Citat:
Ursprungligen postat av
Marcop0lo
Någon form av tarmproblematik?
Hej!
Kul att du frågar. Visst kan det vara så, även om jag inte skulle bli särskilt hjälpt av en någon diagnos i sig. Crohns syndrom ligger väl närmast till hands egentligen. Gjort flera undersökningar när jag varit yngre men aldrig endoskopi, eller liknande undersökningar. Hade diagnos fastställts så hade det inte spelat mig något särskild roll egentligen då jag gärna hade undvikit Alfa-TNF-hämmare.
Nedan inlägg är inte tänkt att kapa tråden eller liknande maniskt pådrag. Det är till som information för patienter med liknande problematik eller andra som är intresserade. Vetenskaplig grund finns här, och det är jag som stått för testförsöken genom årens lopp.
I mitt fall är jag överkänslig mot diverse protein och tillsatsämnen, men klarar ofta hårdlagrad ost, kött, fågel och fisk-protein bra. Ägg, soja, större intag av mejeriprodukter, samt korssläktingar inom baljväxtfloran genererar en gastrointestinal kamikaze. Reagerar även på diverse tillsatsämnen. För mig kom alltid symptom kort efter födointag, och ju kraftigare kroppen reagerade, desto längre varade symptomen. Det var alltid i första hand diarré, med andra smärre fysiologiska symptom därtill. Avtog nästan alltid när "spårämnet" i sig hade lämnat tarm och anus. Ett tag ville jag inte äta, jag mådde ju bättre när jag inte åt? Jag kunde efter många år inse att symptomen lindrades när jag uteslöt vissa livsmedel och tillsatsämnen, men att upptäcka dessa var extremt svårt och tog lång tid.
Både inom Crohn's, Ulcerös kolit samt IBS, så ska man som patient vara högst medveten om att uteslutande av diverse födoämnen, samt olika tillsatser, kan hjälpa drastiskt gällande gastrointestinala problem. Har kommit nyare rapporter senaste åren som påvisat att ett par stabiliseringsämnen kan provocera, samt starta, kroniska tarminflammationer. Hos mig reagerar jag på stabiliseringsämnen så som guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl och diverse gummin, t.e.x. xantangummi. I modern tid används nästan alltid dessa i t.e.x. glass, såser, läsk och halvfabrikat. Tillsatsämnena godkänns via EU och appliceras sedan i Sverige där dessa används. Pratar man med dietist, efter fastställd diagnos som t.e.x. Crohn's, så finns det inte ens ett snack om dessa ämnen. Det finns faktiskt inget snack alls om att man ska utesluta viss typ av föda.
Ni med långvariga gastrointestinala problem ska noga läsa det jag skriver, sedan strikt utesluta dessa stabiliseringsämnen ovan ur födan, samt även se upp med vissa typer av protein - se hur ni reagerar. Jag reagerar t.e.x. mindre på äggula än just äggvita. För mig så har jag märkt av att tarmsystemet fungerar bättre om jag motionerar mycket, jag kan slarva lite ibland och ta mig en hamburgare med (dressing innehållandes) på McDonald's utan större bekymmer, utan en lite gaser. När jag var yngre var detta omöjligt, kanske har man ändrat något gällande ingredienserna, kanske utvinner man xantangummit från något jag inte reagerar lika starkt på, eller så har mitt tarmsystem blivit mer stabilt.
För många år sedan fick jag ett råd av en riktigt grinig, äldre karl, som led av Crohn's. Det var en bitter jävel, men pigg. Karln hade knipsat sargad tarm, även haft stomi när tarmsystemet var som värst. Han sade det att motion och att hård träning gjorde bra mot kronisk tarminflammation. Följ mitt råd, följ sedan gubbens. Hoppa inte på flashiga dieter i sig, försök bara att följa upp den kost just ert ditt tarmsystem mår bra/bättre av och kör på. När det sedan felar, anteckna - anteckna igen - undvik. Var även noga med tillsatsämnen i halv och helfabrikat. Det behöver inte röra sig om att kroppen utlöser ett skov utifrån ingenstans, den kan utlösa skovet beroende på intag av föda eller tillsatsämnen. Ta till er det jag skriver om stabiliseringsämnen. Angående gubbens råd, motionera och träna hårt just utifrån er egen kapacitet. Jag upplever typ 3 och typ 4 på Bristolskalan väldigt ofta nuförtiden. Är inte alls nära att vara botad men jämfört med hur det var tidigare så är det enorm skillnad. Att slippa känna att man skiter ut sig själv genom arslet är ganska...härligt!
https://en.wikipedia.org/wiki/Bristol_stool_scale
Gällande just Crohn's (men säkert inom annan kronisk tarminflammation) så kan det också röra sig om en EPI. EPI står för exokrin pankreasinsufficiens, kortfattat så saknas tillräckligt med enzymer som bryter ner särskilda beståndsdelar i maten. Att tillföra specifika enzymer i samband med att man inmundigar föda har visat sig hjälpa i fler fall samt även hos ca 20% av patientfallen som lider av IBS-D.