13:53
Bannlyst
Ungern verka vara korkat att åka till. Åk då hellre till någon Grekisk Ö när skiten väller in ifrån Turkiet.
Citera
2015-09-08, 13:54
Medlem
Rekommenderar dig inte alls att besöka Ungern.
Citera
2015-09-08, 14:00
Medlem
CuthbertCalculuss avatar
Skulle inte rekomendera att åka någonstans som privatperson då det är enorma strömmar med människor och mycket organiserat för att allting ska flyta på. Vill man promt volontärarbeta så är det via hjälporganisationer som gäller. Det är precis som med pengar och saker och allt form av bistånd vid katastrofer, konflikter och flykt, det är väldigt organiserat och strukturerat så gå alltid via hjälporganisationer oavsett vad ni vill hjälpa till med.
Citera
2015-09-08, 14:29
Medlem
Rosa-Panterns avatar
Gör som jag. Jag postar då och då olika små storys på fejan för att visa hur god jag är.

Exempel på lögnhistorier jag dragit:

* Hjälpt en bulgarisk zigenare med pengar och låtit denne övernatta hos mig
* Räddat en muslimsk tjej från att få sin sjal bortryckt av ondskefulla skinheads

Plus att jag postar regelbundet om hur jag gett pengar till olika flyktingorganisationer.

Angående din frågeställning så skulle jag nöja mig med att låta ta några bilder på mig själv när jag ger några araber matpaket och vattenflaskor. Det kan du göra här hemma, se bara till att araberna eller vad det nu är ser slitna ut. Sedan kan du posta att du posta på fejsbok att du varit i Ungern en vecka och hjälpt till.

Jag är god. Jag är rätt. Jag är politiskt korrekt. Men i själva verket röstar jag på SD.
Citera
2015-09-08, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa-Pantern
Jag är god. Jag är rätt. Jag är politiskt korrekt. Men i själva verket röstar jag på SD.

nej, du är bara en falsk & hycklande patetisk ursäkt till "människa"......sådana som dig är de stora felen i samhället idag!

typiskt den rasistiska brunhögern att inte våga stå för sina åsikter, tragiskt!
Citera
2015-09-08, 15:23
Bannlyst
Hur kan man hjälpa flyktingar i Ungern för att på bästa sätt komma hit till Sverige?
Citera
2015-09-08, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amped_up
nej, du är bara en falsk & hycklande patetisk ursäkt till "människa"......sådana som dig är de stora felen i samhället idag!

typiskt den rasistiska brunhögern att inte våga stå för sina åsikter, tragiskt!

Haha, rasistiska brunhögern, är du helt säker på att du inte talar om den rasistiska grönhögern...
Citera
2015-09-08, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thecunt
Hur kan man hjälpa flyktingar i Ungern för att på bästa sätt komma hit till Sverige?

Hoppas, Du menar inte allvar...
Citera
2015-09-08, 16:16
Medlem
weltalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa-Pantern
Gör som jag. Jag postar då och då olika små storys på fejan för att visa hur god jag är.

..

haha

Tror inte det är någon idé att åka ned om man inte har någon speciell kompetens.
Citera
2015-09-08, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thecunt

Bra fråga. Borde finnas något man kan göra. Nån som vet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in