2015-09-08, 09:21
Medlem
Hej!

Köpte diskmaskin för några dagar sedan.

Anslutning på tillvatten från blandaren är 1/2" och anslutningen från diskmaskinen är 3/4". Så jag behövde en adapter märkte jag när jag kom hem. Stack iväg till Clas Ohlson och köpte en sådan.

Upptäckte hemma att det inte fanns någon packning med i adaptern och jag fick det inte helt tätt med vanlig gängtejp. Clas Ohlson hade ju såklart hunnit stänga när jag upptäckte det.

Så testade att dra på lite två komponents epoxylim (Araldit) på gängorna på adaptern mot tillvattensanslutningen på blandaren och lät det torka.

Är helt tätt efter några diskningar (lindat hushållspapper runt för att se minsta fukt, och ingenting)

Tror ni på denna lösning? Känns lite sådär, men epoxylim brukar ju hålla riktigt bra i min erfarenhet.
Hade ni gjort om och gjort rätt? Det vill säga skaffa en packning till bussningen/adaptern eller håller detta?
Citera
2015-09-08, 09:49
Medlem
Nä epoxi är inte riktigt bra när det kommer till vatten problem, dessutom är risken stor att du förstört anslutningarna! du skulle ha köpt en bricka såklart, även om det håller ett tag är risken överhängande att det kommer läcka med tiden eftersom epoxi spricker!
Citera
2015-09-08, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Nä epoxi är inte riktigt bra när det kommer till vatten problem, dessutom är risken stor att du förstört anslutningarna! du skulle ha köpt en bricka såklart, även om det håller ett tag är risken överhängande att det kommer läcka med tiden eftersom epoxi spricker!
Okej.

Vet du vad för slags packning man borde använda? Eller om man kan köpa ett "diskmaskinskit" med bussning och packning avsedd för just detta ändamål? =)

Tror jag borde få bort limmet på blandarens gängor då det är en hane så borde vara lätt att peta bort. Kanske svårare på bussningen men den var inte särskilt dyr så får väl köpa ny i värsta fall!
Citera
2015-09-08, 13:12
Medlem
Europolitans avatar
Ja. Se till att köpa en ny och koppla in det ordentligt. Du vill inte ha en vattenskada...tro mig.
Citera
2015-09-08, 16:10
Medlem
scontris avatar
Köp en 1/2"-packning mellan blandaren och bussning och en 3/4"-packning mellan bussningen och maskinens vattenslang om det inte redan finns där. Alternativt så linar du gängorna från blandaren, då slipper du packning.
Citera
2015-09-09, 07:55
Medlem
Snackade med en polare som var osäker på om att lina gängorna verkligen skulle bli tätare än vad det är nu med epoxylim. Men är ändå lite sugen på att göra det, för att göra det "rätt".

Vad brukar försäkringsbolagen säga om hur anslutningen mot invattenloppet ska vara gjord/tätad? Finns det någon praxis? Man brukar väl säga att det ska vara fackmannamässigt utfört? Antar att epoxylim inte är det?
Citera
2015-09-09, 22:43
Medlem
killawifes avatar
Epoxy blir hårt när det härdar så det är inte optimalt för en slangkoppling då denna tenderar att flexa en del när vattnet slår av/på. Till slut spricker det. Bättre med silikon isåfall men normalt sitter det bara en gummipackning som tätar mot nylon eller metall så använder man adaptern så kan man inte alltid täta med en gummipackning i ena änden. Jag hade bytt slangen till en med korrekta anslutningar, de kostar bara nån hundring.
Fast jag har faktiskt en adapter till min diskmaskin. Tätad med silikon.
Citera
2015-09-10, 06:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Epoxy blir hårt när det härdar så det är inte optimalt för en slangkoppling då denna tenderar att flexa en del när vattnet slår av/på.
Epoxy fäster dessutom inte så bra på många plaster.

Citat:
Ursprungligen postat av kungcoopa
Man brukar väl säga att det ska vara fackmannamässigt utfört? Antar att epoxylim inte är det?
Torde inte vara fackmannamässigt nej, oavsett så tycker jag du ska göra om och göra rätt när det är vatten för det behövs inte mycket läckage för det ska bli snordyrt att reparera.
Citera
2015-09-16, 12:00
Medlem
Per Plexs avatar
En anslutning som är gjord för att ha en bottentätning brukar vara svår att täta med gängtape, lin, silikon och liknande då den är gjord för att täta i botten och inte ute i gängan.

Epoxilimmet går bra att mjuka upp med aceton om du ska ta bort det från metallkopplingar, skulle dock vara försiktig med att använda det på plastkopplingar och rör.
Citera
2015-09-16, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per Plex
En anslutning som är gjord för att ha en bottentätning brukar vara svår att täta med gängtape, lin, silikon och liknande då den är gjord för att täta i botten och inte ute i gängan.

Epoxilimmet går bra att mjuka upp med aceton om du ska ta bort det från metallkopplingar, skulle dock vara försiktig med att använda det på plastkopplingar och rör.

Citat:
Ursprungligen postat av kungcoopa
Snackade med en polare som var osäker på om att lina gängorna verkligen skulle bli tätare än vad det är nu med epoxylim. Men är ändå lite sugen på att göra det, för att göra det "rätt".

Vad brukar försäkringsbolagen säga om hur anslutningen mot invattenloppet ska vara gjord/tätad? Finns det någon praxis? Man brukar väl säga att det ska vara fackmannamässigt utfört? Antar att epoxylim inte är det?
Läste någonstans att lin inte ska vara så bra på plast. Det skulle visst kunna svälla så mycket att plasten spricker.
Citera
2015-09-16, 19:52
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Läste någonstans att lin inte ska vara så bra på plast. Det skulle visst kunna svälla så mycket att plasten spricker.

Man linar kopplingen som sitter på blandaren, den är i mässing. Kopplingen som sitter på diskmaskinen och är av plast har en packning.
Linar gör man alltså bara om kopplingen på blandaren är 1/2" (vilket den är i 9 fall av 10) och kopplingen från diskmaskinen är 3/4" (vilket den är i 9 fall av 10) och man behöver bussa. Epoxy är givetvis inte bra att att använda eftersom plasten drar ihop sig av det kalla vattnet, eller expanderar om man fått för sig att koppla maskinen på varmvatten.
Citera
2015-09-22, 17:29
Medlem
Tack för alla svar. Blir till att göra om och göra rätt. Har köpt lin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in