2015-09-08, 06:16
Medlem
ThisMans avatar
ny inom Mac rätt så iaf, men kunde inte stå mot.

Funderar bara på detta med Apple ID har haft Apple ID sedan iPhone 4 så inte problem för mig, men min flickvän har bara haft PC och Android så hon har inget Apple id alls. Går de ordna de på Macen eller behöver de va iOS?

Finns familjedelning nu och allt som hyllats borde vi inte kunna använda det? Gäller de bara iPhone och iPsd vore konstigt.
Citera
2015-09-08, 09:01
Medlem
Kethrs avatar
Går utmärkt att klicka sig in här och skapa ett apple id.
Citera
2015-09-08, 09:05
Medlem
Rassas avatar
Om ni ska använda datorn båda två så är det lämpligt att skapa ett användarkonto för den andra användaren först. Systeminställningar-->Användare och grupper. Klicka på plusset, skapa ett nytt konto och välj också om användaren ska kunna administrera datorn. Kan vara lämpligt om den andra användaren också ska kunna installera program, mm.

I det kontot kan användaren sedan skapa ett eget Apple-ID. Om man ska använda familjedelning på ett Apple-ID, läs mer här: https://support.apple.com/sv-se/HT201088
Citera
2015-09-08, 22:53
Medlem
KakTrolls avatar
Ja du kan skapa ett Apple ID via Macen men ska ni ha ett gratis appleID (utan kreditkort kopplat) går det inte. Det var så förut i alla fall men vet ej om de har ändrat nu. Då loggar du ut från ditt sen laddar ner en gratis app via appstore och följer anvisningarna.
Citera
2015-09-09, 06:39
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KakTroll
Ja du kan skapa ett Apple ID via Macen men ska ni ha ett gratis appleID (utan kreditkort kopplat) går det inte. Det var så förut i alla fall men vet ej om de har ändrat nu. Då loggar du ut från ditt sen laddar ner en gratis app via appstore och följer anvisningarna.

Yes, det går fint att skapa ett Apple-ID på Mac (eller iPad/iPhone) utan att koppla ett kreditkort till det:

https://support.apple.com/sv-se/HT204034

Om man vill köra Familjedelning och prenumerera på tex. Apple Music så krävs dock ett kreditkort. Man kan ju dock skapa ett Apple-ID baserat på en annan epost-adress och använda ett kreditkort enbart för den tjänsten.
Citera
2015-09-10, 23:48
Medlem
ThisMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Om ni ska använda datorn båda två så är det lämpligt att skapa ett användarkonto för den andra användaren först. Systeminställningar-->Användare och grupper. Klicka på plusset, skapa ett nytt konto och välj också om användaren ska kunna administrera datorn. Kan vara lämpligt om den andra användaren också ska kunna installera program, mm.

I det kontot kan användaren sedan skapa ett eget Apple-ID. Om man ska använda familjedelning på ett Apple-ID, läs mer här: https://support.apple.com/sv-se/HT201088

Okej hittade och ska genomföra det nu.
En snabb fråga kommer hon kunna se mina sparade bilder, sökningar jag gjort på Google och sånt?

Jag har köpt ett iTunes presentkort till henne hon är orolig över ha sitt kreditkort ute och med Familjedelning kan hon hämta hem mina appar även de jag betalat för? Riktigt bra isåfall.

Skapar ett konto åt henne nu, lät enkelt med din förklaring.
Citera
2015-09-11, 07:12
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisMan
Okej hittade och ska genomföra det nu.
En snabb fråga kommer hon kunna se mina sparade bilder, sökningar jag gjort på Google och sånt?

Jag har köpt ett iTunes presentkort till henne hon är orolig över ha sitt kreditkort ute och med Familjedelning kan hon hämta hem mina appar även de jag betalat för? Riktigt bra isåfall.

Skapar ett konto åt henne nu, lät enkelt med din förklaring.

Hon kommer inte kunna se dina filer, bilder eller webläsarhistorik.

Familjedelning innebär att hon laddar hem appar och köper musik med sitt eget Apple-ID, men betalningen dras från ditt kreditkort. Ni kan såklart köra apparna på samma dator, men dom är kopplade till det Apple-ID som dom laddades ner med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in